جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهریپتروشیمی‌ها مقصر اصلی گرانی آب‌های معدنی!

پتروشیمی‌ها مقصر اصلی گرانی آب‌های معدنی!

آب معدنی

عضو هئیت مدیره انجمن صنایع غذایی مازندران گفت: از ابتدای امسال مواد اولیه بسته‌بندی آب‌های معدنی 4 تا 5 برابر شده و این بار هزینه تولیدکنندگان را افزایش داده که مقصر اصلی آن شرکت‌های پتروشیمی هستند.

به گزارش رتبه آنلاین، محمد رزاقی در گفت‌وگو با ایسنا درباره علت گران شدن آب های معدنی توضیح داد: از ابتدای امسال مواد اولیه بسته بندی آب‌های معدنی 4 تا 5 برابر شده و این بار هزینه تولیدکنندگان را افزایش داده است، این در حالی است که قیمت برای مصرف کننده 30 تا 35 درصد افزایش داشته اما برای تولیدکننده این افزایش 500 درصد است.

وی، کارخانجات پتروشیمی را که تولیدکننده مواد اولیه بسته بندی هستند را مقصر اصلی گران شده آب های معدنی دانست و تصریح کرد: نظام توزیع و تولیدکنندگان در این بالا رفتن قیمت ها هیچ نقشی ندارند. کیفیت آب، کمبود و گران بودن مواد اولیه و  نبود نقدینگی از مهم ترین چالش های تولید آب های معدنی در مازندران و ایران است.

رزاقی با اشاره به اینکه آب‌های معدنی با توجه به تعریف استاندارد و علوم پزشکی باید درجای خشک، خنک و به دور از تابش مستقیم نور خورشید نگهداری شود، اظهار کرد: اگر آب‌های معدنی در شرایطی غیر از این موارد نگهداری شود با توجه به اینکه  مدت عمر آب‌های بسته بندی شده یک سال است، قطعا دچار مشکل خواهد شد.

وی افزود: اگر آب‌های معدنی در معرض مستقیم نور خورشید و گرما قرار گیرد با توجه به اینکه بطری های نگهدارنده از مواد پلاستیکی بوده ممکن است با آب واکنش نشان داده و طعم و بوی آن را عوض کند.

*تفاوت آب آشامیدنی بسته بندی با آب های معدنی بسته بندی شده

کارشناس کیفیت آب و عضو هئیت مدیره انجمن صنایع غذایی مازندران با اشاره به اینکه دو نوع آب بسته بندی شده وجود دارد، خاطرنشان کرد: آب های معدنی بسته بندی  شده و آب های آشامیدنی بسته بندی شده در شرایط استاندارد در کارخاجات بسته بندی و به بازار عرضه می شود.

وی در مورد تفاوت آب آشامیدنی بسته بندی و آب های معدنی بسته بندی گفت: آب آشامیدنی بسته بندی شده به آبی گفته می شود که در ظروف خاصی بسته بندی شده و به طور طبیعی دارای املاح است یا املاحی به آن اضافه می شود، این نوع آب به طور طبیعی می تواند گاز کربنیک داشته باشد یا شرکت به آن اضافه کند، به غیر از این مورد افزودن هرگونه مواد دیگری مانند مواد شیرین کننده و طعم دهنده به آن غیر مجاز است. تفاوت آب معدنی طبیعی با آب آشامیدنی این است که هیچ گونه تغییر و تحولی روی آن انجام نمی پذیرد، این آب ها تنها فیلتر شده و سپس بسته بندی می شوند.

* نوشیدن آب های معدنی هیچ خطری برای انسان ندارد

رئیس انجمن مهندسی کیفیت صنایع غذایی مازندران با اشاره به اینکه نوشیدن آب های معدنی هیچ خطری برای انسان ندارد، یادآور شد: در برخی موارد آب های معدنی دارایی املاح زیادی هستند که طبق استاندارد بر روی پرچسب های این محصولات قید می شود و آنچه که شایعه شده آب های معدنی برای انسان مضر است کاملا رد می‌شود.

*شیشه مناسب‌ترین بسته‌بندی برای آب

وی در مورد بهترین نوع بسته بندی برای آب های معدنی اظهار کرد: از زمان های گذشته شیشه به دلیل حفظ تازگی و ماندگاری محصولات بهترین انتخاب برای بسته بندی مواد غذایی بوده است اما متاسفانه امروزه به دلیل شرایط اقتصادی، حمل و نقل و سنگین و گران بودن شیشه از انواع بسته بندی های پلاستیکی استفاده می شود.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید