استاندار فارس گفت: از مردم کازرون تشکر می کنم که در جریان تجمع های اخیر کوشیدند مشکلی برای منطقه و استان ایجاد نشود. افرادی که هنجار شکنی می کنند از مردم کاملا جدا هستند.

تبادار گفت: اجازه نمی دهیم امنیت مردم توسط افرادی که هیچ اهمیتی برای مردم و امنیت جامعه قائل نیستند به مخاطره بیفتد.

استاندار فارس در بخش دیگری از سخنان خود سابقه بررسی طرح تفکیک شهرستان کازرون در مجاری قانونی وزارت کشور را مربوط به ۲ سال قبل عنوان کرد و گفت: هنگامی که مردم کازرون تجمعی برپا کردند، در نخستین فرصت معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس راهی منطقه شد تا خواست های مردم را از نزدیک بشنود.

تبادار با اشاره به گفت و گوی خود با امام جمعه کازرون در زمان برپایی نخستین تجمع های اعتراضی به طرح تفکیک این شهرستان گفت: خواست مردم کازرون را از زبان امام جمعه نیز شنیدیم و زمینه و شرایط مورد نیاز برای پاسخگویی به خواسته مردم را فراهم کردیم.

وی ادامه داد: با این وجود، این تجمع ها باز هم ادامه یافت و تلاش شورای تامین استان روی این موضوع متمرکز بوده است که در جریان این تجمع ها، کمترین خسارت و آسیب وارد شود.

استاندار فارس با اشاره به سفر ۱۳ اردیبهشت ماه جاری خود به کازرون نیز گفت: در قالب سفر شهرستانی خدمت مردم کازرون رسیدم و در جمع مردم مطالب مورد نظر آنها را از ربان امام جمعه و فرماندار شنیدیدم و خواسته های مردم را که بر روی پلاکاردها نوشته شده بود را هم دیدم.

وی اظهار کرد: در این سفر، تاکید شد تا زمانی که طرح تفکیک کازرون اصلاح نشود و خواسته مردم این شهر در آن در نظر گرفته نشود، هیچ تغییری در تقسیمات کشوری ایجاد نمی شود.

وی اظهار کرد: پس از آن، اصلاح این طرح در دستور کار قرار گرفته است.

تبادار در ادامه تجمع های روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (۲۶ و ۲۷ اردیبهشت ماه جاری) را غیرقانونی خواند و گفت: از امام جمعه و نخبگان کازرون معنای این تجمع را پرسیدم و همه گفتند که این تجمع معنایی ندارد.

استاندار فارس گفت: اگر بناست تغییری در تقسیمات کشوری اتفاق بیفتد، مراحل مختلف اصلاح طرح را طی می کند که هنوز انجام نشده است.

تبادار گفت: تا جایی که لازمه کار است گوش شنوا برای پاسخگویی به مردم و خواست آنها داشته و خواهیم داشت.

استاندار فارس در ادامه با تاکید بر اهتمام دولت برای توسعه شهرستان کازرون گفت: در سفر اخیر، متوجه شدیم که در گذشته غفلت هایی در توجه به عمران و آبادانی کازرون صورت گرفته است.

وی افزود: در این زمینه کارگروه هایی با هدف شتاب بخشی به توسعه کازرون ایجاد شده و مباحث با جدیت در این کارگروه ها در حال پیگیری است.

تبادار گفت: می کوشیم که زمینه و بستر لازم برای عمران و آبادانی کازرون در حوزه های مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی فراهم شود.

موضوع تفکیک ۲ بخش چنارشاهیجان و کوهمره نودان از کازرون و ایجاد شهرستان جدیدی با نام کوه چنار از آبان ۹۶ مطرح شد و از آن زمان تاکنون اعتراض هایی با مراجعه به فرمانداری و حضور در میدان شهدای کازرون شده است.

تجمع معترضان روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (۲۶ و ۲۷ اردیبهشت ماه جاری) به برخورد فیزیکی با ماموران نیروی انتظامی منجر شد.

 

تایید فوت یکی از معترضان 

به گفته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس، در حوادث شامگاه چهارشنبه کازرون، ۲ نفر از عوامل نیروی انتظامی و ۹ نفر از حمله کنندگان به مقر پلیس زخمی شدند که یکی از زخمی های جمعیت معترضان، پس از انتقال به بیمارستان فوت کرد.

هادی پژوهش جهرمی افزود: در ادامه این تجمع های غیر قانونی، صبح پنجشنبه نیز عده ای که بعضا سلاح سرد به همراه داشتند دست به تجمع زدند و ضمن حمله به نیروهای انتظامی اقدام به آتش زدن ۲ دستگاه خودرو پلیس کردند.

همچنین این افراد بامداد جمعه ساختمان یک شعبه بانک در کازرون را به آتش کشیدند.

پیش از این، وزارت کشور روز پنجشنبه با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که حوادث شهرستان کازرون در استان فارس جنبه تقسیماتی نداشته بلکه ریشه در عوامل دیگری دارد که باید مورد شناسایی دقیق قرار گیرد.

پژوهش جهرمی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس نیز در این باره گفت: عده ای فرصت طلب، شایعه تقسیم کازرون و شکل گیری شهرستان جدید را بهانه و دستاویزی برای تحریک برخی افراد به برپایی تجمع های غیر قانونی کرده اند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان فارس روز جمعه در ارائه گزارشی از آخرین وضعیت شهرستان کازرون به ایرنا گفت: با حضور مقتدرانه پلیس در این شهرستان، آرامش و امنیت در این شهر برقرار است و مشکل خاصی وجود ندارد.

سرهنگ کاووس محمدی افزود: پس از تجمع های اعتراض آمیز کازرون نسبت به تفکیک این شهرستان، عده ای فرصت طلب و اراذل و اوباش قصد تخریب اموال عمومی را داشتند که پلیس با آنها قاطعانه برخورد کرده است.

جمعیت شهرستان کازرون که در فاصله ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز قرار دارد، بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن که در سال ۹۵ انجام شد، ۲۶۶ هزار و ۲۱۷ نفر است.

اطلاعیه وزارت کشور

پیش از این هم ، مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور در خصوص حوادث اخیر شهرستان کازرون اطلاعیه‌ای منتشر کرد که متن آن به شرح زیر است:

مردم شریف و آگاه کازرون

با اعلام تأسف از حوادث شب گذشته در شهرستان کازرون، معتقدیم؛ این حوادث، بیش از آنکه جنبه  تقسیماتی داشته باشد ریشه در  عوامل دیگری دارد که باید مورد شناسایی دقیق قرار گیرد.

در  این خصوص وزارت کشور با دریافت نظرات و پیشنهادات مردمی  و بررسی موضوع از نزدیک در قالب اعزام کارشناسان در چندین نوبت و همچنین حضور مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری در منطقه، در تلاش بوده تا نگرانی‌های مردم شریف کازرون را لحاظ نماید  و به همین منظور با تقاضای صاحب‌نظران منطقه و به‌منظور بررسی دقیق و لحاظ پیشنهادات مردمی و رفع کاستی های موجود، طرح پیشنهادی تا تأمین خواسته‌هاى کارشناسى و منطقى مردم منطقه در دفتر تقسیمات کشورى متوقف شده است.

وزارت کشور در مسأله تقسیمات کشوری در عین استمرار همفکری  با  دلسوزان و صاحب‌نظران از اقشار گوناگون منطقه، از مردم آگاه و متدین کازرون می خواهد با حفظ آرامش و هوشیاری انقلابی  خود مراقب دسیسه‌های معاندان و سایت‌های ضد انقلاب  و اهداف شوم دشمنان این آب و خاک باشند و  اجازه ندهند  امنیت اجتماعی  منطقه مختل و فضای نا امنى حاکم شود.

در این راستا با عناصرى که با اهداف دیگرى سعى در برهم زدن نظم و امنیت عمومى داشته‌اند برخورد قاطع قانونى انجام خواهد شد. هرچند، مسیر طی شده در بحث تقسیمات کشوری، مبتنی بر قانون، عقلانیت و منطق است، لکن، بر همین اساس، یقیناً مصالح و ملاحظات منطقه مبتنى بر تعامل و همفکرى مورد توجه جدى خواهد بود.

مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور