جمعه 31 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیوعده راه‌اندازی بازار متشکل ارزی هم محقق نشد

وعده راه‌اندازی بازار متشکل ارزی هم محقق نشد


به رغم اینکه وزیر اقتصاد گفته بود که بازار متشکل ارزی در هفته گذشته راه‌اندازی می‌شود، این اتفاق نیفتاد و باید دید که این بازار به دومین طرح بانک مرکزی که با تأخیر همراه است، تبدیل می‌شود یا خیر؟

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، هشت روز پیش بود که فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی از راه‌اندازی بازار متشکل ارزی در هفته گذشته خبر داد و براساس گفته او قرار بود که این بازار در هفته‌ای که گذشت راه‌اندازی شود، اما این کار اجرایی نشد.

البته پیش از این بانک مرکزی نیز به طور تقریبی، راه‌اندازی و آغاز فعالیت این بازار را در هفته گذشته اعلام کرده بود، اما اکنون خبری از ایجاد این بازار نیست و صحبتی هم درباره زمان اجرایی شدن آن به میان نیامده است.

این دومین طرح بانک مرکزی است که در همین روزهای اخیر با تأخیر همراه می‌شود؛ چنانکه هفته گذشته نیز طرح رمز دوم یک‌بار مصرف که قرار بود از ابتدای خرداد ماه اجرایی شده و جایگزین رمزهای قبلی شود نیز به تعویق افتاد و زمانی برای آن مشخص نشد.

در عین حال، پیگیری‌های ایسنا حاکی از آن است که بازار متشکل ارزی در مراحل پایانی خود قرار دارد و به زودی راه‌اندازی خواهد شد.

البته بانک مرکزی تاریخ دقیقی را برای راه‌اندازی این بازار ارائه نکرده و صرفاً به طور تقریبی زمان راه‌اندازی آن را به میان آورده است، اما انتظار می‌رفت با توجه به اعلام وزیر امور اقتصادی و دارایی، این بازار در هفته گذشته راه‌اندازی شود.

این در حالی است که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نمی‌توانیم زمانی برای آغاز فعالیت بازار متشکل ارزی اعلام کنیم، اظهار کرد: از نظر ما بانک مرکزی اقدامات مربوط به خود را برای این بازار انجام داده، قانون آن را نیز ابلاغ کرده و شرکت مربوطه را نیز تأسیس کرده و اکنون ادامه این موضوع در اختیار این شرکت خواهد بود.

به گفته وی، هیأت مدیره این شرکت تشکیل شده و در حال حاضر عملیات ثبت‌نام از صرافی‌ها و سایر اقدامات اجرایی در حال انجام است.

همتی افزود: ما نمی‌توانیم زمانی برای آغاز به کار بازار متشکل ارزی اعلام کنیم، چراکه اقدامات اجرایی این بازار دیگر مربوط به ما نیست و بانک مرکزی کار خود را در این زمینه کرده است.

این در حالی است که بانک مرکزی، عملاً متولی تشکیل این شرکت و بازار متشکل ارزی به شمار می‌رود و باید به عنوان نهاد نظارتی بر این بازار فعالیت کند، بنابراین بانک مرکزی پس از انجام اقدامات اولیه باید در زمینه ادامه فعالیت این شرکت نیز پاسخگو باشد.

به این ترتیب تصمیمات بانک مرکزی در روزهای آینده نشان می‌دهد که آیا این بازار به زودی راه‌اندازی می‌شود یا این طرح نیز مانند رمز دوم یک‌بار مصرف، تأخیری بدون تاریخ راه‌اندازی خواهد داشت.

جالب‌تر آنکه بانک مرکزی اعلام زمان برای آغاز فعالیت این بازار را در حیطه وظایف خود نمی‌داند، اما در عین حال وزیر امور اقتصادی و دارایی از اجرایی شدن این بازار خبر می‌دهد و به نظر می‌رسد که این روزها هماهنگی لازم میان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی وجود ندارد.

البته نکته مهم‌تر اینکه باید این بازار پس از فراهم شدن زیرساخت‌های لازم اقدام به فعالیت کند و فشار برای فعالیت زودتر این بازار می‌تواند سبب اجرای این طرح همراه با نواقصی شود که اهداف این بازار را تحت‌الشعاع قرار دهد.

به گزارش ایسنا، بازار متشکل ارزی، طرحی است که بانک مرکزی برای ساماندهی خرید و فروش ارز به جریان انداخت و با اجرایی شدن آن در تلاش است که بتواند کشف قیمت ارز را به جای بازارهای هرات، سلیمانیه و … در بازار تهران کشف کند.

در این بازار، بانک‌ها و صرافی‌های مجاز بانک مرکزی که مدارک خود را به این بانک ارسال کرده‌اند، بازیگران اصلی هستند و امکان خرید و فروش ارز را دارند.

از مزیت‌های راه‌اندازی این بازار نیز می‌توان به نبود معاملات غیرواقعی، جلوگیری از ارائه قیمت‌های غیرواقعی برای التهاب بازار، تسهیل خرید و فروش واقعی ارز توسط بانک‌ها صرافی‌ها و شفافیت این بازار اشاره کرد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید