جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیهمدان گران‌ترین مسکن را بعد از پایتخت دارد؟

همدان گران‌ترین مسکن را بعد از پایتخت دارد؟


چند سالیست بر سر زبان‌ها افتاده که همدان بعد از تهران بالاترین قیمت مسکن را در کشور داراست به طوریکه قیمت زمین و مسکن در همدان با سایر استان‌های همجوار تفاوت چشمگیری دارد. اینکه همدان در بخش مسکن تنه به تنه شهر تهران می‌زند جای تأمل دارد.

‌به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، همدان از قدیم الایام به یکی از شهرهای خوش آب و هوای ایران شهرت داشت، به طوری‌که شهر همدان و روستاهای اطراف آن از نقاط گردشگری مورد علاقه همه به ویژه پایتخت‌نشینان بوده است.

آب و هوای مطبوع، آرامش و دور بودن از شلوغی و ترافیک این شهر جمعیت زیادی از پایتخت‌نشینان را به سمت خود کشاند و امروز تأثیر آن را در حوزه مسکن و حتی باغات همدان می‌بینیم.

امروز آنچه کارشناسان شهری علت گرانی مسکن و زمین در همدان عنوان می‌کنند توریستی بودن همدان، صنعتی نبودن آن و کمبود زمین است.

آیا به راستی زمین در همدان کم است؟

درست است که نقاط خوش آب و هوای همدان به کوه‌های سر به فلک کشیده الوند منتهی می‌شود اما در شمال جغرافیایی این شهر تا چشم کار می‌کند، زمین است. زمین‌هایی که اگر تبدیل به شهرک و ساختمان شوند، می‌تواند مشکل مسکن بسیاری از اقشار جامعه را حل کرده و آرزوی خانه دار شدن زوج‌های جوان را برآورده کند بنابراین نمی‌توان کمبود زمین را علت اصلی و مهم افزایش قیمت مسکن دانست.

یکی از اصول شهرسازی این است که شهر به طور متوازن توسعه یابد و عدالت اجتماعی در تمام نقاط شهر وجود داشته باشد اما عدم رعایت این اصل باعث شده رغبت مردم برای خرید زمین و ملک در کمربند سبز همدان بیشتر شود و در نهایت قیمت زمین و ملک سر به فلک بکشد.

توقف افزایش قیمت مسکن

رئیس اتحادیه مشاورین املاک همدان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بازار مسکن بی رونق شده است، تأکید کرد: قیمت مسکن بالاست و افزایش قیمت متوقف‌شده اما خریدوفروش هم کم شده است.

ابراهیم جمالی با تأکید بر اینکه متأسفانه قیمت‌ها در بخش واقعی نیست، گفت: مشاورین املاک هم از قیمت‌های مسکن متعجب می‌شوند چرا که می‌بینیم خانه‌ای با قیمت متری ۲ میلیون تومان به ۶ میلیون تومان رسیده است.

وی بابیان اینکه مردم مسکن را با قیمت‌های بالا نخرند، افزود: به مردم توصیه می‌کنیم مسکن را با قیمت‌های بالا نخرند چرا که قیمت‌های موجود واقعی و کارشناسی شده، نیست.

جمالی تصریح کرد: مردمی که با گران شدن مسکن به سمت خرید ملک می‌روند کار اشتباهی می‌کنند چرا که این اقدام به گرانی‌ها دامن می‌زند.

وی با بیان اینکه علت عمده گرانی مسکن خود مردم هستند، یادآور شد: یکسری از افراد سودجو به سمت سرمایه‌گذاری در بخش مسکن ورود کرده و باعث به هم خوردن بازار می‌شوند در حالیکه مراجعی که مجوز ساخت‌وساز صادر می‌کنند، باید اهلیت افراد را مدنظر قرار داده و به کسانی که در این زمینه فعالیت دارند، مجوز دهند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک همدان اظهار کرد: شهرداری به لحاظ وضعیت مالی به هرکسی که متقاضی پروانه است، مجوز می‌دهد، ما نمی‌گوییم جلوی ساخت‌وساز گرفته شود بلکه باید کسانی که اهلیت دارند، مجوز بگیرند.

جمالی با اشاره به اینکه خریدوفروش وجود دارد اما کم است، تصریح کرد: متأسفم برای کسانی که با گران شدن مسکن به سمت خرید آن هجوم می‌آورند.

گوشزد به مشاورین املاک

وی با تأکید با اینکه مشاورین املاک راضی به افزایش قیمت مسکن نیستند، درباره قیمت‌گذاری مسکن توسط مشاورین املاک، گفت: حوزه کاری مشاورین املاک قیمت‌گذاری نیست و آنها تنها واسطه‌ای بین طرفین معامله هستند.

جمالی به مشاورین املاک گوشزد کرد وارد بحث قیمت‌گذاری مسکن نشوند و افزود: هرکدام از مشاورین وارد مقوله قیمت گذاری مسکن شوند، تخلف صنفی به شمار می‌رود.

وی درباره قیمت‌گذاری مسکن در برخی از سایت‌های تبلیغاتی نیز عنوان کرد: این اقدام بی‌تأثیر در افزایش قیمت مسکن نبوده و به‌عنوان رئیس اتحادیه مشاورین املاک هیچ سایتی که قیمت‌گذاری می‌کند را قبول ندارم.

چرا قیمت مسکن در همدان بالاست؟

وی درباره اینکه چرا قیمت مسکن در همدان بالاست؟ بیان کرد: گرانی مسکن تنها در همدان رخ نداده اما به علت اینکه همدان شهری صنعتی نبوده و از شرایط آب و هوایی خوبی برخوردار است، سرمایه‌ها در همدان بیشتر به سمت خریدوفروش ملک سرازیر می‌شود و این موضوع باعث شده افزایش قیمت مسکن در این شهر بیشتر از سایر شهرها رخ دهد.

جمالی ادامه داد: محدود بودن شهر همدان یکی دیگر از علل گرانی مسکن است که باید مسئولان شهرسازی شهر را گسترش دهند و به سمت شهرک‌سازی بروند.

همدان بعد از تهران گران‌ترین مسکن را ندارد

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان همدان نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: اینکه گفته می‌شود «همدان بعد از تهران بالاترین قیمت مسکن را در کشور داراست» صحت ندارد. قیمت مسکن در بالا شهر تهران از ۳۵ تا ۸۰ میلیون تومان متغیر است در حالی که ملک در بالا شهر همدان متری ۱۴ میلیون تومان معامله می‌شود بنابراین در مقایسه با تهران قیمت مسکن همدان بالا نیست.

محمدصادق پارسامهر با بیان اینکه در بین مردم اینگونه رواج پیدا کرده که قیمت مسکن همدان بعد از تهران بالاتر است، اظهار کرد: از نظر کارشناسی این موضوع واقعاً صحت ندارد و شاید به علت نزدیکی همدان به پایتخت این‌طور به نظر می‌رسد که قیمت مسکن در همدان به تهران تنه می‌زند.

مساکن شمال شهر همدان خواهان زیادی ندارد

وی نبود زمین مطلوب، نزدیکی به تهران و خوش آب و هوا بودن را از دلایل مؤثر در بالا بودن قیمت مسکن در شهر همدان دانست و افزود: جنوب همدان بر خلاف سایر شهرها بالا شهر به شمار می‌رود و مساکن شمال شهر همدان خواهان زیادی نسبت به جنوب ندارد.

بالا شهر همدان زمین جدیدی ندارد

رئیس انجمن انبوه سازان استان همدان با بیان اینکه بالا شهر همدان دیگر کشش ندارد، ادامه داد: در حال حاضر در بالا شهر همدان زمین‌های جدیدی وجود ندارد و سازندگان به خانه‌های قدیمی روی آورده‌اند.

وی درباره هجوم انبوه سازان به بالای شهر و عدم سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و پایین شهر، تصریح کرد: مطلوبیت خریداران مسکن در بالای شهر بیشتر است و از طرفی ارزش افزوده زمین‌های پایین شهر کمتر بوده و انبوه‌سازانی که در پایین شهر ساخت و ساز داشتند، متضرر شدند.

پارسامهر نبود زمین‌های تفکیک شده در پایین شهر را یکی دیگر از دلایل کم بودن ساخت و ساز در این محدوده دانست و یادآور شد: در پایین شهر زمین‌های تفکیک شده و آماده‌ای که زیرساخت لازم را داشته باشد، توسط اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری ارائه نشده و یا کمتر است تا انبوه سازان در این مناطق نیز ساخت و ساز کنند.

وی با بیان اینکه دور تا دور همدان باغ است، گفت: از آنجایی که بیشتر اطراف همدان به باغات ختم می‌شود، ساخت و ساز در قسمت‌های مختلف بالاخره به باغ‌ها می‌رسد و این فقط مختص باغات بالا شهر نیست.

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان همدان یادآور شد: از زمستان سال گذشته افزایش قیمت در بازار مسکن رخ داد، به‌طوری‌که قیمت مسکن در همدان بین ۴۵ تا ۵۰ درصد افزایش یافت و امسال نیز از اردیبهشت مسکن وارد رکود شده است.

وی با تأکید بر اینکه عدم قدرت خرید مردم یکی از دلایل رکود بازار مسکن است، عنوان کرد: عدم پرداخت وام مسکن مناسب از دیگر دلایل رکود بازار مسکن است، به‌طوری‌که میزان پرداخت تسهیلات مسکن با توجه به تورم افزایش نیافته است.

ساخت بیش از ۷۱۳ هزار مترمربع مسکن در همدان

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان همدان با اشاره به اخذ ۸۴۶ پروانه توسط انبوه‌سازان همدان، گفت: در سال ۹۷؛ ۸۴۶ پروانه با زیربنای ۷۱۳ هزار و ۵۳۸ مترمربع در شهر همدان صادر شده است.

وی تصریح کرد: پروانه‌های اخذ شده مربوط به ۴۱۰۸ واحد بوده که از این تعداد ۳۸۰۳ واحد مسکونی، ۱۶۶ واحد تجاری و ۴۹ واحد اداری است و برای این واحدها ۴۵۴۵ پارکینگ تأمین‌شده است.

پارسامهر با اشاره به ساخت ۷۱۳ هزار و ۵۳۸ مترمربع مسکن در سال ۹۸، ادامه داد: هر مترمربع احداث بنا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد که در سال ۹۸ این میزان ساخت‌وساز ۱,۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش در بخش مسکن خواهد داشت.

افزایش ۵۰ درصدی قیمت مسکن در همدان

وی با بیان اینکه قیمت مسکن در همدان افزایش ۵۰ درصدی دارد، ادامه داد: زمین که یکی از نهاده‌های اولیه مسکن است، افزایش قیمت داشته همچنین قیمت فولاد، آهن‌آلات و تجهیزات ساختمانی با افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت مواجه شده که این موارد به‌طور مستقیم بر روی قیمت مسکن تأثیر گذاشته است.

رئیس انجمن انبوه سازان استان همدان درباره افزایش قیمت مسکن در شهرک‌های همدان نیز یادآور شد: قیمت زمین در شهرک‌های همدان به متری ۲ تا ۳ میلیون تومان رسیده که باعث افزایش قیمت مسکن شده در حالی‌که سود انبوه‌ساز از فروش یک مسکن فقط ۲۰ تا ۲۵ درصد است.

پارسامهر با بیان اینکه ۶۳۲ انبوه‌ساز در انجمن انبوه‌سازان استان همدان عضویت دارند، خاطرنشان کرد: سرمایه اعضای انجمن انبوه‌سازان استان همدان در حال حاضر ۵,۰۰۰ میلیارد تومان است.

بنا به گفته دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان همدان، مردم در حال بیرون کشیدن سپرده‌های خود از بانک‌ها بوده و آن را به سمت بازار مسکن سرازیر می‌کنند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید