جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیپتروشیمی اصفهان در مسیر سقوط بهره‌ری

پتروشیمی اصفهان در مسیر سقوط بهره‌ری

عملکرد ضعیف پتروشیمی اصفهان در فاکتورهای بهره‌وری سرمایه و هزینه نیروی کار گویای آن بوده که کارنامه این شرکت در این بخش‌ها قابل دفاع نیست.

 

به گزارش رتبه آنلاین، داوران هشتمین جشنواره ملی بهره‌وری پس از ارزیابی عملکرد کارخانه‌های فعال در حوزه پتروشیمی و محاسبه «بهره‌وری هزینه نیروی کار» و «بهره‌وری سرمایه» آن‌ها و مقایسه این آمار با اهداف برنامه پنجم توسعه و میانگین کل صنعت سیمان کشور، کارنامه بهره‌وری کارخانه‌های این حوزه را منتشر کردند.

بهره‌وری هزینه نیروی کار

بر پایه این گزارش، داوران مبنای ابتدایی این ارزیابی را سال ۸۷و عدد آن را برابر ۱۰۰ تعیین کردند و مابقی سال‌ها تا سال نهایی این ارزیابی یعنی سال ۹۴، میزان بهره‌وری هزینه نیروی کار موردبررسی قرارگرفته است.

در این گزارش بر عملکرد شرکت «پتروشيمي اصفهان» و آمارهای بهره‌وری تمرکز کرده تا نسبت شاخص‌های بهره‌وری این شرکت با اهداف برنامه پنجم توسعه و میانگین کل صنعت سیمان به دست آید.

بر اساس جدول زیر، بهره‌وری سرمایه در شرکت «پتروشيمي اصفهان» سال‌های ابتدایی بهره‌وری سرمایه را نسبت به شاخص سال پایه یعنی (۱۰۰=۸۷) را ضعیف‌تر آغاز کرد.

نگاه ابتدایی به عملکرد این شرکت گویای آن است که در سال های ابتدایی این جدول، وضعیت بهره‌وری هزینه نیروی کار برابر با 87درصد و در سال 89 به 88درصد رسید.

بر اساس این گزارش، شروع اوج‌گیری بهره‌وری این شرکت به سال 90 مربوط شده که توانسته 309درصد بوده و توانسته در سال 91 آمار 319درصدی را بدست آورد.

با بررسی آمار شرکت پتروشيمي اصفهان در سال92، بهره‌وری هزینه نیروی کار با سقوط عجیب همراه بوده که به آمار 73درصدی رسید ضمن آنکه در سال بعد یعنی سال 93 نیز این شرکت باردیگر روند کاهشی داشت و شاخص به 57درصد رسید اما در سال پایانی بررسی این بخش از کارنامه شرکت پتروشیمی اصفهان، شاهد آن هستیم که بهره‌وری هزینه نیروی کار این شرکت به 26درصد رسید.

بهره‌وری سرمایه

در بررسی بهره‌وری سرمایه شرکت پتروشيمي اصفهان، وضعیت برای این شرکت چندان مطلوب نبوده و این کارنامه حاکی از سقوط بهره‌وری است.

بر اساس این گزارش، در سال ابتدایی بررسی آمار بهره‌وری سرمایه برابر با شاخص 97درصدی بوده که بی‌شک بهترین آمار بدست آمده در این بخش از کارنامه شرکت پتروشیمی اصفهان است.

بررسی دومین سال، یعنی سال 89 حاکی از آن است که شاخص‌ها به 16درصدی رسیده که نسبت به سال گذشته با سقوطی عجیب همراه بوده است.

همچنین عملکرد شرکت پتروشيمي اصفهان در سال 90 نشانگر آن بوده که آمار 70 درصدی بدست آمده و نسبت سال گذشته وضعیت بسیار بهتری را رقم زده است.

طی سال‌های 91 و 92 این شرکت توانست به ترتیب آمار 91درصدی و 32درصدی را به ثبت برساند که تفاوت فاحشی را شاهد هستیم که در ادامه روند بررسی بهره‌وری سرمایه شاهد کاهش بهره وری سرمایه به صورت سالانه خواهیم بود.

بر اساس این گزارش در سال 93 نیز این کاهش ادامه دار بوده و شاخص به 30درصد تنزل یافته است و در پایان باید اشاره داشت که شرکت پتروشيمي اصفهان در سال94 و آخرین سال بررسی کارنامه خود آمار …درصدی را به ثبت رساند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید