پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیهند رکورد سریع‌ترین رشد اقتصادی جهان را از دست داد

هند رکورد سریع‌ترین رشد اقتصادی جهان را از دست داد


با ثبت ضعیف ترین رشد پنج سال اخیر، هند رکورد سریع‌ترین رشد اقتصادی جهان را از دست داد.

به گزارش رتبه آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی، پنجمین اقتصاد بزرگ جهان با ثبت رشدی پایین در سه ماهه نخست امسال، بسیاری از تحلیل‌گران را ناامید کرد. آمارهای رسمی دولتی هند نشان می‌دهد رشد اقتصادی این کشور در نخستین فصل سال جاری میلادی به ۵.۸ درصد رسیده است که پایین‌ترین سطح در طول پنج سال اخیر محسوب می‌شود. بدین ترتیب هند عنوان سریع‌ترین رشد اقتصادی را به چین واگذار می‌کند که رکورد بالای شش درصد را به ثبت رساند. این رشد هم چنین ۰.۸ درصد کمتر از رشد سه ماهه پایانی سال گذشته هند است.

آمار جدید رشد خبر بدی برای دولت ناراندرا مودی، نخست وزیر هند محسوب می‌شود که به تازگی و برای بار دوم پیروز انتخابات شده است. این رشد که پایین‌ترین رشد در ۱۷ فصل اخیر است نشان می‌دهد برای نخستین بار در دو سال گذشته هند از رقیب سنتی خود عقب افتاده است.

برخلاف چین، رشد اقتصادی هند بیشتر بر مصارف داخلی است و با رسیدن سطح این مصارف به پایین‌ترین حد خود در طی ۱۵ سال اخیر، دولت مودی کار سختی برای تقویت رشد خواهد داشت. یکی دیگر از عوامل مؤثر در این کاهش، رسیدن رشد سرمایه گذاری از ۱۰.۶ درصد در سه ماهه چهارم سال گذشته به تنها ۳.۶ درصد در سه ماهه نخست سال بوده است.

سوبهاش چاندرا گارگ، وزیر دارایی هند گفت که رشد سه ماهه دوم سال هند ممکن است از رقم فعلی نیز کمتر باشد اما افزود که دولت امیدوار است از سه ماهه سوم سال رشد اقتصادی مجدداً تقویت شود.

در حالی که انتظار می‌رفت آمارهای بیکاری نیز همراه با آمارهای رشد منتشر شود اما این کار به تعویق افتاد. نرخ بیکاری هند طبق آخرین آمار رسمی اعلام شده در سطح ۶.۱ درصد قرار داشته است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید