جمعه 31 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیهر رهبر کسب و کار جدید، نمونه‌ای برای کار خود است

هر رهبر کسب و کار جدید، نمونه‌ای برای کار خود است

دیجیتال‌سازی، یک مسئله چندلایه‌ است.

برش:

-رهبری مطلوب، مقوله پیچیده‌ای است که با اقتدار مدیریتی، دانش کسب و کار، اخلاق شخصی، مهارت‌های بین‌فردی، مسئولیت اجتماعی، آگاهی محیطی  ممکن می‌شود

– با ظهور تحولات قریب‌الوقوع در صنعت بیمه در عصر دیجیتال، بالاترین اولویت، پیش‌بینی روند‌های آینده و پیشرو بودن است

– به‌جای گم‌شدن در میان کسانی که در اتخاذ این افق‌های جدید، نابودی خود را رقم می‌زنند باید پیش بینی روند کرد

لوسین لتایف، مدیر عامل و مدیر اجرائی گروه لیبانو-سوئیس است.  او تجربیات فراوانی در حوزه صنعت بیمه داراست و دارای دو گواهینامه از برنامه‌های آموزشی مدیران در دانشگاه هاروارد در ایالات متحده است که در آگوست سال 2017 از میان 500 دانشگاه، بالاترین رتبه دانشگاهی را در جهان به خود اختصاص داده است. لوسین لتایف (Lucien Letayf) در گفت و گویی با با مجله بیزینس لایف (Business Life) درباره ارزش آموزش مستمر برای پست‌های رهبری در شرکت‌های مهمی چون شرکت بیمه لیبانو-سوئیس (Libano-Suisse) صحبت کرده است .در این حوزه گفتنی است که شرکت لیبانو-سوئیس، یک شرکت پیشرو در صنعت بیمه خاورمیانه و خلیج فارس است و در دفتر مرکزی خود یعنی لبنان که دارای 250 کارمند و شرکت بسیار شناخته‌شده‌ای محسوب می‌شود. این شرکت با چندین بیمه‌ اتکائی جهانی حمایت می‌‌شود. در ادامه ترجمه این گفت و گو را به روایت افق بیمه می‌خوانید:

 

*آیا تحصیلات عالی، سنگ پایه موفقیت محسوب می‌شود؟ آیا رهبران کسب و کار منطقه از این فرصت مناسب بهره‌مند هستند؟

می‌دانم که بسیاری از شرکت‌های منطقه خاورمیانه، کارمندان خود را از مدیریت‌های میانی و حتی مدیریت‌های پایین برای شرکت در آموزش‌های متنوع ارسال می‌کنند. برای مثال، برخی از شرکت‌ها نیاز به آموزش تطبیق قانون (Compliance) برای کارکنان پرمشغله خود در صنعت بانکداری لبنان دارند ویا هم‌اکنون به طور  فزاینده‌ای اعضای هیئت مدیره، آموزش حاکمیت می‌بینند. دیگر انواع آموزش‌ها برای پیشرفت شخصی و بهبود حرفه‌ای صورت می‌پذیرد. داشتن این نوع دیپلم‌ها و گواهی‌نامه‌ها می‌تواند به شغل فرد کمک کند. اما این دلیل کافی برای این‌که مدیران عامل شرکت‌های خاورمیانه در یک برنامه ثبت‌نام ‌کنند. نیست. بنده در سال 2016 و 2017، فرصت را غنیمت شمردم و به دانشکده کسب و کار هاروارد رفتم. برنامه‌های آموزشی که شرکت کردم عبارت بودند از: «برنامه مدیریت عمومی» (GMP 20) به مدت چندین ماه و برنامه کوتاه‌تر دیگری با عنوان «مدیریت راهبردی جهانی» (GSM).

ایده‌هایی که در این دوبرنامه برای بنده ارائه می‌شد، درک عمیق‌تری نسبت به نقش نوآوری و دیجتال‌سازی تحول‌گرا در صنعت خدمات مالی به طور عمومی و در بخش بیمه به طور خاص پیدا کردم. همچنین، این برنامه، درباره اهمیت اینکه چگونه تمامی رهبران در دنیای کسب و کار جدید، خود را بروز نگه‌می‌دارند و تمامی افق‌های مدیریتی جدید را درک ‌می‌کنند، دیدگاه بسیار شفافی ارائه می‌داد. با ظهور تحولات قریب‌الوقوع در صنعت بیمه در عصر دیجیتال، بالاترین اولویت، پیش‌بینی روند‌های آینده و پیشرو بودن است، به‌جای گم‌شدن در میان کسانی که در اتخاذ این افق‌های جدید، نابودی خود را رقم می‌زنند.

بنده می‌خواهم یک مسئله دیگری را مطرح کنم. البته، شما درست حدس زدید که هاروارد یکی از عالی‌ترین دانشگاه‌ها نه‌تنها در ایالات متحده بلکه در جهان است و همچنان، رتبه اول محسوب می‌شود. اما درعین‌حال، بازدید از دانشگاه خوبی که از منظر فرهنگی،‌ جغرافیا یا مقرون‌به‌صرفه‌بودن می‌تواند به همان میزان برای زندگی و شغل شما، مفید و رضایت‌مند باشد که دانشگاه‌های پرآوازه‌ای مانند هاروارد. باید به این نکته اشاره کنم که بنده با دانشکده کسب و کار بیروت که یکی از دانشکده‌های پیشرو در خاورمیانه هست، در زمینه برنامه‌ای با عنوان «محفل راهبران» همکاری و مشارکت داشته‌ام. در این برنامه جدید که بر اساس یک تفاهم‌نامه بین ESA و CDD در دسامبر 2016، ایجاد شد، ESA به طور خاص به رهبران شرکتی لبنانی و منطقه‌ای که علاقمند به اجرای طرح‌های راهبردی در شرکت‌های خود هستند،‌ می‌پردازد.

برنامه CDD، از طریق ترکیب پیشرفت شخصی رهبران شرکتی و کاوش یک نقشه‌راه که تصمیم‌سازان را از طریق وجوه مختلف راهبردی سازمان‌شان مانند حاکمیت و هوش مالی، به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهد تا یک بینش توسعه‌ای جدید نسبت به شرکت خود کسب کنند، ایجاد نمایند. این برنامه یک‌ساله شامل 5 ماژول بوده و یک برنامه آموزشی خارج از کشور در پاریس دارد که به شرکت‌کنندگان فرصت ایجاد شبکه با رهبران فرانسوی در حوزه مربوط به خود را می‌دهد.

پس از دستیابی به گواهینامه در انتهای برنامه CDD، هدف، مشارکت فارغ‌التحصیلان در یک کلوپ کسب و کار است که به رهبران لبنانی و منطقه‌ای اجازه می‌دهد تا در کنفرانس‌ها، پنل‌ها و دیگر نشست‌ها شرکت کرده و یک پویایی شغلی مثبت ایجاد و نوعی هم‌افزایی میان گروه‌های لبنانی و بین‌المللی ایجاد نمایند. بنده افتخار این را دارم که به عنوان رئیس بنیان‌گذار CDD خدمت‌رسانی کنم.

 

* آیا واقعیت دارد که رهبران کسب و کار با سطوح تحصیلات بالا، مهارت مدیریتی بهتری داشته و رویکرد جدید‌تری برای حل برنامه‌های کسب و کار و افق نوآورانه آن ارائه می‌دهند؟

بنده نمی‌توانم شما را با آمار مربوط به عملکرد مرتبط با مدیران، پیش و پس از شرکت آنان در یک برنامه آموزشی دانشگاهی پیشرفته آشنا کنم. همچنین،‌ نمی‌توانم به شما بگویم تا چه میزان آموزش دانشگاهی می‌تواند یک فرد را برای اینکه یک رهبر خوب و اخلاقی در حوزه کسب و کار باشد، آماده سازد. می‌توان در زمینه نگارش یک طرح کسب و کار، آموزش دید. اما، رهبری مطلوب، یک مقوله پیچیده است که با اقتدار مدیریتی، دانش کسب و کار، اخلاق شخصی، مهارت‌های بین‌فردی، مسئولیت اجتماعی، آگاهی محیطی و دیگر موارد ممکن می‌گردد. آنچه می‌توانم بگویم آنست که در عصر و زمان ما، به ویژه درباره خاورمیانه می‌توانم به طور خاص نظر بدهم، زیرا این منطقه همچنان، از لحاظ شهرت و شناسایی افراد توانمند، محروم است، که فکر کنم، در سطح مدیرعاملی یا عضو هیئت مدیره، مدیریت میانی، رهبر فعال سیاسی یا یک فرد حرفه‌ای در بیمه‌، بانکداری، رسانه حتی مدیریت دولتی و دیگر حوزه‌ها، یک نفر باید درپی بهبود مستمر شخصی و درک عمیق‌تر و بهتر مسائل باشد.

 

* چرا تحصیلات خود را فراتر از دیپلم عالی دانشگاهی ادامه دادید؟ چه گزینه‌هایی وجود دارد؟

به پاسخ بالا برای دلیل آن برای ادامه تحصیل به عنوان یک فرد حرفه‌ای مراجعه نمایید و نیز باید یادآور شوم که پس از سالیان دراز از کسب مدرک MBA از دانشکده کسب و کار ESA، الف. پس از این، تحصیل برای یک حرفه‌ای در جهان با این فرض که آنان نمی‌توانند بدون آموزش مستمر زندگی کنند، منطقی نیست؛‌ ب. اینکه بنده به‌شخصه، یادگیری مسائل جدید را یکی از پرانگیزه‌ترین تجربه‌های زندگی یافته‌ام. همچنین، بنده نسبت به متظاهران به علم که درپی کسب درجه فارغ‌التحصیلی دانشگاه هاروارد هستند، مقاوم نیستم. بنده، بینش دانشکده کسب و کار هاروارد را دوست دارم که در بیان مأموریت این دانشکده آمده است: «آموزش رهبرانی که می‌خواهند جهان را تغییر دهند.»

برای اینکه درک کامل‌تری داشته باشید، فکر می‌کنم با تعلق داشتن به هاروارد، بنده توانسته‌ام خانواده جدیدی از همکاران در دو برنامه GMP20 و GSM پیدا کنم. من می‌خواهم رهبری شوم که در جهان تغییر ایجاد نمایم.

اما درباره بخش دوم پرسش شما درباره آموزش حرفه‌ای بیشتر، لطفاً یک بررسی از هزاران برنامه قابل ارائه برای ادامه تحصیل در تمامی سطوح انجام دهید. تمامی آنها توسط دانشگاه‌های تخصصی، دانشگاه‌های معتبر خاورمیانه (مانند دانشکده کسب و کار ESA در بیروت) و دانشگاه‌های اروپا و ایالات متحده در کنار هاروارد و دیگر قاره‌ها ارائه می‌گردد.

 

*چطور دیپلم‌های جدید، شما را در زمینه تمرکز بر دانش و مهارت‌های عملی مورد نیاز برای طرح، اجرا و تکامل یک قوای راسخ به منظور رهبری موفق تحول به روشی که خدمات بیمه و بیمه اتکائی نیاز به مدیریت دارد و در قرن بیست و یکم ارائه می‌شود، توانمند می‌سازند؟

این پرسش را پس از اینکه دانش و مهارت جدید خود را پس از سالیان دراز عملی کردم، مطرح نمایید. بنده از اینکه به شرکت لیبانو-سوئیس کمک کرده‌ام تا به قله‌های جدیدی برسند که بیمه‌گر مطرح در خاورمیانه شناخته شود، افتخار می‌کنم. بنده مصمم هستم تا وظیفه خود را به عنوان مدیر عامل لیبانو-سوئیس به بهترین نحوی به انجام رسانم. بنده معتقدم که با به اشتراک‌گذاری تجربه‌هایم با همکاران در CDD و دانشکده کسب و کار هاروارد، این مسئله برای تمامی ما در کوتاه و بلندمندت، مفید خواهد بود. از طریق تعامل، ما بهترین راهکارها را تعیین و تعریف می‌نماییم و بهترین راه‌حل‌ها را برای تمامی چالش‌های جدیدی که صنایع با آن در منطقه روبرو هستند، حل خواهیم نمود.

 

*آیا این واقعیت دارد که خلاقیت، نوآوری و شور و اشتیاقی که رهبری کسب و کار جدید دارد، برای رهبران کسب و کار آینده، الهام‌بخش باشد؟

 بله،‌ این واقعیت دارد. رهبران بزرگ کسب و کار، برای دیگر رهبران الهام‌بخش خواهند بود و این مسئله در کتاب‌های بیوگرافی و اتوبیوگرافی آنان دیده می‌شود. فکر می‌کنم که روش‌های بسیاری وجود دارد که ما می‌توانیم بر اساس نمونه‌ها و تجربه‌های مدیران عامل در هر صنعتی، الهام بگیریم و ارزشمند است که هر رهبر کسب و کار جدید نیز خود نمونه‌ای برای کار خود باشد. در هر صورت، این پول یا الگوی کسب و کار نیست که به یادگار می‌ماند بلکه نمونه دستآورد اجتماعی و خدمات عمومی است که فرد به نسل آینده ارائه می‌دهد.

* گفته می‌شود که پیوستن و پذیرش در دانشگاه هاروارد، بسیار دشوار است. شما چطور به این هدف رسیدید؟

 فکر می‌کنم، سوءبرداشتی وجود دارد که هاروارد و دیگر دانشگاه‌های برتر جهان، تنها برای افراد نخبه مانند مردان سفیدپوست آمریکایی پول‌دار یا افراد نابغه با معدل‌های بالا است. جاهایی برای ادامه تحصیل برای افراد باهوش و توانا وجود دارد و یکی از این مکان‌ها، هاروارد است اما هاروارد، چندین برنامه آموزشی و کارگاه کوتاه‌مدت و فشرده دارد و آموزش‌های خاص به رهبران زن، رهبران NGOها، کارآفرینان و غیره ارائه می‌دهد.

این برنامه‌هایی که بنده در آن شرکت کردم، بخشی از برنامه آموزشی مدیران اجرایی در دانشکده کسب و کار هاروارد بود. الزامات ثبت‌نام بر تجربه کاری به عنوان مدیرعامل استوار بود و برنامه‌ی طولانی‌تر یعنی GMP20 برای مدیران عمومی در هر صنعتی که دارای مسئولیت برای سود و زیان است، تنظیم و ارائه می‌شد. الزامات رسمی یا نمرات دانشگاهی، برای اینکه با یک گروه از هم‌کلاسی‌های بسیار شناخته‌شده که برخی از آنان 15 سال تجربه مدیریت عاملی داشتند یا تجربه مدیریت ارشدی، اهمیت کمی داشت.

 

* مطلوب‌ترین روشی که شما نسبت به گسترش مستمر بیمه دیجیتالی و مدیریت ریسک در عصر کلان‌داده‌ها و اطلاعات تجهیز شوید، کدام است؟

 دیجیتال‌سازی بیمه، یک مسئله چندلایه‌ای است که تمامی حوزه‌های عملیاتی از جمله کانال‌های توزیع، تعامل با مشتری و طراحی بیمه‌نامه سایبری و مسائل مهم دفاع از داده‌های مشتریان دربرابر حملات هکرها و مراکز جرائم سایبری را شامل می‌شود. این مسائل در سیاهه توجه مدیران اجرائی مستقر در خاورمیانه موجود است و اخیراً نیز در کنفرانسی با همین موضوع در بیروت به بحث گذاشته شد. ما درپی پیشرفت‌های جدیدی هستیم و کار خود را در لیبانو-سوئیس برای بهره‌برداری از کلان‌داده‌ها، هوش مصنوعی و دیجیتال‌سازی با هدف سودرسانی به بیمه‌شدگان، کارکنان و سهام‌داران‌مان ادامه می‌دهیم.

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید