پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهتجارتهم اندیشی پیرامون تدوین سیاستگذاری بازرگانی داخلی کشور

هم اندیشی پیرامون تدوین سیاستگذاری بازرگانی داخلی کشور

هشتمین جلسه کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان با محور هم اندیشی پیرامون تدوین سیاستگذاری بازرگانی داخلی کشور برگزار شد.

به گزارش رتبه آنلاین، همچنین پیشنهاد داده شد؛ در بحث لجستیک، هوشمندسازی و به روز رسانی سیستم حمل و نقل کشور بطور جدی در دستور کار قرار گیرد. وی افزود : با توجه فرسودگی سیستم حمل و نقل ترانزیت جاده ای- ریلی و حتی هوایی کشور، به روز کردن ناوگان حمل و نقل ترانزیت کشور، از مهمترین نیازهای توسعه بازرگانی و ارتقا فضای کسب و کار کشور است.

وی به تغییر مرزهای جغرافیایی انسانی- جمعیتی کشور اشاره کرد و افزود: با مهاجرت روستاییان به مراکز استان ها و نهایتاً به پایتخت با بحران در حوزه کشاورزی و تولید منطقه ای مواجه شده ایم که این معضل می بایست با سیاستگذاری صحیح ، رفع و روستاییان به مکان اولیه خود بازگردند و توزیع نظام جمعیتی کشور ، قانونمند و منطقی گردد.

وی به نیاز جدی و تحول در ساختار تولید و صنعت کشور اشاره کرد و افزود : با اصلاح ساختار و سیستم تولید داخلی کشور ، می بایست با نوآوری و به روز شدن محصولات تولید داخل ، شاهد رقابتی شدن آنها در عرصه بازارهای بین الملل و کثرت متقاضی در بازارهای جهانی شویم. به عنوان مثال: باید استانداردهای سیستم سوخت ، همچنین کیفیت و امکانات خودروهای محصول کارخانجات خودروسازی داخل، مطابق با استانداردهای جهانی شود، تا شاهد شکوفایی و ایجاد ارزش افزوده این صنعت ملی در کشور باشیم.

وی با اشاره به پرداخت ماهانه یک میلیارد دلار یارانه توسط دولت، به هدر رفت منابع مالی کشور تأکید کرد و افزود: پرداخت 80%  یارانه هر چه زودتر باید حذف گردد.

در ادامه دبیر کمیسیون توسعه بایگانی بنیاد امید ایرانیان گفت: در 6 جلسه اول کمیسیون به بررسی موانع اقتصادی و بازرگانی مانند: بحث قاچاق کالا و همچنین سود بالای بانک پرداخته شد و راهکارهای رفع موانع مذکور ، در راستای حمایت از تولید داخلی و شکوفایی بازرگانی و اقتصاد ملی تدوین شد .

عابد مشایخ افزود: در پایان جلسه ششم ، به نیاز تدوین سیاستگذاری بازرگانی داخلی کشور ، به عنوان ریل گذاری در عرصه فضای بازرگانی و اقتصاد ملی تأکید شد. لذا در جلسه هفتم، رییس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان، جهت تدوین سیاستگذاری بازرگانی داخلی کشور، 7 محور اصلی را به شرح ذیل پیشنهاد دادند :

  1. بررسی آثار برجام بر تجارت و اقتصاد ملی
  2. بررسی وضعیت تولید داخلی
  3. بررسی واردات کالا به کشور
  4. بررسی وضعیت صنایع داخلی
  5. بحث اشتغال و اشتغالزایی
  6. برنامه های راهبردی اقتصادی و بازرگانی
  7. تجارت الکترونیک

وی افزود : در این جلسه به هم اندیشی پیرامون موضوع تدوین سیاستگزاری بازرگانی داخل کشور خواهیم پرداخت.

در ادامه جمشید عدالتیان، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: در گذشته بازرگانی داخلی از طریق بازار سنتی در کشور انجام می شد و بازارهای سنتی به هم پیوسته و مرتبط بودند، اما الان بازار پیوسته داخلی نداریم. در ایران تنها 8 منطقه بازار داریم که با هم ارتباط مستقیم دارند. متأسفانه در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران، 31 اتاق داریم که  این اتاق ها از هم خبر ندارند.

وی پیشنهاد کرد: جهت هماهنگی و اتصال بازارهای داخلی می بایست بازار ملی ایجاد کنیم تا با تشکیل بازار پیوسته و قدرتمند ملی بتوانیم حضور قدرتمند و تعیین کننده ای در بازارهای جهانی داشته باشیم.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: در حال حاضر محلی تولید می کنیم و محلی مصرف می کنیم ، مواد اولیه را از خارج جهت تولید وارد می کنیم و چون به جز چند شرکت خودروسازی و چند شرکت دیگر ، شرکت های ملی ویژه  و فراوان نداریم ، تولید در کشور ما با این شرایط ، گران تمام می شود.

وی همچنین به مشکل سیستمی در نظام بازرگانی کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 8 میلیون نفر در سیستم توزیع کشور فعالند که آمار بالایی است.

زهرا نژاد بهرام عضو هیأت رییسه شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در کشورمان بورژوازی ملی عملی صورت نگرفته است، اضافه کرد: متأسفانه در حال حاضر بازرگانان سودآوری برایشان اولویت است نه منافع ملی و به دلیل این نگرش و سنتی بودن فضای کسب و کار ، در حال حاضر در بازار کشورمان فقط دلالی حاکم است.

وی ادامه داد: درحال حاضر 60 تا 70درصد فعالیتهای اقتصادی ، خدماتی است.

عضو هیأت رییسه شورای اسلامی شهر تهران به تمرکز و توسعه در حوزه ICT و IT تأکید کرد و افزود: حوزه فن آوری اطلاعات مولد است و باید به تولید وارد شود و تمرکز در حوزه دیجیتال ، به اشتغالزایی خواهد انجامید.

وی اضافه کرد: حوزه خدمات قابلیت جذب منابع انسانی با ظرفیت های ارزان دارد و می تواند وارد تجارت شود و همچنین در خدمات محوری ، قاچاق کالا از فضای بازرگانی حذف خواهد شد.

وی با اشاره به مزیت نسبی و برنامه ریزی براساس ظرفیت های موجود ، تمرکز بر سه محور ذیل را در تدوین سیاستگزاری بازرگانی داخلی تأکید کرد:

  1. تعادل و تناسب محوری
  2. خدمات محوری
  3. مردم محوری

وی افزود: باید در مسیر مزیت نسبی قدم برداشت. همچنین مردم محوری در فضای تجارت و بازرگانی را محور تدوین سیاستگزاری بازرگانی داخلی کشور دانست.

در ادامه محمدصادق مشایخ، افزایش 600 برابری نرخ دلار  در مقابل 2000 برابر شدن نرخ دستمزد کارگر از ابتدای انقلاب تاکنون، را عامل به صرفه نبودن تولید داخل و ضربه به تولید و صنایع داخلی دانست.

رییس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان، افزود: ناچیز بودن افزایش نرخ دلار در برابر افزایش نرخ دستمزد کارگر ، واردات کالا را بسیار سودآور کرده است و دلار ارزان را رانتی دانست که در اختیار قاچاقچیان کالا قرار گرفته است.

ایرج حسابی، فرزند مرحوم پروفسور محمود حسابی هم در این نشست ابراز داشت: در تدوین سیاستگزاری بازرگانی داخلی، نگاه دانش محور و تخصصی را باید محور کار قرار داد و افزود : در این مسیر می باید از سرمایه داران و مالکین بزرگ در راستای آبادانی کشور بهره برداری کرد.

وی افزود: باید از دانشمندان و متخصصین در مسیر توسعه بازرگانی استفاده بهینه کرد و از امکانات بی کران کشور با برنامه ریزی مدبرانه ، حداکثر بهره برداری را در راستای شکوفایی بازرگانی و اقتصادی ملی نمود.

رییس بنیاد علمی و فرهنگی پروفسور حسابی افزود: باید ویزای ایران را تسهیل و ارزان کرد تا با ورود انبوه گردشگر و توسعه صنعت گردشگری، شاهد شکوفایی در حوزه اقتصاد و بازرگانی داخلی باشیم.

منبع : اقتصاد آنلاین

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید