جمعه 10 فروردین 1403
خانهتجارتاصناف و اتاق‌هاوزارت صنعت نیازمند جراحی بزرگ است!

وزارت صنعت نیازمند جراحی بزرگ است!

معاون خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: در وزارت صنعت، معدن و تجارت باید جراحی بزرگی صورت گیرد.

به گزارش رتبه آنلاین، بیژن پناهی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: رضا رحمانی پیش از این چندین سال به عنوان قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امر تولید مشغول به فعالیت بوده و شناخت لازم و کافی نسبت به این وزارتخانه دارد، اما باید خاطرنشان کرد که برنامه‌های ارائه شده توسط وی همخوانی چندانی با واقعیت‌های موجود در بخش صنعت، معدن و تجارت ندارد.

وی ادامه داد: مسئله‌ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت با آن دست به گریبان بوده، این است که بسیاری از مشکلات مربوط به این سه بخش، بیرون از این وزارتخانه است و مواردی از جمله حل مسائل کلان بانکی، بیمه‌ای، گمرکی، ارزی، مالیات، مواد اولیه و غیره از اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت خارج است و به طور مثال اگر شاهد نوسانات نرخ ارز باشیم، این مسئله می‌تواند کل برنامه‌های این وزارتخانه را تحت تاثیر قرار دهد.

معاون خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به مشکلات مختلف موجود در بخش معدن، خاطرنشان کرد: سوال این است که آیا در بخش معدن طی چهار تا پنج سال گذشته رو به جلو حرکت کرده‌ایم یا پسرفت داشته‌ایم؟ مطمئنا نه تنها طی پنج سال گذشته بدترین عملکرد را در بخش معدن تجربه کرده‌ایم بلکه نوع نگاه در وزارت صنعت، معدن و تجارت بیشترین ضربه را به معدن‌کاران وارد کرده است چرا که عده‌ای خواستار خروج بخش خصوصی از حوزه معدن بودند هر چند که در ظاهر به‌گونه دیگری عمل می‌کردند.

وی با بیان اینکه بهترین فرصت برای دور زدن تحریم‌ها توجه به بخش معدن است، اظهار کرد: متاسفانه با محدودیت‌های مختلفی که در سال‌های اخیر برای صادرات معدنی ایجاد کردیم، چالش‌های مختلفی در این حوزه به وجود آمد. مسئولان تصمیم گرفتند که خام‌فروشی محدود شود اما سوال اساسی این است که آیا زیرساخت‌های لازم برای فرآوری مواد معدنی ایجاد شده بود؟ زمانی‌که نتوانیم به بازارهای جهانی صادرات داشته باشیم، با برنامه‌های عجیب و غریب نمی‌توانیم کار را پیش ببریم. علاوه بر این در حوزه فولاد شاهد تصمیمات عجیب و غریب بودیم که این تصمیمات رانت‌های مختلفی را ایجاد کرد بنابراین باید تمهیداتی اتخاذ شود تا تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان متضرر نشوند.

او ادامه داد: شورای عالی معادن طی سال‌های اخیر عملکرد ضعیفی داشته و تفاهم‌نامه منعقد شده بین سازمان جنگل‌ها و وزارت صنعت، معدن‌کاران را گرفتار کرد. علاوه بر این سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در حیات خلوت قرار گرفته و باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که فعالیت این سازمان، شفاف و اثرگذار باشد.

پناهی‌زاده با اشاره به مشکلات موجود در بخش تجاری کشور، خاطرنشان کرد: متاسفانه برنامه‌های پیشنهادی محمد شریعتمداری در مورد سازمان توسعه تجارت برای جلوگیری از رانت و مشکلات به وجود آمده، اثرگذار نبود. در بخش کارت‌های بازرگانی چه اقدامی صورت گرفت؟ آیا برای کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف تصمیم درستی اتخاذ کردند؟

معاون خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان این‌که دیدگاه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت طی سالیان گذشته به بخش تولید کمک نکرده و با محدودسازی و ایجاد بوروکراسی‌های اداری فعالیت واحدهای تولیدی را با مشکلات عدیده‌ای روبرو کرده است، اظهار کرد: تصمیماتی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت اتخاذ می‌شود باید با نگاه کمک به بخش خصوصی باشد. مسئله‌ای که تاکنون مورد توجه واقع نشده و تعارض بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های مختلف فقط و فقط باری بر دوش فعالان اقتصادی بوده است.

وی در ادامه با بیان این‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید یک بار برای همیشه تکلیف خودرو و خودروسازی در کشور را مشخص کند، گفت: متاسفانه خودروسازی کشور با قطعات معیوب، رانت، خدمات و کیفیت پایین و قیمت بالا همراه است و متاسفانه انحصار و مدیریت غیراصولی و ضعیف موجب شده است تا بیشترین ضرر در این بخش به مصرف‌کنندگان تحمیل شود. این چه صنعت خودروسازی است که محصولات به قیمتی بالاتر از سایر کشورها به فروش می‌رسد و در پایان نیز خودروسازان دم از ضرر و زیان می‌زنند. نیاز است که خودروسازی یا متوقف شود و یا در مسیر رقابتی شدن گام بردارد. ما حتی نمی‌توانیم در مورد خودروهای خارجی که به صورت کامل وارد شده است به درستی ارائه خدمت کنیم.

به گزارش ایسنا، رضا رحمانی در جریان بررسی صلاحیت وزرای صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ با کسب ۲۰۳ رای موافق از مجموع ۲۶۵ رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) انتخاب شد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید