پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیهزینه هر تخت بیمارستانی ۷۰۰میلیون تومان است

هزینه هر تخت بیمارستانی ۷۰۰میلیون تومان است

معاون فنی و برنامه ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت گفت: با توجه به این که بودجه دولت در سال۹۷ در رابطه با تخت های بیمارستانی کم است از بخش خصوصی کمک می گیریم.

به گزارش رتبه آنلاین، علی ماهر در خصوص تامین تخت‌های بیمارستانی گفت: کمبود تخت‌های بیمارستانی بر اساس سطح نیاز در جامعه سنجیده می‌شود بنابر این هر سال میزان کمبود‌ها نسبت به سال‌های گذشته متغیر است و نمی‌توان معیار و اعداد مشخصی را برای جبران این کمبود‌ها به طور شاخص مطرح کرد.

وی افزود: بر اساس محاسبات وزارت بهداشت ایران در چشم انداز ۱۴۰۴ و نقشه راه درمان در این سند تنها می‌تواند میزان نیاز تعداد تخت‌های بیمارستانی را از نظر محاسبات وزارت بهداشت مشخص کند بنابر این استاندارد بین المللی خاصی برای تامین تعداد این تخت‌ها وجود ندارد، اما برای کشور‌های در حال توسعه از نظر سازمان جهانی بهداشت به ازای هر هزار نفر جمعیت حدود ۴ تخت برآورد می‌شود که بر این اساس در کشور ما با توجه به تنطیم سند ۱۴۰۴ در سال ۱۳۹۵ به ازای جمعیت ۷۹ میلیون نفری ایران ۱.۵۲ تخت به ازای هر هزار نفر لازم است این در حالی است که ۱۲۰ هزار و ۴۱۲ تخت در کشور وجود داشته است.

معاون فنی و برنامه ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت اظهار کرد: بر اساس نیازسنجی‌های انجام شده در کشور با کمبود ۱۱۰ هزار تخت روبه رو هستیم این در حالی است که بر اساس پیشنهادات وزارت بهداشت در سند ایران در سال ۱۴۰۴، ۲.۶۲ تخت برای ۲۳۰ هزار جمعیت است.

وی عنوان کرد: به ازای هر یک تخت بیمارستانی حداقل احتیاج به یک پرستار است بنابر این تطابق میان میزان تعداد تخت‌های بیمارستانی و پرسنل درمانی بیمارستان‌ها در سند ۱۴۰۴ لحاظ شده است که بر اساس ارزیابی‌های انجام شده به ازای ۲.۶۲ تخت بیمارستانی منابع مالی و نیروی انسانی لازم محاسبه شده است. براین اساس باید در نظر داشته باشیم که به ازای هر تخت اضافه شده به سیستم درمانی باید پرستار، پزشک متخصص و عمومی، هوشبر و تکنسین اتاق عمل نیز تامین شود که برای تربیت هر کدام از این نیرو‌های درمانی ۴ سال وقت لازم است.

ماهر اذعان داشت: بر اساس آمار‌های موجود ظرفیتی تامین نیرو‌های پرستار در کشور بالا بوده و با حجم وسیعی از فارغ التحصیلان رشته‌های پزشکی عمومی رو به رو هستیم همچنین به منظور تامین کادر درمانی در بیمارستان‌ها ۱۰ درصد میزان تربیت متخصصان را افزایش داده ایم.

معاون فنی و برنامه ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت در ادامه یادآور شد: در دوره اول دولت تدبیر و امید نسبت به حجم کلی کمبود تخت بیمارستانی در کشور حدود ۲۴ هزار تخت تامین شده و در حال حاضر با ۰.۷ کمبود رو به رو هستیم که طبیعتا به علت محدودیت در منابع مالی تامین این میزان از کمبود‌ها با مشکل بودجه روبه رو است.

وی در خصوص بودجه مربوط به تامین تخت‌های بیمارستانی در سال ۹۷ گفت: درمان بخش بزرگی از نیاز‌های مردم جامعه را شامل می‌شود بر این اساس نیازسنجی‌های دقیق نسبت به اختصاص بودجه به بخش تامین تخت‌های بیمارستانی انجام شده و به ازای هر یک تخت مبلغی بالغ بر ۷۰۰ میلیون تومان برآورد شده است. در حالی که توان ساخت هر یک از تخت‌های بیمارستانی در کشور محدود بوده و به منزله تامین بودجه نسبت به ظرفیت‌های محدود مالی دولت احساس نگرانی می‌کنند چرا که بر اساس اخبار‌های موثق اختصاص بودجه سال ۹۷ به این امر با کمبود‌های بسیاری رو به رو خواهد بود.

ماهر افزود: به منظور تامین تعداد تخت‌های مورد نیاز در کشور مباحث مشارکت‌های بخش‌های دولتی و خصوصی در وزارت بهداشت پیگیری می‌شود. بنابراین از خیرین عمومی، بانک ها، نهاد‌های خصوصی و غیر دولتی برای تامین هزینه‌های مربوط به ساخت تخت‌ها با تعرفه‌های پایین‌تر دعوت به همکاری می‌شود بر این اساس تاکنون در مشارکت با شورای اقتصاد عملکرد مناسبی داشته ایم و در مشارکت‌های انجام شده توانسته‌ایم در هر یک از بیمارستان‌های تبریز و شیراز هزار تخت بیمارستانی را با مشارکت بخش خصوصی ودولتی از طریق سرمایه خارجی تامین کنیم که این خود نیز منجر به به کارگیری ۲ هزار تخت بیمارستانی و پیشرفت در روند خدمات رسانی به مردم می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: از طریق حمایت سازمان‌های مردم نهاد و مشارکت بخش خصوصی – دولتی و محدودیت در تعرفه‌ها می‌توان منابع مالی غیردولتی را درساخت تخت‌های بیمارستانی به کار گرفت. این روند در طی یکسال گذشته از جانب وزارت بهداشت مورد بررسی قرار گرفته و تاکنون به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای دست یافته‌ایم.

منبع : اقتصاد آنلاین

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید