چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیپارسا:رشدکند صادرات ناشی از یکسان نبودن نرخ ارز است

پارسا:رشدکند صادرات ناشی از یکسان نبودن نرخ ارز است

یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی وصنایع و معادن تهران گفت: یکی از دلایل رشد کند صادرات این است که نرخ ارز باید سالیانه معادل تورم داخلی منهای تورم خارجی تعدیل شود، اما متأسفانه چنین نشد.

به گزارش رتبه آنلاین، عوض محمد پارسا در گفت وگو با خبرآنلاین با تاکید بر اینکه رشد کندصنعت عدم اجرای سیاست یکسان سازی نرخ ارز بوده است،اظهارداشت: بزرگترين دليل، روزمرگی اقتصاد عدم اجرای سیاستيكسان سازی نرخ ارز است، قرار بود نرخ ارز ساليانه معادل تورم داخلي منهای تورمخارجي تعديل شود تا دچار مشکلات ناشی از پایین نگه داشتن نرخ ارزنشویم كه متأسفانه چنین نشد.

وی افزود: بنگاه های ما در صنعت به جای اينكه پروژه های بزرگتری را بگيرند به تدريج توان رقابتي خود را با شرکت هایخارجی از دست داده اند و نمی توانند در میدان رقابت در سایر کشورها هم موفق عملکنند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه بسیاری از این شرکت ها در كشورهايی هم كه پروژه های بزرگ رادر حوزه های انرژی و راه و ساختمان انجام مي دادند و روند رو به رشد آنها نوید حضور در پروژه های بزرگتری را می داد، نتوانستند در ميدان رقابت موفق شوند،تصریحکرد: نرخ پایین ارز سبب شد تا پروژه های برون مرزی هم به مشکل بربخورد و در نتیجهنه تنها صادرات در اين حوزه ها شكل نگرفت، بلكه دست اندركاران صنعت احداث در داخلكشور مواجه با مشکلات بسيار بزرگتری روبرو شدند .

او افزود: بدون شک یکی از مهمترین شروط موفقیت قوانین و برنامه هایکوتاه مدت و میان مدت اقتصادی، پوشش منافع عمومی کشور و ایجاد تعادل در پارامترهایمتقابل در قالب نگاه درازمدت بر اساس سیاست های کلان اقتصادی کشور است.

پارسا خاطرنشان کرد:این سیاست ها باید در خدمت تثبیت رشد اقتصادی باشدو عدم توجه به آنها حرکت اقتصادی کشور را دچار روزمرگی می‌کند .

او با بیان اینکه مهمترین عوامل موثر در تثبیت رشد اقتصادی و بهبودشاخص های اقتصادی ایجاد زمینه های امنیت سرمایه گذاری است،عنوان کرد:البته تجربهکشورهای دیگرمی توان استفاده کرد و  باایجاد پوشش بیمه های تجاری از تاثیر ریسک‌های سرمایه گذاری از جمله عدم دریافت بهموقع مطالبات و نوسانات نرخ ارز بر امنیت سرمایه گذاری جلوگیری کرد.

منبع : خبرآنلاین

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید