پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهبازار پولی مالیپذیره‌نویسی اوراق صکوک اجاره 3000 میلیارد ریالی گل‌گهر

پذیره‌نویسی اوراق صکوک اجاره 3000 میلیارد ریالی گل‌گهر

پذیره‌نویسی اوراق صکوک اجاره شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با نمادهای«صگل1411» و «صگل411» از امروز تا یکشنبه هفته آتی به مدت 3 روز کاری از طریق بورس اوراق بهادار تهران مورد پذیره‌نویسی قرار می‌گیرد.

به گزارش رتبه‌آنلاین،‌ پذیره‌نویسی اوراق صکوک اجاره شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با نمادهای «صگل1411» و «صگل411» از امروز 11/11/ 1396 تا روز یکشنبه مورخ 15 /11/ 1396 به مدت 3 روز کاری از طریق بورس اوراق بهادار تهران مورد پذیره‌نویسی قرار می‌گیرد و سپس معاملات ثانویه آن آغاز خواهد شد.

بر پایه این گزارش، این اوراق صکوک، اجاره شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در دو نماد با شرایط زیر در فهرست نرخ‌های بازار اوراق بدهی بورس اوراق بهادار، قابل معامله است.

نماد «صگل1411»

مبلغ 2000 میلیارد ریال، 4 ساله ، مواعد پرداخت سود آن هر 3 ماه یک‌بار ، ضامن بانک پارسیان، متعهد پذیره‌نویس و بازار گردان اوراق تأمین سرمایه امید، عامل فروش اوراق شرکت کارگزاری بانک سپه است.

نماد «صگل411 »

مبلغ 1000 میلیارد ریال، 4 ساله ، مواعد پرداخت سود آن هر 3 ماه یک‌بار ، ضامن بانک پارسیان، متعهد پذیره‌نویس و بازار گردان اوراق تأمین سرمایه لوتوس پارسیان، عامل فروش اوراق شرکت کارگزاری پارسیان است.

تعهدات ناشران نباید با بدقولی‌ها به اعتبار شرکت بورس خدشه‌ای وارد کند

روح‌الله حسینی مقدم معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس در نشست خبری این پذیره‌نویسی گفت: مهم‌ترین رسالت بورس کشور، تأمین مالی بوده که امروز این مُهم به بار نشسته و پذیره‌نویسی تأمین مالی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در دستور کار قرارگرفته تا بخش خصوصی کشور بتواند با تأمین مالی از بازار سرمایه انتفاعات لازم را ببرد.

وی ادامه داد: امکان استفاده از ابزارهای مالی اسلامی، یکی از راهکارهای حمایت از بخش خصوصی بوده تا به‌جای استفاده از تأمین مالی توسط بازار پولی کشور،‌ به سمت تأمین مالی از بورس حرکت کنند و از دارایی‌های خودشان استقراض کنند.

عضو هیات رئیسه شرکت بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به اینکه صکوک اجاره، موضوع جدیدی نیست، افزود: کماکان بخش قابل‌توجهی از شرکت‌های بخش خصوصی با ابزارهای جدیدی آشنایی چندانی نداشته که این موضوع عامل مهمی در به تعویق افتادن تأمین مالی این شرکت‌ها از طریق بورس است.

حسینی مقدم تأکید کرد: شرکت‌هایی که نیاز به تأمین مالی دارند، باید با استفاده از مدل‌های تأمین مالی متنوعی که وجود دارد، بهره‌مند شوند ضمن آنکه نهاد‌های فعال در بازار سرمایه، باید برای کمک به شرکت‌های بخش خصوصی راهکارهای تأمین سرمایه را به شرکت‌های خصوصی پیشنهاد دهند.

معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس افزود: با استفاده از کارگاه‌های تخصصی برای تأمین مالی، باید مباحث مربوط در این بخش به شرکت‌های بخش خصوصی معرفی شود تا شرکت‌ها از این طریق بتوانند مشکل تأمین سرمایه‌ خود را برطرف سازند.

وی در خصوص اینکه ارزش تأمین مالی به 10 هزار میلیارد تومان رسیده، تصریح کرد: این سی‌ودومین اوراقی بوده که در بورس منتشرشده و امروز 27 نماد مربوط به شرکت‌ها از طریق این بازار، بدهی‌های خود را تأمین سرمایه کرده‌‌اند.

حسینی مقدم افزود: این آمار در نگاه نخست شاید جزو توفیقات باشد اما در برنامه‌ریزی‌ها برای شرکت بورس اوراق بهادار تهران قابل‌قبول نیست چراکه زمانی می‌توان گفت که آمار مناسبی به‌دست‌آمده که تمامی شرکت‌ها برای تأمین مالی، نگاهشان به بازار سرمایه باشد.

معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس همچنین درباره تعهدات ناشران نیز تأکید کرد: شرکت‌ها برای تأمین مالی، از طریق منابع عمومی استفاده می‌کنند بنابراین نباید به‌گونه‌ای با این بازار برخورد شود که اعتبار شرکت بورس خدشه‌دار شود.

وی اضافه کرد: تعهدات ناشران باید در پرداخت اجاره‌ها زمان‌بندی‌ها به‌درستی اجرایی شود تا اوراق بخش خصوصی عدم یا تأخیر پرداختی را مواجه نشود؛ ماجرای بدقولی تعهدات ناشران که برای شهرداری اتفاق افتاد، برای شرکت بورس بسیار سخت بود.

حسینی خاطرنشان کرد: شرکت گل گهر، یکی از شرکت‌های دارای کارنامه شفاف در بازار بورس بود که تاکنون تمامی تعهدات خود را اجرایی کرد و ازاین‌پس نیز این توقع وجود دارد .

انتشار 48 مورد انواع صکوک باارزش 16 هزار میلیارد تومان

همچنین غلامرضا ابوترابی مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه در این پذیره‌نویسی با اشاره به اینکه هنوز ابرازهای نوین در بورس کشور ناشناخته هستند،‌ اظهار کرد:

از ابتدای معرفی و تصویب قانون ابزارهای مالی، تاکنون 48 مورد انواع صکوک به ارزش بیش از 160 هزار میلیارد ریال در بازار سرمایه منتشرشده که بخشی از آن سررسید شده و مبلغ اقساط و اصل این اوراق در مواعد مقرر پرداخت گردیده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه گفت: شرکت ایران‌خودرو، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر و شرکت آدوراطب قصد دارند منابع موردنیاز خود را مجموعاً به حجم 10.200میلیارد ریال از طریق انتشار انواع صکوک در بازار سرمایه تأمین کنند.

ابوترابی خاطرنشان کرد: نرخ اوراق‌ها و کارمزد‌ها باید کاهش پیدا کند چراکه نرخ سود بانکی بلندمدت که امروز 17درصد بوده، نرخ مؤثر اوراق را گران‌تر و بالای 20درصد تمام می‌شود بنابراین باید بخش‌های تولیدی و خدماتی نیز بازدهی لازم را در این راستا داشته باشند که استعداد حرکت در این مسیر برای بازار سرمایه کشور وجود دارد.

وی افزود: اگر بازدهی‌ این صنعت که در تأمین مالی وجود دارند، پایین بیاید، طبیعتاً بسیاری از شرکت‌ها به سمت تأمین مالی در بازار سرمایه ورود پیدا نمی‌کنند بنابراین صنایع نیز باید در مدیریت نرخ‌ها به‌گونه‌ای رفتار کنند که این تأمین مالی برای دو طرف صرفه مالی داشته باشد.

مشکل اصلی اقتصاد، در بازار پول است

علی تیموری مدیرعامل تأمین سرمایه لوتوس پارسیان نیز در این مراسم افزود:‌ طی مدت‌زمان 10 سال گذشته، رشد نقدینگی از تأمین سرمایه برابر با 10 درصد کل بازار بوده و تقریباً 9 الی 10 درصد از این تأمین سرمایه ، توسط صندوق‌های مربوط این بخش صورت گرفته که خوشبختانه مدیریت این صندوق‌ها نیز عموماً توسط خود شرکت‌های تأمین سرمایه بوده است.

وی ادامه داد: بااین‌وجود، امیدواریم که ازاین‌پس، نیاز به نقدینگی شرکت‌های بزرگ نیز توسط این صندوق‌ها تأمین و عملیاتی شود.

تیموری تأکید کرد: باوجود همه مشکلات بازار مالی اما صندوق‌های سرمایه‌گذاری از نتیجه خوبی برخوردار بوده‌اند و این در حالی است که مشکل اصلی اقتصاد در بازار پول است؛ صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت با دارایی بیش از 10 هزار میلیارد تومان از بازدهی کمتر از سود سپرده بانکی برخوردار بوده‌اند.

رضا حدادی مدیرعامل تأمین سرمایه امید نیز در پایان گفت: مشکلی که در تأمین مالی و وابستگی که به بازارهای پولی و مالی وجود دارد، یکی از دغدغه‌های مهمی است که در اقتصاد وجود دارد و امروز باید گام در مسیری داشته باشیم که اگر تأمین سرمایه‌ای از طریق بورس انجام می‌گیرد، بدون تأخیر عملیاتی شود.

وی در خصوص عرضه اوراق صکوک اجاره شرکت گل گهر نیز اشاره داشت و افزود: این اوراق 4ساله با نرخ 17درصد بوده و اصل آن بعد از 4 سال پرداخت خواهد شد که این اوراق با کمک شرکت لوتوس پارسیان به‌صورت پارسیان انجام شد.

حدادی در پایان گفت: برای تأمین بخشی از این سرمایه حدود 300 میلیارد تومان تأمین سرمایه انجام‌شده است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید