سه‌شنبه 29 اسفند 1402
خانهبازار پولی مالیبازار سرمایه (بورس)واگذاری سرخابی ها در فاز پایانی

واگذاری سرخابی ها در فاز پایانی


مدیرعامل فرابورس ایران به تشریح اقدامات صورت گرفته برای واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس پرداخت و عنوان کرد: تنها یک سری فرآیندها از جمله ثبت نزد سازمان بورس و افزایش سرمایه از محل دارایی های این دو باشگاه باقی مانده که با توجه به زمان بر نبودن آنها به زودی شاهد عرضه سهام سرخابی ها خواهیم بود.

به گزارش رتبه آنلاین از بازار سرمایه (سنا)، امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به اینکه فرابورس از ورود و پذیرش تمام شرکت ها در بازار سهام استقبال می کند، گفت: سیاست های اصل 44 قانون اساسی و همچنین قانون بودجه سال 98 بر خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسولیس تاکید داشته است. همچنین پرونده واگذاری این دو باشگاه در هیات عالی واگذاری و مجموعه بازار سرمایه مطرح است. در همین راستا جلسات متعددی نیز در وزارت ورزش، مجلس شورای اسلامی، سازمان خصوصی سازی و وزارت ورزش در این رابطه برگزار شده است.

وی در ادامه گفتگو با رادیو ایران افزود: در حال حاضر نیز جلسات هفتگی و منظمی در سازمان خصوصی سازی برای بررسی این موضوع به ویژه نحوه واگذاری و مدل های واگذاری برگزار می شود. امیدواریم که به زودی شاهد اتمام این موضوع و میزبانی بازار سرمایه از ورود این دو باشگاه باشیم.

هامونی در ادامه با اشاره به اینکه در فرآیند خصوصی سازی معمولا یک مقاومتی از سوی خود مدیران دولتی آن شرکت ها برای عرضه سهام و خصوصی شدن وجود دارد، گفت: این مقاومت در تمام مدیران صنایع دولتی مشاهده می شود. اما از سوی سهامدار عمده که همان دولت یا وزارت متبوعه است، چنین مواردی وجود ندارد و برعکس تمایل بیشتری از سوی این سهامداران عمده برای واگذاری و خصوصی سازی شدن است.

مدیرعامل فرابورس در ادامه با اشاره به اینکه خصوصی سازی شدن این دو باشگاه به اراده و همت تمامی مسئولان مربوطه در این امر بستگی دارد، گفت: به عبارت دقیق تر دست اندرکاران خصوصی سازی شدن سرخابی ها از جمله وزارت ورزش، سازمان خصوصی سازی و خود مدیران باشگاه باید عزم کافی برای واگذاری داشته باشند. در شرایط خاص کنونی اقتصاد کشور شاهد عرضه اولیه و خصوصی شدن شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با حجم بسیار بزرگ بود. استقبال بسیار بزرگی هم از این عرضه صورت گرفت. این در حالی است که شستا نیز دغدغه و مسائل زیادی داشت و راه پیچیده ای برای عرضه پیمود که این امر تنها به همت مسئولان مرتبط با چنین واگذاری اختصاص داشت.

به گفته هامونی، قطعا مسائل و مشکلات دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بزرگتر از مسائل شستا نیست و قابل حل است. در واقع این امر تنها به اراده مسئولان وابستگی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا درآمد این دو باشگاه را می توان با شستا مقایسه کرد، گفت: تجربه های گذشته نشان داده که برخی دیگر از صنایع نیز چنین مشکلات درآمدی را تا قبل از عرضه سهام در بازار سرمایه داشتند. قبل از عرضه سهام پالایشی ها نیز سود آنها با توجه به دولتی بودن با چنین مشکلاتی مواجه بود. این در حالی است که پس از ورود این شرکت ها به بازار سهام، به مرور یک حاشیه سود امن و باثبات برای آنها ایجاد شد.

حل مشکلات باشگاه ها با خصوصی شدن

هامونی ادامه داد: ما تا زمانی که شرکتها را وارد بازار سرمایه نکنیم، مسائل و مشکلات آنها حل نخواهد شد. مدیرعامل فرابورس ایران در ادامه به مباحث مهم درآمدزایی برای باشگاه های ورزشی اشاره کرد و گفت: طبق مطالعات و بررسی های صورت گرفته در خصوص حوزه درآمدی باشگاه های ورزشی فعال در دنیا، حق پخش تلویزیونی یکی از مهمترین و پردرآمدترین موارد درآمدزایی برای باشگاه هاست. مادامی که این باشگاه ها دولتی باشند، قطعا این موضوع حل نخواهد شد. قطعا وقتی که خصوصی سازی شده و از شکل دولتی خارج شوند، می توانند به این بخش از درآمد دست یابند.

باشگاه ها به بازار پایه فرابورس می آیند

وی در ادامه با اشاره به اینکه تلاش می کنیم تا این دو باشگاه را به همین شکل کنونی و وضعیت مالی پذیرش کنیم ، گفت: قرار است این دو باشگاه تنها در بازار پایه فرابورس ایران درج شوند. به عبارت دقیق تر در فرابورس ایران پذیرش نخواهند شد و تنها درج نماد و قابل معامله شدن سهام آنها صورت خواهد گرفت.

هامونی در ادامه افزود: ضمن اینکه مدل بسیار مناسبی برای واگذاری این دو باشگاه در شورای نظارت بر اصل 44 پیشنهاد شده است. به طوریکه 10درصد از سهام برای کشف قیمت درنظر گرفته شود ، 50درصد دیگر به شرکت های سهامی عامی که بالای 10هزار نفر سهامدار دارند، اختصاص می یابد. همچنین 40درصد مابقی نیز می تواند به تعاونی های سهامی عام و فراگیر کل کشور واگذار شود.

هامونی در ادامه با اشاره به اینکه ما آمادگی لازم برای این واگذاری را داریم، گفت: هماهنگی های لازم در خصوص ابهامات به ویژه موارد مربوط به دریافتنی و پرداختنی ها نیز در حال رفع است. به نظر می رسد با توجه به همت و اراده بالا و بی نظیر مسئولان وزارت ورزش و سازمان خصوصی سازی شاهد نهایی شدن واگذاری این دو باشگاه در آینده نزدیک باشیم.

به گفته هامونی، البته یک سری فرآیندها نیز از جمله ثبت نزد سازمان بورس و افزایش سرمایه از محل دارایی ها نیز باید طی شود که زمان زیادی نیز برای این موارد صرف نخواهد شد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید