سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403
خانهخبرخواندنی‌هاوقتی سنسورها برای کارمندان موزه به صدا در می‌آیند‍!

وقتی سنسورها برای کارمندان موزه به صدا در می‌آیند‍!


«هر ویترینِ موزه‌ باستان‌شناسی باغ جهانی اکبریه بیرجند به سنسور حرکتی، لرزشی و ضربه‌ای مجهز است، شاید در زمان ناهار کارمندان موزه، توانسته‌اند از اتاق بدون دوربین مداربسته موزه فیلم بگیرند»


به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، روز گذشته فیلمی از یک مخاطب ایسنا که در نوروز به باغ جهانی اکبریه بیرجند رفته و از موزه باستان‌شناسی آن دیدن کرده بود، در اختیار خبرگزاری قرار گرفت که در آن بعد معرفی موزه، دوربین روی سقف را نشان می‌دهد که هیچ دوربین مداربسته‌ای در اطراف اتاق موزه وجود ندارد و سپس یکی از ویترین‌های موزه را که شمشیرهایی از دوره‌ غزنوی در آن قرار گرفته به راحتی بلند می‌کند و سرجایش می‌گذارد و باز هم هیچ کس به این کار اعتراضی ندارد یا جلوی او را نمی‌گیرد.

فیلمی که یک ضعف بزرگ موزه‌ای را نشان می‌دهد، میزان امنیت در فضای موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی باغ جهانی اکبریه بیرجند در خراسان جنوبی.

محمدعلی جنتی‌فر؛ مدیر باغ جهانی اکبریه بیرجند، در مورد وضعیت این موزه نخست ترجیح می‌دهد به بیان اقدامات مرمتی در این موزه بپردازد.

او به ایسنا توضیح می‌دهد: مرمت موزه باستان‌شناسی باغ جهانی اکبریه در سال ۹۶ به صورت تکمیلی انجام شد و تغییرات اساسی مانند حذف الحاقات معماری و ویترینی در طاق‌نماها و منظر معماری  داخلی در موزه انجام شد، همچنین براساس مصوبه شورای راهبردی طراحی جدید ویترین‌ها و معماری نیز صورت گرفت و چیدمان جدید موزه برای حضور گردشگران نوروزی ۹۷ آماده شد.

وی تاکید می‌کند: از سوی دیگر به صورت همزمان با اقدامات تجهیز و مرمتی موزه، کارهای مربوط به سنسورها و چشم‌های حساس به حرکت در سرتاسر موزه و روی ویترین‌ها را نصب کردیم. این سنسورها نسبت به لرزش، ضربه و حرکت حساس‌اند.

به گفته‌ی وی نصب دوربین های مداربسته در موزه به دلیل پایان سال و رسیدن تعطیلات نوروز تا روز گذشته متوقف مانده بود.

او ادامه می‌دهد: اما خوشبختانه از روز گذشته سه‌شنبه ۱۴ فروردین با پایان کار ستاد تسهیلات سفر نصب دوربین‌های مداربسته در موزه آغاز و تا شنبه همه دوربین‌های مداربسته و سنسورهای دود و حرارت نیز در این مکان تاریخی نصب می‌شوند.

جنتی‌فر با رد امکان حرکت و جابه‌جایی ویترین‌های موزه نیز می‌گوید:  امین اموال موزه تا زمانی که یک شیء ویترین مناسب، استاندارد و دارای کنترل‌های امنیتی نداشته باشد، اجازه نمایش آن را نمی‌دهد.

او با این وجود اضافه می‌کند: شاید در ساعت ناهار همکاران موزه، این مسافر اقدام به گرفتن فیلم کرده است، چون بدون استثناء در تمام ساعات فعالیت موزه، یگان حفاظت و بچه‌های راهنمای موزه به طور کامل در محوطه بودند و حتی خودمان هم به طور دائم هر چند ساعت یک بار به دلیل نورپردازی جدید موزه و با هدف کنترل آن از موزه باستان‌شناسی بازدید می‌کردیم.

به گفته وی؛ حدود ۴۶ هزار نفر از ۲۹ اسفند تا ۱۳ فروردین از باغ موزه اکبریه بیرجند دیدن کرده‌اند که این حضور با ۱۵۰ درصد افزایش مخاطبان نسبت به سال گذشته روبرو بوده است.

او می‌گوید: ورود به محوطه باغ اکبریه بیرجند هنوز رایگان است، اما بازدید از هر کدام از موزه‌های این محوطه جهانی برای گردشگران داخلی ۲۵۰۰ تومان و گردشگران خارجی ۱۵ هزار تومان است.

با وجود صحبت‌های مطرح شده از سوی مسئول باغ جهانی اکبریه بیرجند، یک سوال پیش می‌آید؛ « با وجود سنسورهای حرکتی و لرزشی نصب شده روی ویترین‌های موزه باغ جهانی اکبریه، چطور یک مسافر نوروزی می‌تواند یک ویترینِ این موزه را از جا بلند کند، اما هیچ کس متوجه نشود؟ سنسورها به صدا درنیایند و کسی اعتراض نکند؟ مگر حساس شدن سنسورهای ویترین‌ها فقط به زمان حضور یکی از مسئولان موزه یا باغ جهانی رخ می‌دهد؟»

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید