جمعه 10 فروردین 1403
خانهبازار پولی مالیبازار سرمایه (بورس)هفته احتیاطی معاملات سهام

هفته احتیاطی معاملات سهام

همایون دارابی| بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته یک چهره متعادل و توام با احتیاط را نشان داد تا در نهایت ۲۵۷واحد (معادل ۳/ ۰درصد) رشد را تجربه کند.

به گزارش رتبه آنلاین، هفته گذشته بازار سهام با آرامش سیاسی داخلی کار خود را شروع کرد اما این آرامش نتوانست در شرایط انتظار بازار برای اعلام موضع آمریکا در مورد برجام منجر به تقویت تقاضا شود. از دیدگاه کارشناسان موضع‌گیری آمریکا ابهام مهم پیش روی بازار است و رفع آن می‌تواند بازار را مجددا به مسیر صعودی بازگرداند. از دیدگاه این کارشناسان بازار سهام به دلیل رشد قیمت‌ها دربازار جهانی و همچنین افزایش ارزش دلار می‌تواند رشد دوباره‌ای را تجربه کند، به ویژه آنکه شرایط بازارهای جهانی رشد سود‌آوری را در سه ماه آخر برای بیشتر شرکت‌های بورسی تضمین کرده است. در بازار جهانی بهای هر بشکه نفت برنت به کانال ۶۹دلار وارد شده است و احتمال صعود آن تا رکورد کم‌سابقه ۷۰دلار وجود دارد. بهای نفت مدت‌هاست این سطح را لمس نکرده است. در بازار فلزات رکورد‌شکنی ۱۰ ساله فلز روی همچنان جالب توجه است. بهای روی در مرز ۳هزار و ۴۰۰دلار قرار دارد و بهای دوفلز مس و سرب نیز به ترتیب ۷هزار و ۱۴۴دلار و ۲هزار و ۵۵۹دلار گزارش شده است.

در این شرایط روز چهارشنبه بازار سهام با تعادل نسبی شاهد رشد ۳۶واحدی شاخص کل بود تا شاخص در پایان معاملات به رقم ۹۶هزار و ۱۸۶واحد برسد. شاخص کل هم‌وزن اما با کاهش ۴ واحدی به ۱۷هزار و ۳۰۴ واحد رسید. در بازار روز چهارشنبه وعده وزیر اقتصاد در شامگاه روز سه‌شنبه مبنی بر شروع خرید جبرانی سهام کنتور‌سازی ایران محقق شد و در پایان ساعت معاملاتی سهامداران مجاز به فروش سهام کنتور‌سازی ایران شدند.

بر همین اساس و با تصویب شورای عالی بورس مبنی بر اجازه انجام معاملات در خارج از ساعت معاملاتی برای اشخاص حقیقی دارنده سهام شرکت کنتورسازی ایران، از روز چهارشنبه به مدت ۵ روز کاری امکان استفاده از این شرایط فراهم شد، به‌طوری که دارندگان سهام تا ۲۰ هزار سهم می‌توانند حداکثر تا دو هزار سهم خود را به قیمت ۲۱۰۷۵ ریال به سهامدار عمده واگذار کنند، همچنین سهامداران بیش از ۲۰ هزار سهم نیز می‌توانند حداکثر ۱۰ درصد از موجودی سهام خود را براساس قیمت مذکور واگذار کنند.در اطلاعیه سازمان بورس عنوان شده نوع سفارش فروش از نظر اعتبار زمانی، ‌سفارش بدون محدودیت زمانی است.

در گروه معدنی نماد معاملاتی شرکت فرآوری زغال‌سنگ پروده طبس به دلیل عدم افشای به موقع اطلاعات با اهمیت موضع ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان متوقف و تعلیق شد. در کنار نماد «کپرور» نماد «کطبس» نیز با اتکا به مجوز افزایش نرخ ۱۳درصدی افزایش بهای زغال‌سنگ توانست تعدیل ۶۲درصدی سود هر سهم را اعلام کند. بر همین حساب نگین طبس سود هر سهم خود را از ۲۴۱ریال به ۳۹۱ریال اعلام کرد. در این گروه رئیس انجمن زغال‌سنگ ایران گفت: نشست کمیته پشتیبانی زغال‌سنگ با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت تصویب کرد که قیمت کنسانتره از هر تن ۴۵۰ به ۵۱۰ هزار تومان برای نیمه‌دوم ۱۳۹۶ افزایش یابد.

محمد مجتهد‌زاده به «ایرانا» گفت: کمیته مزبور شامگاه سه‌شنبه با حضور محمد شریعتمداری وزیر صنعت، جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی و مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل سازمان ایمیدرو در محل وزارتخانه تشکیل شد و ایجاد چهار مرکز هماهنگی، امداد، ایمنی و نجات در مناطق زغال‌خیز طبس، کرمان، البرزهای شرقی و مرکزی را مصوب ساخت.

وی تصریح کرد: تعیین نرخ زغال‌سنگ برای سال‌های بعد براساس بررسی‌های فنی و اقتصادی صورت خواهد گرفت.

رئیس هیات مدیره انجمن زغال‌سنگ ایران خاطرنشان کرد: اکنون که شرکت ذوب آهن اصفهان مصرف‌کننده انحصاری زغال‌سنگ تولیدی کشور محسوب می‌شود، در واقع مشکل تولید‌کنندگان این بخش است، بنابراین یک تعامل سه‌جانبه بین دولت، تولید‌کننده و مصرف‌کننده کماکان باید حفظ شود. برآورد شده تا پایان امسال یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنسانتره زغال‌سنگ از چهار ناحیه طبس، کرمان، البرز شرقی و البرز مرکزی استخراج شود که در مقایسه با پارسال افزایش ۱۵ درصدی مورد انتظار است.  رئیس انجمن مزبور گفت: واقعیت پیش روی در صنعت زغال‌سنگ کشور، موضوع راه‌اندازی کارخانه زرند کرمان است که برای سال ۹۷ پیش‌بینی شده و با فعالیت آن بازار بزرگی ایجاد خواهد شد و در واقع تقاضای زغال وسعت پیدا می‌کند. در گروه فلزی فرمول جدید قیمت آهن اسفنجی اعلام شد که براساس آن قیمت آن حداکثر به ۵۰درصد فروش نقدی شمش فولاد خوزستان تعیین شده است. در گروه بازرگانی قاسم ایران در گزارشی از قصد خود برای فروش یک قطعه زمین ۲هزار و ۲۰۰متری در مهرشهر کرج و ۲باب مغازه در شهر بندرعباس خبر داد.

در گروه حمل و نقل شرکت توسعه خدمات دریایی وبندری سینا بعد از توقف ۶۰ دقیقه‌ای نماد از افزایش ۵/ ۱۸ درصدی سود خبر داد دریایی سینا دلیل این رشد سود را ناشی از افزایش عملیات عنوان کرده است. در بازار پایه روز چهارشنبه اولین معاملات نماد سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج فارس مجددا با حواشی همراه بود و تعداد معدودی سرمایه گذار بخش عمده ۲میلیون سهم عرضه شده این شرکت را در نرخ ۱۵۱تومان خریداری کردند. این معاملات در شرایطی رخ داد که بازار در انتظار نرخ‌های نزدیک یک هزار ریال بود. در گروه کانی غیر‌فلزی بازگشایی نماد شیشه همدان بعد از افزایش سرمایه از ۲۸۸میلیارد ریال به یک هزار و ۱۵۲ریال با جهش اولیه قیمت همراه شد پس از ابطال بازگشایی نماد در نزدیک ۹۵درصد مثبت این نماد سرانجام با ۵/ ۱۶ درصد رشد بازگشایی شد. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت و متعادل بود که شاهد معاملات خرد ۱۲۳ میلیارد تومانی در بورس و ۹۸میلیارد تومان در فرابورس معامله شد. با این کارنامه در کل ارزش معاملات خرد سهام به حدود ۵۸۷ میلیارد تومان رسید. شاخص نیز در کل هفته با رشد ۲۵۷واحدی همراه شد تا بازدهی بازار در سال جاری به ۲۵درصد برسد.

منبع : دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید