سه‌شنبه 29 اسفند 1402
خانهخبراقتصادیهیچ مطالعه‌ای قیمت واقعی دلار را در این سطح نشان نمی‌دهد

هیچ مطالعه‌ای قیمت واقعی دلار را در این سطح نشان نمی‌دهد

خبرگزاری فارس: هیچ مطالعه‌ای قیمت واقعی دلار را در این سطح نشان نمی‌دهد

زرین کیا گفت:بر اساس حجم نقدینگی و شاخص قدرت برابری خرید PPP و یا روش‌های دارایی‌های بانک مرکزی و تراز نامه‌ای می‌توان گفت نرخ هر دلار آمریکا فراتر از 10 هزارتومان توجیه اقتصادی ندارد.

به گزارش رتبه آنلاین، فرشید زرین کیا با اشاره به حجم بالای نقدینگی در اقتصاد در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس عنوان کرد: حجم نقدینگی از حدود 500 هزار میلیارد تومان به 1600 هزار میلیارد تومان افزایش یافته و این در حالی است که پیش از این ،نرخ سود سپرده‌های بانکی باعث در سال گذشته باعث شده بود تا عمده این حجم از پول سرگردان در این بخش پارک شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با عدم تمدید این سپرده‌ها از سوی اغلب صاحبان نقدینگی در کنار سرعت بالای رویدادهای سیاسی ، بازارآزاد ارز دچار نوسان‌های قیمتی شدید شد و به تبع آن بازار طلا، خودرو و کالاهای برخوردار از مزیت حفظ ارزش دارایی در کانون توجه صاحب سرمایه برای تبدیل پول داغ به این دارایی‌ها شد.

این کارشناس بازار سرمایه با اعتقاد به اینکه آن سوی نرخ 10 هزارتومانی هر دلار آمریکا در بازار غیر رسمی ارز حاکی از وجود جو سنگین روانی است یادآور شد: بر اساس حجم نقدینگی و شاخص قدرت برابری خرید PPP و یا روش‌های ارزیابی دارایی‌های بانک مرکزی و تراز نامه ای می‌توان گفت نرخ هر اسکناس دلار آمریکا فراتر از 10 هزارتومان توجیه اقتصادی ندارد.

وی ادامه داد: وجود جو روانی حام بر بازار ارز در گام نخست افق دید سرمایه گذار را به کمتر از سه ماه آینده معطوف می‌کند که در این فرایند چنانچه فضای موجود در بازار به سمت منطقی تر شدن رفتارهای معامله گران همسو با افزایش صادرات نفت خام حرکت نماید می‌توان به فروکش شدن فضای روانی حاکم بر بازار آزاد ارز امیدوار بود. به این ترتیب پس از کاهش نرخ ارز در مقطع زمانی مشخصی ، اقتصاد به سمت رکود بزرگ حرکت خواهد کرد.

زرین کیا با اشاره به عملیات خرید و فروش ارز در بازار غیر رسمی عنوان کرد: تا چند ماه قبل برای خرید ارز در صرافی‌ها با ارائه کد ملی امکان ثبت حجم ارز خریداری شده مشخص بود اما خرید و فروش غیر شفاف ارزی در زمانی آغاز شد که دولت معاملات ارز را قاچاق اعلام و عملیات مبادلات ارزی در صرافی‌ها را به شدت محدود کرد. به این ترتیب مردم برای معاملات ارزی خود به سمت بازارهای غیر رسمی سوق داده شدند که نتیجه ای جز التهاب ابازر ارز را در پی نداشت.

وی ادامه داد: نحوه نرخ گذاری در بازار آزاد و جهش قیمت‌ها با انحراف‌های بالا نسبت به یکدیگر را چه کسانی بوجود آورده‌اند و ناشی از کدام اقدام غیر کارشناسی است؟ اینکه ارز برای مدیران بانک مرکزی به عنوان ناموس یاد می‌شود در نگاه اول شاید برای افکار عمومی قابل تأمل باشد اما در حقیقت می‌بایستی با لحنی این موضوع گفته شود که جامعه ضمن اعتماد به ناظران بازارهای ارزی و پولی کشور نسبت به وجود حجم قابل توجه اسکناس برای عرضه خیالی آسوده داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد:با فعال شدن دوباره صرافی‌ها و ثبت دقیق حجم معاملات ارز از طریق مستندات واقعی و در عین حال روند حرکت قیمت ارز در سامانه‌های سنا و نیما می‌توان چشم اندازی روشن از افق بازار ارز و انتهای روند تغیییرات قیمتی آن بدست آورد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید