شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهخبرفرهنگی و هنریپیام تسلیت فرهنگستان هنر برای درگذشت مجسمه‌ساز شهیر ایرانی

پیام تسلیت فرهنگستان هنر برای درگذشت مجسمه‌ساز شهیر ایرانی

تریان

گروه تجسمی فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، درگذشت هنرمند پیشکسوت، مجسمه‌ساز شهیر ایرانی، مرحومه لیلیت تریان را تسلیت گفت.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، متن پیام به این شرح است:

بازگشت همه به سوی اوست

گروه تجسمی فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، درگذشت هنرمند پیشکسوت، مجسمه‌ساز شهیر ایرانی، استاد لیلیت تریان را به خانواده محترم ایشان و جامعه هنری تسلیت عرض کرده و یاد و نامش را گرامی می‌دارد.

مرحومه لیلیت تریان (۱۰ دی ۱۳۰۹- ۱۶ اسفند ۱۳۹۷) در ۲۲ سالگی وارد مدرسه هنرهای زیبای پاریس (بوزار) [École des Beaux-Arts] شد. وی از اولین نسل مجسمه‌سازان ایرانی بود که این هنر را در مدرسه بوزار فرا گرفت. از نیمه دوم دهه ۱۳۳۰، به عنوان معلم مجسمه‌سازی در هنرستان هنرهای زیبای پسران و دختران فعالیت داشت. در سال ۱۳۳۹ آموزش این رشته را در دانشکده هنرهای تزئینی آغاز کرد. تریان را از مؤسسین رشتۀ مجسمه‌سازی دانشکده هنرهای تزئینی می‌دانند.

تریان هنرمند برجسته‌ای بود که با تلاش بی‌وقفه در حوزه هنر نوگرا و مجسمه‌سازی مدرن، به شکوفایی بیشتر این هنر و پرورش هنرمندان نام‌آور در این عرصه کمک انکارناپذیری کرد. وی بیش از دو دهه به‌طور حرفه‌ای در دانشکده‌های هنری، مجسمه‌سازی را تدریس کرد. برخی از هنرمندان شاخص امروز ایران در عرصۀ مجسمه‌سازی از شاگردان او هستند.

از جمله آثار این بانوی هنرمند ارمنی‌تبار می‌توان به ساخت مجسمه یادبود «مسروب ماشتوتس» [Mesrop Mashtots] (ابداع‌کننده الفبای زبان ارمنی، بانی ادبیات نوشتاری ارمنی و نخستین آموزگار، مترجم و بنیان‌گذار نخستین مدرسه ارمنی) که در یکی از کلیساهای تهران نصب شده اشاره کرد.

عضویت در هیئت داوران بی‌ینال مجسمه‌سازی تهران و شرکت در نمایشگاه‌های متعدد از جمله فعالیت‌های این هنرمند مجسمه ساز بود. در سال ۱۳۸۵ از مقام هنری این هنرمند خلاق در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) تجلیل به عمل آمد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید