جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیچشم‌پوشی ناظران بر گرانفروشی‌ سیگار

چشم‌پوشی ناظران بر گرانفروشی‌ سیگار

همانگونه که در اواخر سال گذشته پیش‌بینی می‌شد احتکارکنندگان سیگار، موجب آشفتگی بازار شده و سیگارهای عرضه در واحدهای فروش با قیمتی بالاتر از رقم درج شده روی پاکت‌ها به فروش می‌رسد.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، خبر افزایش قیمت سیگار طبق لایحه بودجه سال ۱۳۹۷، بازار این محصول دخانی را در اواخر سال گذشته با آشفتگی همراه کرد تا جایی که توزیع کنندگان با احتکار و گرانی غیرقانونی افزایش قیمت‌ها را از همان زمستان سال گذشته کلید زدند.

مساله‌ای که احتکارکنندگان سیگار در اواخر سال گذشته به آن فکر می‌کردند عدم فروش کارتون‌های سیگار خریداری شده از تولیدکنندگان بود تا با آغاز سال ۱۳۹۷ سود دوبرابری را به علت افزایش قیمت‌ها به جیب بزنند، موضوعی که این روزها به وضوح شاهد وقوع آن هستیم تا علی‌رغم درج قیمت سیگار روی پاکت، شاهد فروش آن با قیمت دیگری باشیم.

پس از اضافه شدن بند جنجال‌برانگیز الحاقی ۷ به تبصره ۶ لایحه بودجه توسط مجلس شورای اسلامی درخصوص اخذ عوارض سیگار که منجر به افزایش قیمت خرده‌فروشی هر نخ سیگار تولید داخل و سیگار وارداتی از ابتدای سال ۱۳۹۷ می‌شود بازار این محصول در اواخر سال ۱۳۹۶ دچار آشفتگی در زمینه قیمت فروش شد.

با خبر افزایش قیمت سیگار در سال ۱۳۹۷ که از اواخر سال گذشته با توجه به لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ مطرح شد، شاهد افزایش قیمت این محصول توسط توزیع‌کننده‌ها بودیم. محصولاتی که قیمت درج شده بر روی هر پاکت آن با قیمت فروش محصول همخوانی نداشت و به طور مثال هر پاکت سیگاری که ۳۰۰۰ تومان روی آن قیمت درج شده با قیمتی بین ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان به فروش می‌رسیدمسئله‌ای که در حال حاضر شدت بیشتری یافته به طور مثال هر پاکت سیگار به قیمت ۵۵۰۰ تومان به قیمت ۸۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

سیگار جزو کالاهایی است که مشمول قیمت‌گذاری نمی‌شود، اما ستاد تنظیم بازار در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ اعلام کرد که هیچ کالایی تا پایان فروردین‌ماه سال ۱۳۹۷ نباید افزایش قیمتی داشته باشد.

افزایش قیمت سیگار در اواخر سال ۱۳۹۶ توسط توزیع‌کننده‌ها کلید خورد و آن‌ها با احتکار این محصول دخانی موجب آشفتگی در بازار قیمت سیگار شدند. احتکار توزیع‌کنندگان موجب شد تا عرضه سیگار در سطح بازار کاهش یابد و همین مساله موجب گرانی شود. پس از آن با توجه به اینکه تعادل بازار به هم خورده بود تولیدکنندگان تصمیم گرفتند تا قیمت‌ها را افزایش دهند تا شاید عرضه‌کنندگان از احتکار خودداری کنند و مجددا تعادل به بازار بازگردد، مساله‌ای که تا حدودی تاثیرگذار بود، اما نتوانست موجب جلوگیری از افزایش قیمت سیگار شود.

حال دقیقا در برهه‌ زمانی که احتکارکنندگان برای آن هدف‌گذاری و برنامه ریزی کرده بودند، سیگارهای عرضه شده با قیمتی متفاوت از قیمت درج شده روی پاکت‌های سیگار به دست مشتریان می‌رسد و مسئله عجیب این است که هیچ نهاد نظارتی در این خصوص وارد عمل نمی‌شود و در شرایط فعلی خبری از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سایر نهادهای نظارتی نیست و متخلفان آن‌گونه که می‌خواهند در بازار جولان می‌دهند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید