پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیپرسودترین و کم‌سودترین سرمایه‌گذاری‌ در بازارها

پرسودترین و کم‌سودترین سرمایه‌گذاری‌ در بازارها

سرمایه‌گذاری

بررسی آمارها نشان می دهد که سرمایه گذاران بازار سکه در حالی ۱۴۰ درصد سود کسب کنند که سرمایه گذاران در بازار پول سودی کمتر از نرخ تورم و معادل ۸.۳ درصد به دست آورده اند.

به گزارش رتبه آنلاین از پول‌نیوز، در پنج‌ماه اول سال هر یک از بازارها بازدهی عجیب و غریبی به ثبت رساندند که بازار سکه و ارز از پیش‌قراولان آن بودند؛ پس از آن نیز بازارهای سهام و مسکن قرار داشتند. اما بازار پول که سودآورترین بازار سرمایه گذاری بود امسال حتی کمتر از نرخ تورم اعلامی از طرف بانک مرکزی سودآوری داشت.

سکه ، سودآورترین بازار ۹۷

بازار سکه پر سودترین بازار سرمایه گذاری در ماه‌های گذشته محسوب می‌شود. سکه که اسفند پارسال حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شد در هفته نخست شهریور در آستانه ۵ میلیون تومان قرار گرفت. هرچند که با اعلام بسته پولی دولت قیمت هرقطعه سکه تمام بهار آزادی به ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده اما بررسی آمار نشان می دهد که سرمایه گذاران بازار سکه در ۶ ماه اخیر حدود ۱۴۰ درصد سود کسب کرده اند. این روند در حالی است که طی پنج ماه نخست سال جاری از ارزش طلای جهانی به میزان ۱۰ درصد کاسته شده است.

از بازار سرمایه چه خبر ؟

اواسط اسفند پارسال بود که شاخص بورس روی کانال ۹ هزار واحد جا خوش کرده بود. در آن روزها کسی گمان نمی‌کرد که با گران شدن سکه و ایجاد محدودیت در بازار ارز به رشد ۴۵ درصدی در این بازار منجر شود و شاخص کل در کمتر از ۶ ماه از مرز ۴۲ هزار واحد هم گذر کند. آمارها می‌گوید که تنها در ماه مرداد، شاخص بورس معادل ۸ /۲۵ درصد افزایش یافته است که این رقم، بیشترین میزان رشد ماهانه شاخص بورس در تمامی ادوار گذشته است.

صعود دلار

نرخ دلار غیررسمی که در انتهای فروردین در سطح پنج هزار و ۴۰۰ تومان قرار داشت، تا پایان بهار سال جاری به سطح هفت هزار و ۲۰۰ تومان رسید. هرچند که سایت‌های رسمی از اعلام قیمت دلار در این روزها سرباز می زنند اما گزارش از بازار حاکی از آن است که دلار به قیمت ۱۲۶۰۰ تومان معامله می‌شود. بررسی آمارها نشان می‌دهد که دلار از ابتدای سال تاکنون رشد حدود ۱۳۰ درصدی را تجربه کرده است.

۳۲ درصد سود سرمایه گذاری در مسکن

اما بازار مسکن بر خلاف تمامی حواشی که ابتدای امسال برایش ایجاد شد تنها ۳۲ درصد سود عاید سرمایه گذاران خود کرده است. میانگین قیمت آپارتمان مسکونی در مرداد در حالی به هفت میلیون و ۴۳۰ هزار تومان در هر مترمربع رسیده که آمارهای منتشرشده نشان می‌دهد میانگین قیمت در اسفندماه سال قبل، پنج میلیون و ۶۳۳ هزار تومان بوده است. به گفته بسیاری از کارشناسان به دلیل بالا بودن سطح قیمتی در بازار، بسیاری از مردم قادر به ورود به این بخش نیستند.

صدر نشین پارسال، در قعر جدول قرار گرفت

در حال حاضر نظام بانکی کشور شرایط مطلوبی ندارد و بسیاری از بانک‌ها با زیان‌های مالی بالایی روبه‌رو هستند. بازار پول که صدرنشین سودآوری در سال گذشته بود امسال سودی کمتر از نرخ تورم از آن سرمایه گذاران خود کرده است. بررسی آمارها در حالی سود آوری بازار پول از اسفند ۹۶ تا آبان ۹۷ را ۸.۳ درصد اعلام می کند که بسیاری سیاست‌های دستوری بانک مرکزی در رابطه با نرخ سود بانکی را ریشه بسیاری از بحران های امروز می‌دانند. به گفته کارشناسان در شرایطی که قیمت دلار ۳.۵ برابر و سکه بیش از ۲ برابر شده، جذاب نگه داشتن سپرده‌گذاری در بانک‌ها با نرخ‌های سود سالانه ۱۵ درصد امری سخت و دشوار است. آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد بیش از ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان سپرده مدت‌دار در بانک‌ها وجود دارد که بخش قابل توجهی از نقدینگی را تشکیل می‌دهد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید