سه‌شنبه 29 اسفند 1402
خانهخبرورزشیورزشکاران مشهوری که در جوانی درگذشتند

ورزشکاران مشهوری که در جوانی درگذشتند


سیامند رحمان اولین ورزشکار بزرگی نیست که پرونده زندگی دنیوی‌اش در اوج بسته می‌شود. ورزشکاران مطرح دیگری در ایران و جهان بوده‌اند که در جوانی و به صورت ناگهانی فوت کردند و مرگ آنها به خبر اول رسانه‌ها تبدیل شد.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، روزنامه ایران نوشت: «غروب یکشنبه ۱۱ اسفند خبری همه علاقه‌مندان به ورزش را در بهت و حیرت فرو برد. سیامند رحمان، قهرمان سنگین‌وزن وزنه‌برداری پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن و پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو، به دلیل حمله قلبی در سن ۳۱ سالگی درگذشت. ورزشکاری که با کسب ۵ مدال طلا و یک نقره مسابقات جهانی در رده جوانان و بزرگسالان و همچنین ۳ مدال طلای بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۰ گوانگجو، ۲۰۱۴ اینچئون و ۲۰۱۸ جاکارتا یکی از ستاره‌های بزرگ ورزش ایران به شمار می‌رفت و با توجه به ثبت وزنه ۳۱۰ کیلوگرمی در سال ۲۰۱۶ که در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسید، عنوان قوی‌ترین مرد معلول جهان را به خود اختصاص داد. بی تردید رحمان یکی از امیدهای اصلی کاروان پارالمپیک ایران در رقابت‌های ۲۰۲۰ توکیو به شمار می‌رفت و همه امیدوار بودند او بتواند سومین مدال طلای خود در پارالمپیک را هم دشت کند اما تقدیر الهی چنین رقم خورد که این قهرمان بزرگ ورزش در جوانی، جان به جان آفرین تسلیم کند.

البته سیامند رحمان اولین ورزشکار بزرگی نیست که پرونده زندگی دنیوی‌اش در اوج بسته می‌شود. ورزشکاران مطرح دیگری در ایران و جهان بوده‌اند که در جوانی و به صورت ناگهانی فوت کردند و مرگ آنها به خبر اول رسانه‌ها تبدیل شد.

مرگ مشکوک جهان پهلوان

«غلامرضا تختی» مشهورترین ورزشکار ایرانی است که در ۳۷ سالگی درگذشت. مرگی که آن قدر غیرمنتظره و مشکوک بود که روایت‌های مختلفی درباره آن گفته شد و حتی دستمایه ساخت چند فیلم سینمایی نیز قرار گرفت. کشتی‌گیر بزرگی که به همراه امامعلی حبیبی نخستین مدال‌های طلای تاریخ ورزش ایران در المپیک را کسب کرد. تختی ۱۷ دی ۱۳۴۶ در اتاقش در هتل آتلانتیک تهران درگذشت. او ۲ روز قبل از مرگش یعنی ۱۵ دی،  وصیتنامه‌اش را در دفترخانه اسناد رسمی و با تعیین کاظم حسیبی به عنوان سرپرست فرزندش بابک که تنها ۴ ماه داشت، به ثبت رسانده بود. بر اساس اخبار منتشره در روزنامه‌های اطلاعات و کیهان ۱۸ دی ۱۳۴۶ تختی به‌خاطر وجود اختلافات خانوادگی خودکشی کرد ولی موضوع این است که او در سال‌های آخر عمر خود به دلایل مختلف دیگری مانند فعالیت‌های سیاسی تحت فشار قرار گرفته بود و حتی اجازه حضور در سالن‌های کشتی نیز به او داده نمی‌شد. با این حال و با این که بیش از ۵۲ سال از درگذشت او می‌گذرد ولی مردم ایران «جهان پهلوان» خود را فراموش نکرده‌اند و هر ساله به یادش بر سر مزار او در«ابن بابویه» تهران جمع می‌شوند.

اژدها خاموش شد

لی جن فان مشهور به «بروس لی» استاد هنرهای رزمی چینی، بازیگر فیلم‌های اکشن و بنیان‌گذار روش رزمی جیت کان دو یکی از مدرن‌ترین سبک‌های کونگ‌فو یا ووشو اهل امریکا و هنگ‌کنگ بود که از او به عنوان بزرگترین رزمی‌کار تاریخ یاد می‌شود. بروس ۲ ماه قبل از مرگ در ۳۳ سالگی هنگام انجام دوبله برخی دیالوگ‌های فیلم «اژدها وارد می‌شود» دچار سردرد و سپس صرع می‌شود که سریعاً به بیمارستان باپتیست هنگ‌کنگ منتقل شده و پزشکان مشکل او را تجمع بیش از حد آب در مغز تشخیص می‌دهند. در روز مرگ لی (۲۰ ژوئن ۱۹۷۳ مطابق ۳۰ خرداد ۱۳۵۲) نیز همین علائم مجدد بر او تکرار می‌شود. مرگ این ستاره محبوب آن قدر باور نکردنی بود که بسیاری فوت او را مشکوک دانسته و معتقد بودند که او کشته شده است ولی پزشک اصلی او معتقد بود که به دلیل خوردن آسپرین قوی، دچار تورم مغزی شده‌ است.

سن سیروس به یاد کاپیتان

سیروس قایقران، کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال و اسطوره باشگاه ملوان است که متولد اول بهمن ۱۳۴۰ در بندر انزلی بود. او که زننده گل قهرمانی ایران در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰ پکن بود، سال ۱۳۷۷ برای گذراندن تعطیلات نوروز همراه خانواده‌اش به انزلی آمد ولی  ۱۸ فروردین ۱۳۷۷ در بازگشت به تهران و در حالی که همراه فرزند، همسر و برادر همسرش در اتومبیل رنوی خود عازم بود، در حوالی امامزاده‌ هاشم با کامیون حاوی الوار تصادف نمود که منجر به فوت وی و فرزندش «راستین» شد. زنده‌یاد قایقران آن قدر محبوبیت دارد که هواداران ملوان ورزشگاه تختی انزلی محل برگزاری بازی‌های تیم‌شان را «سن سیروس» صدا می‌کنند و هر ساله مراسم سالروز درگذشت او در سر مزارش در انزلی با حضور  هواداران ملوان و تعدادی از همبازیانش نظیر احمدرضا عابدزاده برگزار می‌شود.

آیدین؛ ستاره بسکتبال ایران

آیدین نیکخواه بهرامی متولد ۱۶ بهمن ۱۳۶۰ در تهران، بازیکن تیم ملی بسکتبال بود که نقش بزرگی در قهرمانی ایران در آسیا و به دست آوردن سهمیه المپیک ۲۰۰۸ پکن داشت. آیدین ۷ دی ۱۳۸۶، به همراه نامزد و یکی از دوستانش عازم منزل پدری خود در نوشهر بود که در یک حادثه رانندگی در منطقه کمربندی نمک آبرود به نوشهر – در اثر جراحات ناشی از برخورد خودرو شخصی‌اش به گاردریل کنار جاده درگذشت تا بسکتبال ایران یکی از ستاره‌های ارزشمند خود در ۲۶ سالگی را از دست بدهد. برادر او صمد نیکخواه بهرامی کاپیتان تیم ملی بسکتبال و همچنان یکی از ستاره‌های این رشته به شمار می‌رود.

نوروزی، روحت شاد

پرسپولیس لیگ پانزدهم را در حالی آغاز کرد که‌ هادی نوروزی را به عنوان کاپیتان و بازیکنی که به روزهای خوب خود بازگشته در ترکیب اصلی خود داشت ولی ۹ مهر ۱۳۹۴ خبری شوکه کننده تمام ایران را در بهت فرو برد؛ چرا که نوروزی در بامداد همان روز (پنجشنبه ساعت ۴ صبح) بر اثر ایست قلبی و مرگ ناگهانی درگذشت. مراسم تشییع پیکر کاپیتان فقید و ۳۰ ساله سرخپوشان پایتخت، جمعه ۱۰ مهر ۱۳۹۴ در ورزشگاه آزادی با حضور جمعیتی نزدیک به ۳۵ هزار نفر برگزار شد و سپس پیکر او به زادگاهش بابل منتقل و در روستای کپورچال به خاک سپرده شد. باشگاه پرسپولیس پیراهن شماره ۲۴ او را بایگانی کرد و هواداران این تیم هم در دقیقه ۲۴ هر بازی با شعار «نوروزی، روحت شاد» کاپیتان خود را یاد می‌کنند.

اولادی در کنار نوروزی

مهرداد اولادی، مهاجم پرسپولیس، استقلال و تیم ملی که متولد ۴ خرداد ۱۳۶۴ قائمشهر بود، یکی از بازیکنان مطرح فوتبال بود که چند ماه پس از درگذشت زنده یاد نوروزی و ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ به علت ایست قلبی در بیمارستان شهدای تجریش تهران در سن ۳۱ سالگی درگذشت و  پیکر او پس از چرخاندن در ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر و تشییع در خیابان‌های این شهر در روستای قادی‌کلا دفن شد.

پرواز اسطوره بسکتبال

کوبی بین برایانت یکی از اسطوره‌های بسکتبال جهان بود که ۲ مدال طلای المپیک‌های ۲۰۰۸ پکن و ۲۰۱۲ لندن را به همراه تیم کشورش آمریکا به دست آورد و تمام ۲۰ سال دوران بازی‌اش را در تیم لس‌آنجلس لیکرز گذراند. او یکشنبه ۲۶ ژانویه ۲۰۲۰ (۳۰ دی ماه ۹۸) به همراه دختر ۱۳ ساله‌اش جیانا و ۷ نفر دیگر، در سانحه سقوط هلیکوپتر خصوصی‌اش در نزدیکی کالاباساس کالیفرنیا در سن ۴۱ سالگی کشته شد که این اتفاق در صدر اخبار رسانه‌های مختلف جهان قرار گرفت و ورزشکاران مطرح رشته‌های مختلف و تیم‌های بزرگ دنیا مانند بارسلونا و میلان که برایانت طرفدار آنها بود، به آن واکنش نشان دادند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید