شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریکارخانجات عامل گرانی‌ها هستند، نه اصناف

کارخانجات عامل گرانی‌ها هستند، نه اصناف


مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان با بیان اینکه قوانین قضایی برخورد با متخلفان صنفی به‌روز نیست، گفت: و متأسفانه بیشتر گران‌فروشی از سوی کارخانجات رقم می‌خورد که و برخورد و نظارت بر آن‌ها بر عهده بازرسی اصناف نیست.

به گزارش رتبه آنلاین، جواد محمدی فشارکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص گرانی روزانه اجناس به خصوص کالاهای اساسی و گلایه مردم نسبت به این موضوع، اظهار کرد: تخلف واحدهای صنفی غیرقابل‌انکار نیست، اما باید توجه داشت که اصناف سرچشمه گرانی‌ها نیستند.

وی با تأکید بر اینکه ریشه گرانی‌ها به مسائل دیگر برمی‌گردد، افزود: بازرسی اصناف به شدت با گران‌فروشی‌ها برخورد می‌کند و آنچه مردم در بازار با آن مواجه هستند، گرانی است.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان با بیان اینکه امروز در بازار بیشتر از گران‌فروشی شاهد گرانی هستیم، تأکید کرد: متأسفانه برخی اجناس موجود در بازار صادر می‌شود و این موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود، از سوی دیگر برخی کالاهای وارداتی حدود 6 ماه پیش، با ارز 17 هزار تومان ثبت سفارش شده بودند، بنابراین واردکنندگان دیگر نمی‌توانند با قیمت پایین‌تر، محصول را در بازار عرضه کنند.

وی همچنین افزود: تولید برخی محصولات کشاورزی طی دو سال گذشته به دلیل خشکسالی، سرمازدگی، شیوع آفات گیاهی و … با کاهش مواجه شده است، در این شرایط با افزایش تقاضا قیمت‌ها بالا می‌رود.

محمدی فشارکی در پاسخ به این سوال که برخی فروشندگان باوجود واردات با ارز دولتی، همچنان قیمت‌ها را بالا می‌برند، گفت: بازرسی اصناف براساس تاریخ، فاکتور خرید و نرخ دلار وارداتی قیمت اجناس را بررسی می‌کنند و در صورت تخلف و گران‌فروشی با واحد صنفی برخورد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر قوانین و جرائم پیشگیرانه تخلفات در اصناف دچار ضعف است، تأکید کرد: متأسفانه قوانین قضایی برخورد با متخلفان صنفی به‌روز نیست و نیازمند بازنگری است.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان در خصوص اینکه چرا قیمت برخی از کالاهای اساسی هر هفته و یا دو هفته یک‌بار افزایش می‌یابد، گفت: به‌طور معمول سوپرهای مواد غذایی به عنوان عامل توزیع‌کننده، تمایلی برای گرانی ندارند، و متأسفانه بیشتر گران‌فروشی از سوی کارخانجات رقم می‌خورد که و برخورد و نظارت بر آن‌ها بر عهده بازرسی اصناف نیست.

وی با تأکید بر اینکه گران‌فروشی در سطح گسترده نداریم، افزود: ادعا نداریم که واحدهای صنفی تخلفی ندارند و به دنبال نظارت در بازار، سال گذشته 221 فقره پرونده تخلفات صنفی به تعزیرات حکومتی ارسال کردیم، بااین‌وجود گرانی در بازار نمود بیشتری دارد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید