پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهبازار پولی مالیبازار سرمایه (بورس)پرداخت تسهیلات برای مشارکت در افزایش سرمایه «ونیرو»

پرداخت تسهیلات برای مشارکت در افزایش سرمایه «ونیرو»

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری نیرو با اشاره به موافقت سازمان بورس با افزایش سرمایه ۶۶۰ میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری نیرو طی دو مرحله از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی از روشی جدید برای تامین مالی سهامداران در این افزایش سرمایه برای نخستین بار در بازار سرمایه خبر داد و گفت: براساس هماهنگی‌های انجام شده از سوی سهامدار عمده نیمی از وجه مورد نیاز سهامداران خرد برای شرکت در افزایش سرمایه از طریق تخصیص تسهیلات قرض‌الحسنه تامین می‌شود.

به گزارش رتبه آنلاین، عیسی حسین‌پناه با اشاره به واگذاری سهام مدیریتی «ونیرو» از سوی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی به سرمایه‌گذاری ایران گفت: سهام مدیریتی شرکت سرمایه‌گذاری نیرو در اواخر سال ۱۳۹۵ از سوی شرکت سرمایه‌گذاری ایران خریداری شد و کلیه دارایی‌ها و پروژه‌های نیروگاهی از سهامدار عمده به سرمایه‌گذاری نیرو انتقال یافت. در این راستا شرکت سرمایه‌گذاری نیرو اقدام به عقد قرارداد خرید سهام شرکت توسعه مدیریت نیروگاهی ایرسا از سرمایه‌گذاری ایران کرد که از چندین شرکت درحال بهره‌برداری و در جریان ساخت در پرتفوی خود برخوردار است.

حسین‌پناه با بیان اینکه در جریان این نقل و انتقال بالغ بر ۸ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال دارایی به «ونیرو» منتقل شد، ادامه داد: معادل ۸۶۵ میلیارد تومان دارایی‌ انتقال داده ‌شده و معادل همین رقم نیز بدهی برای شرکت ایجاد شد که برای تداوم فعالیت‌ها و حرکت شرکت در یک بستر اقتصادی و سودآور، افزایش سرمایه‌ با مدنظر قرار دادن اهداف استراتژیک و برنامه‌های کوتاه‌مدت اجتناب‌ناپذیر بود، بر این اساس افزایش سرمایه از ۴۰ میلیارد تومان به یک هزار میلیارد تومان (معادل ۲۴۰۰ درصد) در دستور کار شرکت قرار گرفت.

وی تاکید کرد: مطابق مجوز سازمان بورس سرمایه‌گذاری نیرو سرمایه خود را از مبلغ ۴۰ میلیارد تومان تا میزان ۷۰۰ میلیاردتومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی طی دو مرحله افزایش می‌دهد که در مرحله اول معادل ۳۲۰ میلیارد تومان (۷۰۰ درصد) از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی این افزایش سرمایه در مجمع پیش رو در تاریخ ۳۰ دی ماه انجام می‌شود. همچنین در مرحله دوم به هیات‌مدیره اختیار داده شده تا سرمایه شرکت را تا مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان (حدود ۱۱۹ درصد) از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی سهامداران افزایش دهد.

وی درخصوص اهدف شرکت سرمایه‌گذاری نیرو برای اعطای تسهیلات به منظور مشارکت در این افزایش سرمایه گفت: به منظور افزایش توانایی مالی بیش از ۶۹ هزار سهامدار خرد برای شرکت در افزایش سرمایه، تسهیلاتی به‌صورت قرض‌الحسنه با شرایط ویژه طراحی شده که می‌تواند توانمندی سهامداران جزء و میزان مشارکت آنها را افزایش دهد و تداوم حضور این سهامداران را برای بهره‌مندی از مزیت‌های آتی شرکت تضمین کند.

 وی با بیان اینکه مبلغ تسهیلات تخصیصی به هر شخص معادل مبلغ نقدی واریزی تا سقف ۵۰‌درصد مبلغ موردنیاز برای مشارکت در افزایش سرمایه خواهد بود، افزود: حدود ۴۵ هزار نفر از سهامداران خرد «ونیرو» دارای ۲ هزار سهم هستند و حداکثر مبلغ تسهیلات قابل تخصیص به هر سهامدار مالک سهام تا سقف ۲ هزار سهم معادل ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود. به سهامداران دارای بیشتر از ۲ هزار سهم حداکثر معادل تسهیلاتی برابر سهامداران دارای ۲ هزار سهم اختصاص خواهد یافت.

حسین‌پناه یادآور شد: کل سهام حاصل از اجرای طرح سهام حاصل از تسهیلات و آورده نقدی معادل آن از سوی سهامدار تا زمان تسویه کامل بدهی موضوع این طرح در وثیقه شرکت قرار خواهد گرفت. همچنین بدهی سهامدار بابت تسهیلات تخصیصی به آنها از محل سود سهام سنوات آینده یا واریز نقدی زودتر از موعد توسط سهامدار تسویه خواهد شد که در صورت واریز نقدی زودتر از موعد سهام در وثیقه بلافاصله آزاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه توقف چند ماهه نماد «ونیرو» بابت تعیین تکلیف و انجام این افزایش سرمایه بود، افزود: در مجمع سالانه روز ۳۰ دی ماه پیشنهاد هیات‌مدیره برای تقسیم سود ۲۵ تومان است و همچنین با تعیین تکلیف در مورد افزایش سرمایه روند بازگشایی نماد هم بعد از مجمع انجام خواهد شد.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری نیرو با بیان اینکه با ظرفیت‌هایی که در شرکت ایجاد شده، پیش‌بینی بازده حداقل ۲۵ درصدی را برای این سهم داریم، افزود: چشم‌اندازی که برای سرمایه‌گذاری نیرو و توسعه ظرفیت نیروگاهی این سهم داریم دستیابی به ظرفیت ۵ هزار مگاوات تا ۱۰ سال آینده است و براین اساس توسعه نیروگاه‌های یزد و خوی و نیز راه‌اندازی نیروگاه زنجان، کرمانشاه و تاکستان را در دست اجرا داریم.

منبع : دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید