چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیکارنامه بهره‌وری «ایران یاسا» منتشر شد

کارنامه بهره‌وری «ایران یاسا» منتشر شد

کارنامه بهره‌وری و رقابت‌پذیری شرکت «ایران یاسا» طی سال‌های 89 تا 95 مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش رتبه آنلاین ، داوران هشتمین جشنواره ملی بهره‌وری پس از ارزیابی عملکرد کارخانه‌های فعال در حوزه تولید فرآورده‌های لاستیکی انواع تایر در بخش «بهره‌وری هزینه نیروی کار» و «بهره‌وری سرمایه» و مقایسه این آمار با اهداف برنامه پنجم توسعه و میانگین صنعت تایرسازی، کارنامه بهره‌وری کارخانه‌های این حوزه را منتشر کردند.

بهره‌وری هزینه نیروی کار «دستمزد»

داوران مبنای ابتدایی این ارزیابی را سال 87 و عدد آن را برابر 100 تعیین کردند و مابقی سال‌ها تا سال نهایی این ارزیابی یعنی سال 95 ، میزان بهره‌وری هزینه نیروی کار موردبررسی قرارگرفته است.

در این گزارش بر عملکرد شرکت «ایران یاسا» و آمارهای بهره‌وری تمرکز کرده تا نسبت شاخص‌های بهره‌وری این شرکت با اهداف برنامه پنجم توسعه و میانگین صنعت تایر به دست آید.

در بررسی کارنامه بهره‌وری هزینه نیروی کار این شرکت، شاهد عملکرد با ثباتی نبوده‌ایم و این کارنامه با افت و خیزهای فراوانی روبه‌رو بوده است.

در نخستین سال بررسی این کارنامه توسط داوران جشنواره ملی بهره‌وری، شاخص 123درصدی به ثبت رسید که نوید بهره‌وری و رقابت‌پذیری بالای این شرکت در ابتدای راه این مسابقه را می‌داد چراکه این شاخص در اهداف برنامه پنجم توسعه برابر با 105درصد تعیین شده بود و البته میانگین کل صنعت نیز شاخصی بهتر از 74 درصد را به ثبت نرساند.

در سال 90، داوران امیدوار بودند که آمار مثبت نسبت به سال پایه ادامه‌دار باشد اما متاسفانه آمارهای ارائه شده از سوی این شرکت نه تنها با رشد مواجه نشد بلکه با کاهش 46درصدی به شاخص 77درصدی رسیده بود که حتی از اهداف برنامه پنجم توسعه نیز 33درصد پایین‌تر بود.

در سومین سال بررسی کارنامه شرکت «ایران یاسا» حرکت‌های نوسانی را شاهد بودیم چراکه طی سال91 این شرکت در بخش بهره‌وری هزینه نیروی کار کاهش سال گذشته را جبران کرده و به بالای شاخص سال پایه دست یافت؛ این شرکت طی سال91 توانست با آمار 106درصدی سال را به اتمام برساند اما باردیگر فاصله 9درصدی را از اهداف برنامه پنجم توسعه داشت.

سال 92، شاید کارشناسان و داوران با توجه به آمار نوسانی که این شرکت طی سه سال گذشته از خود نشان داده بود، انتظار تغییر را داشتند اما باردیگر این شرکت حرکت جدیدی را در این کارنامه از خود نشان داد؛ طی این سال شاخص بهره‌وری هزینه نیروی کار شرکت ایران یاسا با کاهش بسیار اندک «یک درصد» باردیگر همان آمار بهره‌وری سال گذشته را از خود برجای گذاشت و این در صورتی بود که شاخص اهداف برنامه پنجم توسعه شاخص 121 درصدی و میانگین کل صنعت به 117درصد رسید بود.

بر پایه این گزارش، سال 93 تا 95، از لحاظ بهره‌وری هزینه نیروی کار سال‌های خوبی از لحاظ ثبت شاخص‌ها نبوده چراکه روند نزولی آنها طی این سال‌ها آغاز شد.

شاخص‌های بهره‌وری هزینه نیروی کار این شرکت طی سال‌های 93 تا 95، به ترتیب «95درصد، 84درصد و 60درصد» بوده و در مقایسه با شاخص اهداف برنامه پنجم توسعه که هر ساله با رشد متناوبی مثبتی روبه‌رو بوده، فاصله خود را هر ساله بیشتر کرده است.

 

بهره‌وری سرمایه

بر اساس این گزارش، شاخص بهره‌وری سرمایه در شرکت ایران یاسا تقریبا با دیگر شرکت‌های فولادی، سیمانی، کارتن و حتی آلومینیومی نیز متفاوت بود زیرا اگر شرکت‌های ذکر شده در بخش بهره‌وری هزینه نیروی کار شاخص‌های ضعیف را از خود برجای می‌گذاشتند، این شاخص‌ها در بهره‌وری سرمایه به نقاط مثبت آنها تبدیل می‌شد و به نوعی کارنامه آنها را دارای نکات مثبت رقابت‌پذیری می‌کرد.

شروع بررسی بهره‌وری سرمایه در شرکت ایران یاسا در سال89 با شاخصی کمتر از سال پایه آغاز شد و در ابتدا شاخص بهره‌وری سرمایه انها با عدد93درصدی سال خود را به پایان برد.

شاید کارشناسان انتظار حرکات و سورپرایزهای نوسانی این شرکت در بخش گذشته را داشتند اما راه سقوط بهره‌وری سرمایه با شیب خیلی تندی آغاز شد و در سال 90، این شرکت با شاخص منفی 24درصد نسبت به سال گذشته، آمار خود را بر عدد 69درصد به پایان رساند و این در حالی است که شاخص اهداف برنامه پنجم توسعه 40درصد بالاتر از ثبت این شاخص یعنی 109درصد به ثبت رسیده بود.

در نخستین سال از دهه 90، بهره‌وری سرمایه این شرکت به 102درصد رسید و توانست آمار شاخص‌های بهره‌وری خود را به سال پایه نزدیک کند اما کماکان شاخص 113درصدی اهداف کلی برنامه پنچم توسعه، حاکی از فاصله برنامه های کلان اقتصادی با عملکرد این شرکت داشت.

همانند بخش بهره‌وری هزینه نیروی کار در سال 91 و 92، شاخص‌های شرکت ایران یاسا نیز مانند همین سال رقم خورد یعنی این شرکت با ثبت شاخص بهره‌وری 101درصدی همان کاهش یک درصدی را تجربه کرد تا بهره‌وری سرمایه گام در جای پای بهره‌وری هزینه نیروی کار بگذارد.

در سال‌های پایانی این شرکت نیز سقوط بهره‌وری از سال 93 تا 95 آغاز شد و رقابت‌پذیری شرکت ایران یاسا را به شدت با افت بهره‌وری روبه کرد زیرا شاخص‌های ثبت شده به ترتیب «98درصد، 59درصد و 43درصد» ثبت شده که نسبت به سال پایه وضعیت شاخص‌ها اصلا مناسب نبوده و این آمارها جوابگوی رقابت‌پذیری در اقتصاد کشور نیست.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید