پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

هفته ۵/ ۱درصدی بازار سهام

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با رشد ۵/ ۱ درصدی مواجه شد.به این ترتیب بازدهی بازار سهام از ابتدای سال جاری به۹/ ۱۵درصد رسید.رشد قابل ملاحظه قیمت‌ها طی معاملات هفته گذشته، نماگر اصلی بازار سهام را در سطح ۸۹هزار و ۳۳۹واحدی قرار داد.به این ترتیب فاصله شاخص کل تا فتح قله تاریخی به کمتر از ۲۰۰ واحد رسید. از دیدگاه کارشناسان، بازار سهام با جریان نقدینگی تازه‌ای مواجه شده است که احتمالا ناشی از افزایش ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران متعاقب کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی است.

به گزارش رتبه آنلاین، از دیدگاه کارشناسان، افزایش نرخ دلار و همچنین افزایش بهای مواد خام به ویژه نفت خام و فلزات موجب افزایش امیدواری‌ها به رشد سود‌آوری شرکت‌ها به ویژه کالایی‌ها شده است. هر‌چند در شرایط کنونی مهم‌ترین‌ نگرانی معامله‌گران موضوعات سیاسی و همچنین بحث‌های مرتبط با لایحه بودجه کل کشور است اما به نظر می‌رسد با پایداری بازار و رشد بیشتر شاخص کل امکان بروز بازدهی مناسب در چند ماه باقی‌مانده سال جاری دور از ذهن نباشد. در بازار سهام هفته گذشته پالایشگاه‌ها و گروه فولادی – معدنی با صعود قیمت‌ها مواجه شدند، این اتفاق موجب افزایش امیدواری‌های بازار شد. در مهم‌ترین بحث هفته‌های گذشته در گروه پالایشی شایعات در مورد دریافت یا عدم دریافت نرخ‌های جدید فروش فرآورده‌های نفتی و خرید نفت خام مطرح بود که در این زمینه لازم است شفاف‌سازی بیشتری صورت گیرد.

 در گروه بانکی همچنین بانک سینا مجوز برگزاری مجمع از بانک مرکزی را گرفت به شرطی که به دلیل پوشش ذخایر بیش از ۲۰ درصد سود تقسیم نشود.در گروه چوب و کاغذ، شرکت فیبر ایران با سرمایه ۱۰ میلیارد تومانی درحالی برای فروش دو خط تولید فیبر با چگالی بالا برای بار سوم و همچنین فروش بخشی از ماشین‌آلات، آهن‌آلات و ضایعات برای بار دوم اقدام به انتشار مزایده کرده که با قیمت ۵۲۲۷ ریالی هر سهم با صف خرید روبه‌رو‌ شد.بر این اساس، با توجه به پایین بودن قیمت پیشنهادی دو مزایده برگزار شده در ۱۰ آبان سال جاری، مزایده‌های مذکور بدون برنده اعلام شد، به این ترتیب این دو مزایده در صورت تحقق کامل فروش و همچنین لحاظ تاثیرات آن در بودجه سال جاری، پیش‌بینی عملکرد دارای تعدیل با اهمیت نخواهد بود.

در گروه هلدینگی نیز سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی درخصوص خرید یا فروش با اهمیت دارایی‌ها، توثیق یا فک رهن بخش قابل توجهی از آنها دست به شفاف‌سازی زد.از این رو، «وبانک» یک هزار و ۶۲۵ میلیارد تومانی در راستای اجرای تصمیمات هیات مدیره در مزایده‌ای اقدام به واگذاری ۳ دانگ مشاع از ۶ دانگ عرصه، مستحدثات و منافع ملک در جریان ساخت متعلق به این شرکت واقع در خیابان بخارست کرده است.ملک مذکور در سرفصل سرمایه‌گذاری در املاک ترازنامه این شرکت بورسی با قیمت تمام شده و ارزش دفتری ۱/ ۱۱۹ میلیارد تومان است، بنابراین با فرض واگذاری با حداقل قیمت پایه مزایده معادل ۵/ ۱۲۲ میلیارد تومان، سود ناشی از واگذاری حدود ۴/ ۳ میلیارد تومان برآورد می‌شود. درحال حاضر آثار مالی اطلاعات افشا شده مشخص نیست و نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد.

در گروه کامپیوتری شرکت همکاران سیستم درخصوص واگذاری نرم‌افزارهای سپیدار و دشت به شرکت سپیدار سیستم (شرکت فرعی) و تاثیر آن بر سود هر سهم سال مالی ۹۶اقدام به شفاف‌سازی کرد. شرکت سپیدار سیستم آسیا یکی از ۲۹ شرکت زیرمجموعه همکاران سیستم بوده که در سال ۸۷ تاسیس شد و مسوولیت فروش و استقرار و پشتیبانی محصولات این شرکت بورسی با استفاده از شبکه گسترده‌ای از نمایندگان در قالب نرم‌افزارهای سپیدار و دشت را بر عهده دارد.«سیستم» درنظر دارد با ورود شرکت سپیدار سیستم آسیا به فرابورس در جهت افزایش اعتبار و توسعه بازار شرکت‌های کوچک و اصناف گام بردارد که بر اساس الزامات هیات پذیرش فرابورس باید شرکت بر دارایی‌های اصلی حق مالکیت داشته و تداوم فعالیت آن ریسک نداشته باشد. همچنین مدیران شرکت در تصمیم‌گیری‌های عملیاتی استقلال داشته و درآمد و هزینه به شرکت زیرمجموعه وابستگی نداشته باشد. در گروه ساختمانی نیز گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری درخصوص آثار مالی خرید سهام شرکت زیر‌ساخت و توسعه سرمایه‌گذاری مهر و ماه توضیحاتی داد.

این شرکت فرابورسی در ۱۴ شهریور سال جاری اقدام به خرید ۲۰ درصد از سهام شرکت مزبور به مبلغ بیش از ۳/ ۱۰ میلیارد تومان به‌صورت تهاتر حساب با شرکت نگین اقتصادی گردشگری ایرانیان کرده است. عمده فعالیت شرکت مهر و ماه در قالب سه طرح مختلف شامل هتل‌های قصر الجنان (در حال بهره‌برداری)، هتل بین‌المللی کوثر (در حال ساخت) واقع در شهر نجف و هتل بین‌المللی ۴ ستاره قمر الطف(در مرحله خرید زمین) واقع در کربلا است که با توجه به زمان ساخت و بهره‌برداری هتل‌های مزبور، خرید سرمایه‌گذاری مربوطه هیچ آثار درآمدی در سال مالی منتهی به آذر سال جاری و همچنین پیش‌بینی بودجه منتهی به آذر سال آینده ندارد.در گروه لاستیکی شرکت کویر تایر اولین پیش‌بینی سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ۹۷ را مبلغ ۵۲۲ ریال سود به ازای هرسهم اعلام کرده است. این گزارش ۲۱ درصد کاهش سود نسبت به سال مالی ۹۶ را در خود دارد.

در گروه دارویی غلامرضا اصغری رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تغییر قیمت داروها براساس نرخ تورم است و آخرین نرخ تورم در کشور نیز ۹ درصد افزایش اعلام شده که افزایش قیمت داروها براساس این نرخ از نیمه دوم امسال آغاز شده و تاکنون ۳ درصد افزایش اعمال شده است. همچنین سقف افزایش قیمت داروها ۹ درصد است که تاکنون ۳ درصد اعمال شده و تا پایان سال ممکن است به ۹ درصد برسد.وی خاطر‌نشان کرد: دوشنبه همین هفته، جلسه تغییر قیمت برگزار شد و براساس آن، قیمت ۱۵ قلم دارو تغییر کرد.در گروه غذایی قند پیرانشهر یک تعدیل زود‌هنگام را اعلام کرد. این شرکت ۷۲۹ ریال پیش‌بینی سود به ازای هرسهم برای سال مالی منتهی به ۳۱ تیر ۹۷ اعلام کرده است که ۱۷درصد تعدیل مثبت نسبت به پیش‌بینی قبلی را در خود دارد.در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۲۸۲میلیارد تومان و ۲۷۰میلیارد تومان در فرابورس بالغ شد. با این کارنامه در کل هفته ارزش معاملات در بورس با رشد ۲۹درصدی به ۹۹۱میلیارد تومان بالغ شد (با وجود یک روز تعطیلی نسبت به هفته ماقبل). شاخص کل نیز در کل هفته رشد ۵/ ۱ درصدی را ثبت کرد.

منبع : دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید