پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهریپلیس ایران هوشمند می‌شود

پلیس ایران هوشمند می‌شود

سردار منتظرالمهدی گفت: بنابر تاکید فرمانده نیروی انتظامی فرآیند هوشمندسازی پلیس که از سال های قبل کلید خورده است، تسریع می شود.
وی افزود: سردار اشتری که به همراه جمعی از فرماندهان عالی رتبه نیروی انتظامی از اقدامات انجام شده در این حوزه بازدید می نمود، بر ایجاد زیرساخت های لازم برای هوشمندسازی پلیس تاکید کرد.
به گزارش رتبه آنلاین از شبکه خبر، سردار منتظر المهدی که هوشمندسازی پلیس را پیگیری می کند، بیان کرد: هوشمندی و پلیس هوشمند (smart police) و این نامگذاری و مفهوم سازی نه تنها از سر اتفاق و باری به هر جهت نبوده است ، بلکه از یک خاستگاه “معرفتی” و  ضرورت “کاربستی” حکایت دارد.
خاستگاه معرفتی پلیس هوشمند؛ الگویی است که پلیس در چارچوب رهنمودهای راهبردی رهبر فرزانه انقلاب در قالب مفاهیمی همچون مجاهد مسئول و یار مهربان، پلیس مقتدر وخدمت رسان و نظایر آن و همچنین براساس تحولات زیست اجتماعی و تغییرات روز افزون در ذهنیات و رفتارهای فردی و جمعی شهروندان مفهوم سازی و عرضه شده است.
اما از حیث کاربستی شاید نیاز به یادآوری نباشد که در سالیان پیش و آینده ماموریت های پلیس مانند دیگر پلیس های دنیای مدرن، هم از حیث “چیستی” و هم از حیث “چگونگی” دستخوش تحولی ژرف و پر شمول خواهد شد. از همین روی در چنین شرایطی طبیعتا دیگر نمی توان با رویکرد و راهبردهای سنتی ماموریت های پلیسی را به گونه ای سودمند و اثربخش به سامان رساند.
به گفته سردار منتظرالمهدی ، به همین جهت ناگزیر باید گام در قلمرو و حیطه  هوشمندی و حتی فراهوشمندی نهاد و طرح ها و تدبیرها را به شیوه ای هوشمندانه درانداخت و فراسو نهاد.
وقتی از هوشمندی سخن به میان می آید دو نوع هوشمندی منظور است ، مدیریت هوشمند (smart managment) و دیگر مدیر هوشمند (smart manager).
مراد از منظور اولی ؛ بهره گیری از فرآیندها و سبک هایی است که به اداره  روزآمد و کارآمدی امروز سازمان یاری می رساند و موجب کاهش خطاها و کاستی ها می گردد و بستر انجام سریع و دقیق ماموریت ها را مهیا می نماید، اما وقتی از مدیر یا فرمانده هوشمند سخن می گوییم مراد، همان مدیری است که تراز برخورداری  از برخی ویژگی های ادراکی، ذهنی، دانشی و فرهنگی اش بیش از میانگین نرمال جامعه باشد.
این روزها و سالها شاهد تغییراتی اساسی در نحوه خدمت رسانی به شهروندان عزیزمان هستیم ، از ایجاد سامانه های هوشمند و استفاده از تجهیزات نوین با بهره مندی از هوش مصنوعی در حوزه های مختلف از جمله گذرنامه، گواهینامه، خدمت سربازی و خدمات الکترونیکی و اپتیکی و دوربین های کنترل ترافیک و تجمیع بانک های اطلاعاتی و آگاهی ، و ان شاءالله به زودی شاهد تحولاتی ژرف و بنیادی در دنیای دیجیتال و خدمات الکترونیکی پلیس به منظور تسریع و تسهیل در ارائه خدمت به مردمان عزیزمان خواهیم بود.
مشاور فرمانده ناجا گفت: چند گروه تخصصی درون و برون سازمانی و بخش های متخلف از پلیس های تخصصی در قالب کارگروه مشترکی روی پروژه های متعدد در حال بررسی، اقدام و عمل هستند.
استفاده از اینترنت اشیاء (IOT) در زمینه امنیت و همچنین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در زمینه ارائه خدمت و آموزش و شبیه سازی مجموعه ها از جمله مواردی است که مد نظر این کارگروه ویژه است.
ارتباط هدفمند با مراکز پژوهشی کشور، طرح مسایل و مشکلات پلیس برای جامعه نخبگان و دریافت راه حل(start-up weekend) ، راهبری وحمایت از شرکتهای دانش بنیان (acceleratoring) و تطبیق توانمندی های نخبگان با نیازهای پلیس نیز در دستور کار قرار دارد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید