جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهریکالا نداریم که بفروشیم/ تولید را کم کردند؛ واردات را ممنوع

کالا نداریم که بفروشیم/ تولید را کم کردند؛ واردات را ممنوع

لوازم خانگی

درپی افزایش قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی و احتکار و اختفای کالا در این بخش، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: فروشندگان کالایی ندارند که بفروشند، فروش کالاهی ویترین هم که وجهه خوبی ندارد. این در حالی است که واردات هم ممنوع شده است و تولیدکنندگان به تعهد خود عمل نکرده و تولید را کم کرده‌اند.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، بازار لوازم خانگی تقریبا پس از تعطیلات نوروزی، با نوساناتی مواجه شد و هر قدر هفته‌ها و ماه‌ها از سال گذشت اوضاع بازار بدتر شد؛ تا جایی که با وجود اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان لوازم خانگی همچنان شاهد نوسانات قیمتی و حتی عدم فروش در بازار هستیم که نهایتا واردات این کالاها ممنوع اعلام شد که محمد طحان‌پور – رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی – در این باره به ایسنا گفت: هم‌اکنون وضعیت بازار لوازم خانگی مناسب نیست و اگر فروشنده‌ای نمی‌تواند کالای واحد صنفی خود را بفروشد به دلیل احتکار نیست، چراکه دیگر نمی‌تواند آن را جایگزین کند و خالی شدن ویترین مغازه یا فروشگاه وجهه مناسبی ندارد، چراکه تولیدکنندگان، تولید خود را کاهش داده‌اند و با وجود آنکه فشار زیادی به دولت برای ممنوعیت واردات آوردند و اعلام کردند که می‌توانند بازار را تامین کنند، این اتفاق نیفتاد.

ممنوعیت برای واردات کالاهایی که تکنولوژی تولید نداریم!

وی ادامه داد: به عنوان مثال ماشین ظرفشویی و کولرگازی در میان لوازم خانگی به دلیل داشتن تکنولوژی خاص امکان تولید ندارد و هم‌اکنون با ممنوع شدن واردات آنها مشکلاتی در بازار این نوع لوازم خانگی به وجود آمده است.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی یکی از دلایل مشکلات بازار از جمله گرانی را ناشی از کاهش ارزش پول ملی دانست و گفت: وضعیت امروز بازار لوازم خانگی خوب نیست و در صورتی که مسئولان برنامه‌ریزی نکنند، آینده خوبی را هم نمی‌توان برای آن متصور بود.

فروشندگان کالایی برای فروش ندارند؛ ویترین‌شان را هم نمی‌توانند بفروشند

طحان پور همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که بازار شاهد پدیده نفروختن و احتکار بوده و این عوامل نیز خود در وضعیت کنونی بازار لوازم خانگی بی‌تاثیر نبوده است، اظهار کرد: هیچ فروشنده‌ای اگر کالا داشته باشد اقدام به احتکار و نفروختن نمی‌کند. همان‌طور که تاکنون شاهد بوده‌ایم انبارهای کشف شده هیچ کدام به فروشندگان اختصاص نداشته است و همگی تولیدکننده یا واردکننده بوده‌اند. ما از برخورد با محتکران لوازم خانگی استقبال می‌کنیم و تاکنون همکاری مناسبی با دستگاه‌های نظارتی در این زمینه داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: مسئولان اگر می‌خواهند بازار لوازم خانگی اصلاح شود باید آینده‌نگری کنند و دست از تصمیمات یک شبه و غیرکارشناسی بردارند، چراکه به عنوان مثال آن زمان که می‌خواستند واردات لوازم خانگی را ممنوع کنند باید همه تولیدکنندگان را دور هم جمع می‌کردند و از آنها برای تامین بازار داخلی لوازم خانگی تعهد می‌گرفتند. ضمنا باید قبل از ممنوعیت واردات لوازم خانگی از این مساله مطمئن می‌شدند که بازار تامین می‌شود و در آینده با مشکلی مواجه نخواهد شد.

گرانی برخی کالاها به دلیل واردات‌شان با ارز آزاد است

طحان‌پور همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که اگر لوازم خانگی وجود ندارد و نفروختن برخی از واحدهای صنفی به دلیل ناتوانی در جایگزینی آن است، پس چرا یک کالا با چند برابر قیمت در بازار تامین می‌شود و با قیمت روز عرضه نمی‌شود؟ گفت: به عنوان مثال برخی از واردکنندگان لوازم خانگی از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده کرده‌اند و برخی دیگر نتوانستند این ارز را دریافت کنند و با ارز آزاد واردات خود را انجام داده‌اند و اگر یک فروشنده به کسی می‌گوید که با قیمت بالاتر می‌تواند یک نوع لوازم خانگی را برایش تامین کند به دلیل آن است که کالا را از واردکننده‌ای که با ارز آزاد لوازم خانگی وارد کرده تهیه می‌کنند.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تاکید کرد: در هر حال مردم در صورت مشاهده تخلف از جمله گرانی و گرانفروشی می‌توانند با اتحادیه تماس بگیرند که مسلما با متخلفان برخورد خواهد شد. اگر شکایت مردمی وجود داشته باشد این دستگاه‌های نظارتی‌ مانند سازمان حمایت موظف به برخورد با متخلفان هستند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید