به گزارش رتبه آنلاین از چمدان : بسیاری از مسافران به‌دلیل ترس از پرواز یا به‌دلیل خاطرات ناخوشایند هوایی از سوارشدن به هواپیما دوری می‌کنند. این استرس که عموما از قبل از پرواز تا پایان مسافرت همراه آنها است با روشی بسیار ساده‌ای قابل کنترل است: نفس‌کشیدن.

سال ۲۰۱۷ در طول مطالعه‌ای درباره کنترل عصب‌ها در دانشگاه استنفرد آمریکا، محققان دریافتند موثرترین روش کنترل تنفس است. بر اساس این تحقیقات انسان در حالت هیجان، ترس یا استرس به‌طور طبیعی سریع‌تر تنفس می‌کند و ضربان قلب سریع‌تری نسبت به حالت استراحت دارد بنابراین با کاهش سرعت تنفس، ذهن به آرامش برگشته و از حالت خطر فاصله می‌گیرد.

برای اینکه هنگام سفر هوایی خود آرامش بیشتری را تجربه کنید، می‌توانید از چهار تمرین زیر برای کنترل تنفس استفاده کنید؛

 

نفس‌های طولانی بکشید│ برای شروع در حالی که راحت نشسته‌اید، دم و بازدم خودتان را ۲ یا ۳ ثانیه طولانی‌تر کنید. این عمل تعداد نفس‌هایی را که در دقیقه کشیده‌اید کاهش داده و به شما آرامش می‌دهد.

 

عضلاتتان را منقبض کنید│ عضلات بدنتان را به‌ترتیب درحالی‌که نفستان را فرو می‌دهید منقبض  و پس از ۲ تا ۳ ثانیه همراه با بازدم آنها را رها کنید. این عمل علاوه‌براینکه از فشار عصبی شما کم می‌کند سبب می‌شود قبل از پرواز بانشاط‌تر باشید.

 

تنفستان را بین سوراخ‌های بینی  عوض کنید│ با انگشت اشاره یکی از سوراخ‌های بینی‌تان را بگیرید و نفس عمیق بکشید. پس از بازدم, سوراخ دیگر بینی را بگیرید و این کار را تکرار کنید. این عمل به ذهنتان فرصت بیشتری برای کیفیت تنفس می‌دهد و در نتیجه استرس را از سیستم بدن شما خارج می‌کند.

 

از قانون ۸-۷-۴ استفاده کنید│ این قانون یکی از روش‌های مخصوص تنفس است که فشار عصبی را از شما دور می‌کند. برای این کار, ۴ ثانیه اکسیژن را به داخل شش‌ها راه دهید. سپس ۷ ثانیه نفس‌تان را نگه دارید و در عرض ۸ ثانیه آن را  بیرون دهید.