پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریپادشاهان زباله الکترونیک در دنیا

پادشاهان زباله الکترونیک در دنیا

مونا مشهدی رجبی:تکنولوژی نقش مهمی در زندگی امروزه ما ایفا می‌کند  و بسیاری از افراد برای خرید اخرین محصولات عرضه شده به بازار مصرف تلاش می کنند. اما سوال این است که وقتی شما یک وسیله الکترونیکی تازه می خرید  چه بر سر وسایل قدیمی می‌آید؟

به گزارش رتبه‌آنلاین به نقل از  گزارش رصد زباله‌های الکترونیکی جهانی تهیه شده توسط سازمان ملل، در سال قبل ۴۴.۷ میلیون تن زباله الکترونیکی در دنیا تولید شد که معادل تولید ۶.۱ کیلوگرم زباله الکترونیکی در هر سال است. طبق این گزارش  تنها ۲۰ درصد از زباله‌های الکترونیکی در سال گذشته بازیافت شده‌اند و ۸۰ درصد مابقی زباله‌ها یا کنار گذاشته شده‌اند، یا معامله شده‌اند و یا با شرایط بسیار بد بازیافت شده‌اند که آلودگی های زیادی برای محیط ریست ایجاد کرده‌اند.

جیکوب راینر یکی از پژوهشگران این طرح می‌گوید: مشکل پس‌ماندهای الکترونیکی در دنیا هر روز بیشتر می‌شود و باید از راهکارهای مختلفی برای مقابله با این مشکل استفاده شود.

مطالعات نشان می‌دهد در سال گذشته چین بزرگترین تولیدکننده زباله‌های الکترونیکی در دنیا بود اگرچه سرانه تولید زباله الکترونیکی در این کشور از متوسط  جهانی پایین‌تر بوده است. امریکا که از نظر حجم تولید زباله الکترونیکی در دنیا بعد از چین جایگاه دوم را داشت ، از نظر سرانه  تولید زباله الکترونیکی هم بعد از فرانسه دومین  کشور دنیا بود. در این سال امریکا ۶.۳ میلیون تن زباله الکترونیکی تولید کرد و سرانه تولید زباله الکترونیکی در آن برابر با ۱۹.۴ کیلوگرم بود.در حالیکه سرانه زباله الکترونیکی تولید شده در کشور فرانسه در سال قبل برابر با۲۱.۳ کیلوگرم بوده است.

ژاپن با تولید ۲.۱ میلیون  تن زباله الکترونیکی در دنیا جایگاه سوم را به خود اختصاص داد و سرانه زباله های الکترونیکی  تولید شده در این کشور در سال گذشته برابر با ۱۶.۹ کیلو گرم بود.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید