جمعه 10 فروردین 1403
خانهبازار پولی مالیچه عواملی تاریخی‌ترین شش ماهه سال را در بورس رقم زد؟

چه عواملی تاریخی‌ترین شش ماهه سال را در بورس رقم زد؟

چه عواملی تاریخی‌ترین شش ماهه سال را در بورس رقم زد؟

نیمه نخست امسال برای بازار سرمایه با ثبت بازدهی 66 درصدی به اتمام رسید. چه عواملی تاریخی‌ترین شش ماهه سال را در بورس اوراق بهادار رقم زد؟

به گزارش رتبه آنلاین از تجارت‌نیوز، در آخرین روز معاملات بازار سرمایه در نیمه نخست امسال ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به ۱۳۵۷۲ میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش ۳۲۰۹ واحد در رقم ۱۶۰۵۳۸ جای گرفت. در معاملات روز گذشته بازار سرمایه نماد‎های «فملی، همراه، شبندر، شپنا، اخابر» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «وبملت، جم، وتجارت، وصندوق، شاراک» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند.

سلمان نصیرزاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در خصوص روند بازار سرمایه در نیمه اول امسال، گفت: نیمه اول امسال به پایان رسید و می‌توان گفت تاریخی‌ترین شش ماهه سال را در بورس اوراق بهادار با افزایش ۶۴۱۱۲ واحدی شاخص و ثبت بازدهی ۶۶ درصدی را شاهد بودیم، نیم‌سالی که با پایان یافتن شهریورماه و ثبت بازدهی ۱۷ درصدی ماهانه رکوردها را یکی پس از دیگری پشت سرگذاشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد:در حقیقت طی این نیم‌سال جهش‌های ارزی، رشد سود شرکت‌های صادراتی و نرخ تورم مهمترین عواملی بود که به جهش بازار سهام منجر شد، اما برای نیم‌سال دوم امسال نیز انتظار می‌رود تاثیرات نرخ ارز از یک سو و آثار تحریم و ریسک‌های سیستماتیک از سوی دیگر نیمه پرنوسان و پرخبری را پیش روی سهامداران قرار دهد.

نصیرزاده افزود: در آخرین روز شهریور‌ ماه هم بار دیگر شاخص کل با افزایش ۳۲۰۹ واحدی و ثبت بازدهی بیش از دو درصدی رکوردشکنی کرد و به سطح ۱۶۰۵۳۸ واحد رسید. در این روز چهار گروه شیمیایی، فلزات اساسی، خودرویی و بانکی بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کردند، اما بیشترین اثرگذاری صنعت بر رشد شاخص کل را باید از آن گروه فلزات و نمادهای پالایشی دانست.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: صعود شاخص‌ها در بازارهای جهانی به ویژه کامودیتی‌ها و فلزات پایه، انتشار خبر نشست وزیران امور خارجه ایران و گروه ۴+١ برای حفظ برجام روز دوشنبه در نیویورک، برگزاری نشست شوراى امنیت سازمان ملل طی هفته آتی به ریاست ترامپ در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران، حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز که به شهید و مجروح شدن تعدادی از هموطنان منجر شد بازار سرمایه را دستخوش نوساناتی کرد.

دلیل بازگشت قیمت‌های جهانی فلزات پایه

نصیرزاده در تشریح مهمترین جزئیات بازار سرمایه در آخرین روز شهریور ماه امسال، افزود: در گروه فلزات اساسی و کانه‌های فلزی مهمترین رخداد بازگشت قیمت‌های جهانی بود. بر این اساس خبر اعمال تعرفه ۱۰ درصدی برای ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی از سوی آمریکا حداقل در کوتاه مدت عاملی برای کاهش تنش‌ها در حوزه بازارهای مالی شد.

وی ادامه داد: در حقیقت پیش از این مقرر بود که تعرفه ۲۵ درصدی از سوی آمریکا برای کالاهای چینی اعمال شود که این تعرفه در مقطع فعلی به ۱۰ درصد کاهش یافت، همچنین مقرر بود که چینی‌ها در اقدامی تلافی جویانه ۲۵ درصد تعرفه به کالای آمریکایی وضع کنند که این میزان به پنج تا۱۰ درصد کاهش یافته است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: کاهش تعرفه‌ها، به کاهش ایندکس دلار و بهبود بازارهای مالی و افزایش قیمت‌های جهانی از جمله فلزات پایه منجر شد. به‌نحوی که فلز روی پس از افت به کمتر از ۲۳۰۰ دلار به ۲۴۷۵ دلار بازگشت و مس نیز از محدوده ۵۸۰۰ دلار به ۶۲۱۸ دلار بازگشته است که می‌تواند عاملی برای توجه بازار طی هفته آتی به سهام‌های این گروه باشد و کمی از نگرانی افت قیمت‌ها بکاهد.

نصیرزاده افزود: البته ترامپ اعلام کرده است که تعرفه واردات برخی محصولات از اول ژانویه ۲۰۱۹ به ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت و  از این رو ریسک تنش‌های تعرفه‌ای و اثرات افزایشی آن بر بازارهای مالی همچنان در میان مدت سنگینی می‌کند. در همین حال گزارش‌ها نشان می‌دهند که انبوهی از محموله‌های چینی در حال ارسال به آمریکا تا پیش از کریسمس هستند تا مشمول تعرفه‌های ۲۵ درصدی نشوند.

وی ادامه داد: در حقیقت بازگشت به موقع قیمت‌های جهانی همزمان با در پیش بودن گزارش‌های ماهانه و شش ماهه شرکت‌ها عامل اقبال بازار به نمادهای تولیدکننده روی، مس، فولاد و سنگ آهن شده است. روز گذشته بورس کالا میزبان عرضه شمش فولادی شرکت‌های فولاد کاوه، خراسان و ذوب آهن بود و تقاضای مناسب برای خرید و افزایش قیمت هر تن شمش به مرز ۳۵ میلیون ریال خبر مثبتی و موثری برای گروه فولاد و شرکت‌های سنگ آهنی بود.

تردید و ابهام سهامداران از افزایش نرخ خوراک

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در گروه پتروشیمی نیز افزایش مجدد قیمت جهانی اوره و متانول نیز شرایط را همچنان مساعد نشان می‌دهد. بر این اساس قیمت جهانی اوره به ۳۰۹ دلار و متانول به ۴۱۲ دلار رسیده است. این خوش‌بینی نیز وجود دارد که با فرارسیدن ماه‌های پایانی سال میلادی همچنان بتوان در مقطع فعلی به ثبات قیمت‌ها خوشبین بود.

نصیرزاده افزود: اما در معاملات گروه پتروشیمی شادابی هفته‌های گذشته دیده نشد. در حقیقت همچنان تردید و ابهام از افزایش نرخ خوراک در نحوه معاملات مشهود است. این در حالی است که شرکت‌های گروه همچنان تاکید دارند ابلاغیه‌ای مبنی بر افزایش نرخ خوراک به آن‌ها ارسال نشده است، انتظار داریم با انتشار گزارش‌های ماهیانه و شش ماهه شرکت‌ها مجدد در هفته‌های آتی شاهد بهبود معاملات این گروه باشیم.

تشکیل صفوف خرید برای پالایشی‌ها

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در گروه پالایشی و فرآورده‌های نفتی نیز شاهد صفوف خرید و افزایش ارزش در این گروه بودیم. در حقیقت انتظار بازار از آزادسازی محصولات اصلی پالایشی‌ها و انتظار از جهش سودآوری این صنعت همچنان این گروه را مورد اقبال قرار داده است، در این گروه نحوه گزارش دهی سه ماهه دوم در تثبت و یا توقف رشد ارزش سهام این صنعت بسیار موثر است.

وی ادامه داد: آخرین روز نیمه اول امسال در گروه مخابرات اقبال بازار به دو نماد اخابر و همراه نیز جلب توجه می‌کرد. در حقیقت نسبت قیمت به درآمد مناسب و ارزش بالای دارایی‌ها از دلایلی است که این دو نماد کم ریسک را مورد توجه قرار داده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: گروه انبوه‌سازی نیز از دیگر گروه‌های سبز آخرین روز نیمه اول امسال بازار سرمایه بود. در حقیقت افزایش بیش از ۶۰ درصدی قیمت ملک که به افزایش خالص ارزش دارایی‌های این صنعت منجر شده مهمترین عامل توجه بازار به این صنعت است.

نصیرزاده افزود: البته از منظر سودآوری هنوز نمی‌توان انتظار داشت که کل گروه با جهش‌های درآمدی مواجه شوند، زیرا این رشد قیمت دفعتی و در زمان تثبیت قیمت‌ها مجدد می‌تواند به رکود تقاضا و رکود صنعت منجر شود از این رو این مدل از رشد ارزش سهام این گروه می‌تواند تنها به واسطه تنزیل نمودن ارزش افزایش یافته صنعت و جریان‌های نقدی آتی گروه باشد که از این رو نمی‌توان رشد ارزش سهام این صنعت را در میان مدت پایدار دانست، اما در کوتاه مدت فضا برای تطبیق ارزش سهام صنعت با ارزش دارایی‌های افزایش یافته این گروه فراهم است.

تمایل معامله‌گران ریسک‌پذیر به نمادهای خودرویی

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در گروه خودرو و قطعه‌سازی نیز همچنان تقاضای مناسبی از سوی معامله‌گران ریسک‌پذیر در جریان است و آخرین روز نیمه اول امسال بازار سرمایه سه نماد خزامیا، خپارس، ورنا با سقف قیمتی بازگشایی شدند. در این گروه باید دقت داشت که یکی از ضعیف‌ترین گزارش‌های شش ماهه را ارائه خواهند کرد و با توجه به نزدیک شدن قیمت‌ها به سطوح مقاومتی می‌توان روزهای آتی را برای خریداران و سهامداران این گروه روزهای حساس و پرریسکی لقب داد.

وی ادامه داد: همچنین آخرین روز نیمه اول امسال بازار سرمایه، بازار شاهد عرضه اولیه نماد تجارت الکترونیک پارسیان کیش در گروه رایانه بود که انتظار می‌رود به واسطه فضای مثبت بازار، بازدهی مناسبی را در کوتاه مدت نصیب سهامدارانش کند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بازار در انتظار انتشار گزارش‌های ماهانه عملکرد و شش ماهه صنایع است و مطمئنا عملکرد مثبت از منظر نرخ‌های فروش، تناژ فروش داخلی و یا صادراتی می‌تواند ابهام‌ها و تردید‌ها را کاهش و روند مثبت بازار را حفظ کند و عدم برآورده شدن انتظارات نیز می‌تواند فرصتی برای اصلاح بازار پدید آورد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید