پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیوزیر نیرو: میزان بارش در خوزستان پنج برابر سال گذشته است

وزیر نیرو: میزان بارش در خوزستان پنج برابر سال گذشته است

وزیر نیرو با اشاره به این که سال آبی خوبی داشته ایم، گفت‌: عمده بارش‌ها در استان خوزستان است و تقریباً پنج برابر پارسال در این استان بارندگی داشته ایم، اما مردم نباید صرفه جویی را فراموش کنند.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، رضا اردکانیان در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) هیأت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه از هفته‌های پیش برای تسکین سیلاب‌هایی که وارد مخازن سدهای بزرگ می‌شود، برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد، در این باره اظهار کرد: ورودی آب به مخزن سد کرخه شش هزار و ۸۰۰ متر مکعب در ثانیه بوده است. این رقم برای سد دز پنج هزار و ۳۰۰ متر مکعب در ثانیه است.

وی ادامه داد: اگر برنامه‌ریزی ها صورت نمی‌گرفت روند تسکین دادن سیل به خوبی انجام نمی‌گرفت. البته در پایین دست خساراتی بابت سیل پیش‌بینی شده است اما اگر این پیش‌بینی‌ها نبود خسارت مالی وسیعی و یا احیاناً خسارت جانی داشتیم، ولی خوشبختانه این اتفاق رخ نداد.

وزیر نیرو خاطر نشان کرد: سال آبی -۹۸ -۹۷ به لحاظ میزان بارش‌ها بسیار خوب بوده است، اما عمده بارش‌ها در استان خوزستان است و تقریباً تاکنون پنج برابر سال گذشته در این استان بارش داشته‌ایم.

اردکانیان ادامه داد: طبیعی است هر جا در مسیر طبیعی رودخانه تعرض داشته باشیم، آب حق خود را پس می‌گیرد. وزارت نیرو و استانداری‌ها در حال فعالیت برای حل مشکلات پیش آمده بابت سیل هستند.

وی درباره مشکلات پیش آمده برای آب آشامیدنی مردم خوزستان، بیان کرد: ممکن است وقتی رودخانه‌ها سیلاب می‌شود کدورت آب پیش آید، اما کیفیت آب آشامیدنی خط قرمز ما است. هر جا لازم باشد قطعی موقت آب خواهیم داشت تا تعمیرات لازم را انجام دهیم. در این مدت آب آشامیدنی با کیفیت را از طریق دیگر به مردم می‌رسانیم. اما در حال حاضر در این وضعیت قرار نداریم.

اردکانیان درباره تأثیر این بارش‌ها بر افزایش روان آب‌ها، تصریح کرد: وقتی منطقه‌ای برای سالیان متمادی دچار خشکسالی می‌شود رطوبت خاک کاهش می‌یابد. اگر نزولات زیاد شود، ابتدا صرف جبران رطوبت از دست رفته خاک شده و وقتی خاک اشباع شد، روان آب شکل می‌گیرد. در حال حاضر به همین دلیل تناسب میان افزایش نزولات و افزایش روان آب‌ها وجود ندارد و روان آب‌ها بیشتر نشده است، اما به هر حال در وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته قرار داریم.

وی در ادامه بیان کرد: بنا بر تاکید رئیس جمهور وزارت نیرو موظف است که سال آینده را در مورد آب و برق بر اساس میزان بارش‌های سال قبل پیش‌بینی کند و برنامه‌ریزی ها بر این اساس انجام شود، مردم هم باید صرفهجویی ها را بیشتر کنند تا در تابستان مشکلی بابت قطعی برق نداشته باشیم.

وزیر نیرو در پاسخ به سوالی درباره انتقال آب از خوزستان به اصفهان و اختلافات پیش آمده میان این دو استان، خاطر نشان کرد: تخصیص آب بر اساس قانون توزیع عادلانه آب مصوب ۱۳۶۱ انجام می‌شود. در این قانون مشخص کرده است که مسئولیت تخصیص آب بر عهده وزارت نیرو است و تمامی طرح‌های انتقال آب با مجوز تخصیص انجام می‌شود. ولی مشکل ما این است که در دوره خشکسالی قرار داریم در برخی از مناطق کشت‌ها از الگوی مناسبی پیروی نمی‌کنند و هنوز هم یک طرح آمایش سرزمینی مصوب و جامع در اختیار نداریم و هر تشکل و ارگانی برای خود طرح آمایش سرزمینی دارد. البته وعده سازمان برنامه و بودجه این است که این مشکل تا حداکثر تابستان پیش رو حل شود.

وی در پایان بیان کرد: در مورد مناطقی که پرسیدید دولت شورای عالی آب را موظف به تشکیل کار گروهی برای احیای زاینده رود و توسعه کمی و کیفی کارون کرده است. با مشارکت دستگاه‌های مرتبط و برنامه‌ریزی های انجام شده تردید ندارم که در این زمینه مشکل جدی نخواهیم داشت. با مدیریت مصرف، زمینه بروز مشکل حتی در خشکسالی نداریم یا مشکل به حداقل می‌رسد.

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید