چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیهیچ واحد تولیدی در اردبیل به خاطر مواد اولیه تعطیل نیست

هیچ واحد تولیدی در اردبیل به خاطر مواد اولیه تعطیل نیست

حسین پیرموذن رئیس اتاق اردبیل و عضو هیئت رئیسه اتاق ایران می گوید واحدهای تولیدی اردبیل در تامین مواد اولیه تا 6 ماه آینده هیچ مشکلی نخواهند داشت و هیچ واحد تولیدی به خاطر نبود مواد اولیه براثر تحریم‌های جدید تعطیل نیست.

حسین پیرموذن رئیس اتاق اردبیل و عضو هیئت رئیسه اتاق ایران می گوید واحدهای تولیدی اردبیل در تامین مواد اولیه تا 6 ماه آینده هیچ مشکلی نخواهند داشت و هیچ واحد تولیدی به خاطر نبود مواد اولیه براثر تحریم‌های جدید تعطیل نیست.

به گزارش رتبه آنلاین از پایگاه خبری اتاق ایران، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل در شصتمین جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: اکثر تجار و صنعتگران استان در پیمان‌سپاری و ثبت سفارش با مشکلات و نارسائی‌هایی روبرو بودند که در هماهنگی با بانک مرکزی قرار شد این موانع و مشکلات برطرف شود.

حسین پیرموذن با قدردانی از استاندار اردبیل در پیگیری برای تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی خاطرنشان کرد: به غیر از یک واحد تولیدی که آن هم مشکلاتی را در ترکیب هیئت مدیره دارند بقیه واحدهای تولیدی در تامین مواد اولیه تا 6 ماه آینده هیچ مشکلی نخواهند داشت و هیچ واحد تولیدی به خاطر نبود مواد اولیه براثر تحریم‌های جدید تعطیل نیست.

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران گفت: ما آرامش خاصی را در استان اردبیل و واحدهای تولیدی شاهد هستیم به طوری که این واحدها با امیدواری بیشتر تلاش می‌کنند در عرصه تولید و اشتغال فعال باشند.

پیرموذن با تقدیر از مسئولان قضائی در رسیدگی به پرونده واحدهای تولیدی و درخواست برای بازنگری در نحوه محاسبه سود و کارمزد بیان کرد: با ارجاع این پرونده‌ها به کارشناسان رسمی دادگستری ما یک تفاوت جدی در نحوه محاسبه سود و جرایم از سوی بانک و این کارشناسان شاهد بودیم.

وی به مهلت مقرر برای تولیدکنندگان و تجار برای پرداخت بدهی معوق خود به بانک‌ها تا پایان سال و اعمال نشدن جرایم و برخی آیتم‌های الزام‌آور اشاره کرد و افزود: قرار شد نحوه محاسبه سود براساس قرارداد اولیه انجام شده تا بخش خصوصی نسبت به تسویه حساب بدهی معوق اقدام کند.

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران با اشاره به بخشنامه جدید بانک مرکزی تصریح کرد: قرار شد برای صادرات غیرنقتی زیر یک میلیون دلار این پیمان‌سپاری لغو شود و تجار و بازرگانان فعال استان اردبیل بر همین اساس از پیمان‌سپاری مستثنی شدند.

پیرموذن فرآیند استانی شدن ثبت سفارش و صدور مجوز در این زمینه را یادآور شد و بیان کرد: در استان اردبیل 12 مورد ثبت سفارش پیشنهادی داشتیم که با مذاکرات انجام شده همه آنها در سایت ثبت نام و اقدامات برای تخصیص ارز مورد نیاز آنها عملی شده است.

وی با استقبال از پرداخت مشوق‌های صادراتی و یارانه برای تجار و بازرگانان بیان کرد: بزرگترین کمک به فعالان این بخش توجه به فروش و بازاریابی محصولات آنهاست که قطعا در حوزه تبلیغات، اطلاع‌رسانی و بازاریابی باید حمایت‌های همه‌جانبه انجام شود.

وی گفت: تسهیل فرآیند گمرکی در صادرات، رفع مشکل پیمان‌سپاری ارزی، ممنوعیت صادرات برخی از محصولات، بالا بودن مالیات‌های اعمال شده برای تجار و صادرکنندگان و همچنین کمبود امکانات در حوزه حمل و نقل بار و کالا مشکلات تجار در استان است که انتظار می‌رود این مشکلات و موانع برطرف شود.

رئیس اتاق اردبیل همچنین به آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات رونق تولید و اشتغال فراگیر اشاره و اظهار کرد: کل پرداختی این حوزه در 8 ماهه امسال کمتر از 40 میلیارد تومان بوده که رقم ناچیزی به شمار می‌رود.

 موانع پرداخت تسهیلات به زودی اعلام خواهد شد

در ادامه استاندار اردبیل گفت: با همکاری مدیران اقتصادی استانداری ظرف یک هفته آینده موانع پیش رو را در پرداخت تسهیلات رونق تولید، اشتغال فراگیر و روستایی احصاء و به شکل دقیق اعلام خواهیم کرد.

اکبر بهنامجو اظهار کرد: ما با همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی و مجموعه قضائی استان سعی می‌کنیم تا حامی سرمایه‌گذاران و همراه صدیق آنها باشیم چرا که در مسیر توسعه استان راه حلی جز تکیه بر توان بخش خصوصی نداریم.

وی یادآوری کرد: بانک‌ها و سایر دستگاه‌های متولی پرداخت تسهیلات باید به روان‌سازی این پرداخت‌‌ها کمک کرده و موانع را یکی پس از دیگری برطرف کنند. ما در نشستی که با رئیس کل بانک مرکزی داشتیم شرایط اقتصادی استان و فعالان بخش غیردولتی را بیان کردیم و خواستیم تا در تخصیص ارز دولتی، اختصاص سهمیه تسهیلاتی رونق تولید و اشتغال فراگیر استان‌های کمتر توسعه یافته را بیشتر مورد توجه قرار دهند.

رئیس شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی اردبیل ادامه داد: ما دومین استانی بودیم که با رئیس کل بانک مرکزی نشست داشتیم که رئیس اتاق اردبیل به نمایندگی از تمامی فعالان بخش خصوصی به جد از فعالیت‌ها و جایگاه این بخش حمایت کرده و دفاع محکمی را در حوزه اقدامات انجام شده اعمال کردند.

بهنامجو به ضرورت پرداخت تسهیلات ارزی از طریق صندوق توسعه ملی اشاره و بیان کرد: نوسانات قیمت ارز مانع از آن شده است که بخش خصوصی رغبت و انگیزه‌ای برای بهره‌مندی از این تسهیلات داشته باشد به طوری که سرمایه‌گذاران بیشتر راغب هستند تسهیلات را به صورت ریالی دریافت و بازپرداخت را نیز به همین شیوه انجام دهند.

وی به مشکلات مطرح شده از سوی تجار و بازرگانان و رفع موانع گمرکی و صادراتی اشاره کرد و افزود: باید به شکل شفاف در هر ماه پیگیر رفع مشکلات فعالان این بخش بوده و در کنار آن در پرداخت تسهیلات نیز موانع ایجاد شده را به صورت دقیق ریشه‌یابی کرده و به سرعت نسبت به برطرف شدن این مشکلات اقدام جدی انجام دهیم.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید