پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیچالش مزمن در نظام مدیریت اجرایی کشور

چالش مزمن در نظام مدیریت اجرایی کشور

 

افشین اوحدی-مدرس سیستم های مدیریتی و کارشناس رسمی دادگستری| این روزها دایر بر همه ابعاد اوضاع  مشوش اقتصادی کشور حال و روز خوشی ندارد. چرا سرزمینم که به ظرفیت های متنوعی تکیه زده است که مهم ترین آن ها نفت و گاز و معدن است و در کنار آن افزون کنیم حجم معتنابه نیروی انسانی به مثابه سرمایه خصوصا در طیف جوانان برناک را با یک های و هوی اینگونه برآشفته می شود؟

آری ناکارآمدی خوش بینی برآمده از خوش خیالی به برجام و دستاوردهای نمورش  و عقوبات قرار دادن همه تخم مرغ ها در یک سبد و نوعا درگیری های نیابتی در منطقه  و بی توجهی به بستر آفرینی نظام جانشین پروری مدیریتی و تربیت نسلی نوین از مدیران چابک  با بهره گیری درست و اصولی و مورد اناظار از ظرفیت ویژه سرمایه انسانی بومی و تدبیر ناتدبیر به بهانه وضعیت ویژه  و باز چرخاندن لولای در بر پاشنه مدیران کهنسال و کهنه فکربه گونه ای که کابینه دولت به اصطلاح  تدبیر و امید را غبار کهنسالی بخشید و از چابکی به دور نگاه داشت و جالب آنکه دیگر خود شخص رییس جمهور محترم نیز خود زنی و زبان به گلایه از ناچابکی بعض اعضای هیات دولت بنمودند  ناشی از بحران قحط الرجالی و خلاء استفاده نابهینه از ظرفیت های ملی است.

اخیرا شاهد تغییر مدیر عالی مهم ترین نهاد سیاستگذاری پولی و بانکی و مالی کشور آن هم تحت فشار شرایط و واگذاری این سکان باز به مدیری نوعا کهنسال هستیم.

مروری بر وضعیت مناصب مدیریت اجرایی و حرفه ای ایشان اعم از معاون سیاسی رسانه ملی و مدیر عاملی بانک و ریاست کلی بیمه مرکزی و سفیر کبیری در ولایت چین و واچبن با قایل شدن به البته سوابق قابل اعتنا و برجسته ایشان هصوصا در بیمه مرکزی حاکی از سردر گمی در سیستم پرورش افراد مستعد در نظام مدیریت اجرایی کشور به طور بین یا آشکار است

شما نظاره کنید سنخیت این مناصب را با یکدیگر که طبعا تظیر آن در خیمه مدیران جمهوری اسلامی کم نبوده است

در دولت به اصطلاح مهرورز نیز شاهد این سردرگمی ها بودیم به گونه ای که در مقطعی رییس سازمان استاندارد وزیر تعاون شد و بعد به جایگاه رفیع ریاست سازمان ثبت احوال رسیدند!

شما مبهوت می ماندید که آخر تخصص این برادر در ثبت احوالات است و یا استانداردسازی و یا  رسیدگی به امور تعاونی ها و رفاه؟

اما از منظر دیگر شاهد آشفتگی فرسایشی در سامان بخشیدن به بازار ار جمله ارز و طلا و سقوط بنیان کن ارزش پول ملی بوده ایم.

به راستی طرح پیش فروش سکه طلا چه دستاورد اثر بخشی داشته است ؟؟؟ انبارش در منازل مردم و بازی دوباره دلال ها و ملک خریدن در آنتالیا و گرجستان و ارمنستان!

و اعتماد واقعی مردم یا سلب آن ؟

سخن و دغدغه بسیار است اما نکته و حرف کلیدی آن که سزاوار این مملکت و مردمش زیستی آبرومتد و مقتدر است نه مافیای قدرت و ثروت و از هم گسبختن طبقات اجتماعی و فاصله طبقاتی لجام گسیخته و زایل شدن اخلاق و و و حریم ها به کدامین سو چنین شتابان!

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید