پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبرخواندنی‌هاهمه چیز درباره نگهداری و مصرف تخم‌مرغ‌

همه چیز درباره نگهداری و مصرف تخم‌مرغ‌

یک متخصص تغذیه با تأکید بر این‌که پروتئین موجود در تخم‌مرغ بسیار غنی بوده و می‌تواند نیاز همه اسیدهای آمینه‌ درون بدن را تأمین کند، گفت: چربی‌های موجود در تخم‌مرغ غیراشباع بوده و مصرف این ماده غذایی در کودکان بسیار اهمیت دارد.

یک متخصص تغذیه با تأکید بر این‌که پروتئین موجود در تخم‌مرغ بسیار غنی بوده و می‌تواند نیاز همه اسیدهای آمینه‌ درون بدن را تأمین کند، گفت: چربی‌های موجود در تخم‌مرغ غیراشباع بوده و مصرف این ماده غذایی در کودکان بسیار اهمیت دارد.

به گزارش رتبه آنلاین، دکتر «فرهاد غیبی» در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با ارزش غذایی تخم‌مرغ گفت: تخم‌مرغ دارای مواد غذایی مغذی و انرژی است، از این‌رو توصیه داریم که افراد و به‌ویژه جوانان و کودکان و حتی بزرگسالان و سالمندان نیز این مواد غذایی را استفاده کنند.

وی در توصیه‌ای به خانواده‌ها حین خرید تخم‌مرغ یادآور شد: توصیه داریم که تخم‌مرغ باید در یخچال نگهداری شود چون زمانی که تخم‌مرغ را به مدت یک روز در بیرون از یخچال نگهداری می‌کنیم، معادل یک هفته نگه‌داری آن در یخچال است.

مدت زمان برای نگهداری تخم‌مرغ در یخچال، چهار هفته است

این متخصص تغذیه با تأکید بر این‌که بهترین مدت زمان برای نگهداری تخم‌مرغ در یخچال، چهار هفته است، گفت: شهروندان تخم مرغ مصرفی خود را از فروشگاه‌هایی خریداری کنند که تخم‌مرغ‌هایشان در یخچال نگهداری می‌شود، دمای صفر تا چهار درجه بهترین دما برای نگهداری تخم‌مرغ است.

غیبی با بیان این‌که اگر تخم‌مرغ را در دمای زیر صفر درجه نگهداری کنیم، پوسته‌ تخم‌مرغ ترک خواهد خورد، افزود: بهترین دما برای نگهداری تخم‌مرغ صفر الی 4 درجه است، اما اگر در فروشگاه نیز در فصول سرد سال برای این ماده غذایی دمای صفر الی 4 درجه فراهم باشد، مشکلی ندارد.

شستن تخم‌مرغ مدت زمان نگهداری آن را کاهش می‌دهد

وی با تأکید بر این‌که تخم‌مرغ در جای مخصوص خود در یخچال نگهداری شود، افزود: سعی کنیم تخم‌مرغ‌هایی که می‌خریم ترک خورده و شکسته نبوده و ظاهر آلوده‌ای نداشته باشند، اگر تخم‌مرغی که خریده‌ایم کثیف باشد باید آن را پاک کرده و در یخچال قرار دهیم، چون شستن تخم‌مرغ مدت زمان نگهداری آن را کاهش داده و تخم‌مرغ زودتر فاسد می‌شود.

این متخصص تغذیه با تأکید بر این‌که نگهداری تخم‌مرغ در کنار مواد غذایی بودار موجب می‌شود که بوی مواد غذایی را به خود بگیرد، گفت: بهتر است تخم‌مرغ به صورت بسته‌بندی شده نگهداری شود.

غیبی با اشاره به اهمیت «سالم بودن» تخم‌مرغ‌ها افزود: بهتر است تخم‌مرغ را به اندازه‌ای خریداری کنیم که بتوانیم در مدت زمان کم مصرفشان کنیم.

وی با اشاره به مشخصات تخم‌مرغ تازه و کهنه افزود: تخم‌مرغ کهنه دارای پوسته‌ کدر و بدرنگی بوده اما تخم‌مرغ‌ سالم دارای پوستی شفاف و سفیدرنگ است، تخم‌مرغ دارای اتاقک هواست و هر قدر که اتاقک هوای تخم‌مرغ کوچکتر باشد تخم‌مرغ، تازه‌تر است.

این متخصص تغذیه با تأکید بر این‌که سفیده‌ تخم‌مرغ دارای دو بخش «غلیظ و رقیق» است، خاطرنشان کرد: حین شکاندن تخم‌مرغ‌ تازه این دو قسمت از هم قابل تفکیک بوده و قسمت زردی کاملاً کروی شکل بوده و در وسط قرار دارد، سفیده‌ آن نیز ظاهری ابری و غیرشفاف است.

اگر زرده و سفیده‌ تخم‌مرغ مخلوط شود، تخم‌مرغ کاملاً فاسد است!

غیبی با بیان این‌که حین شکستن تخم‎مرغ کهنه سفیده‌ تخم‌مرغ رقیق‌تر بوده و ضخامت غشایی زرده‌ آن نیز کمتر است، افزود: اگر حین شکستن تخم‌مرغ، زرده و سفیده‌ آن مخلوط شود، تخم‌مرغ کاملاً فاسد است و هرگز نباید مصرف شود.

وی با تأکید براین‌که بزرگ بودن اتاقک هوای تخم‌مرغ دال بر کهنگی آن است، خاطرنشان کرد: تخم‌مرغ فاسد حین شکسته شدن بوی تعفن می‌دهند و باید دور ریخته شوند.

این متخصص تغذیه با اشاره به چگونگی تشخیص تخم‌مرغ تازه و کهنه، افزود: اگر تخم‌مرغ را در آب غوطه‌ور کنیم بر روی آب قرار گیرد، نشانگر کهنگی آن است، چون به‌علت زیاد بودن اتاقک هوا که یکی از نشانه‌های کهنگی است بر روی آب قرار می‌گیرد، اما اگر در عمق آب باقی بماند نشان می‌دهد که تخم مرغ تازه است.

غیبی با بیان این‌که تخم‌مرغ فاسد(چه خام و چه پخته) بوی نامطبوع دارد، افزود: مصرف اینگونه تخم‌مرغ‌ها احتمال ایجاد مسمومیت دارند.

تخم‌مرغ پخته شده را صرفاً به مدت یک هفته می‌توان در یخچال نگهداری کرد

وی ادامه داد: تخم‌مرغ خام را می‌توان به مدت یک ماه در یخچال نگهداری کرد اما تخم‌مرغ پخته شده را صرفاً به مدت یک هفته می‌توان در یخچال نگهداری کرد هم‌چنین مواد غذایی که از تخم‌مرغ تهیه می‌شوند(مثل کتلت و کوکو) نیز حداکثر تا چهار روز می‌توان در یخچال نگهداری کرد.

این متخصص تغذیه یادآور شد: پوسته‌ تخم‌مرغ تازه پس از آب‌پز شدن، سخت‌تر کنده می‌شود اما پوسته‌ تخم‌مرغ کهنه به راحتی جدا می‌شود.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید