سه‌شنبه 28 فروردین 1403
خانهبازار پولی مالیهدف بانک مرکزی درتعطیلی صرافی‌ها چیست

هدف بانک مرکزی درتعطیلی صرافی‌ها چیست

فرشید شکرخدایی- عضو اتاق بازرگانی ایران | به نظر نمی‌آید صحبت از تعطیلی صرافی‌ها صحت داشته باشد؛ کما اینکه مسئولان بانک مرکزی هم در این باره دو سه بار صحبت کردند و طبق تاکید آنها اعلام شد هدف از انتقال خرید و فروش ارز به بانک‌ها، هماهنگی بیشتر فعالیت صرافی ها با فعالیت بانک مرکزی است.

بعد از اینکه بانک مرکزی تحریم شد، شبکه صرافی‌ها بود که به کمک بانک‌ها آمد و انتقال ارز را قبول کرد. از طرفی موضوع ورود صرافی‌ها مشخص است، یا از طریق بانک مرکزی است یا پتروشیمی و از سوی دیگر از دو سه سال پیش صرافی‌ها با کد ملی و مشخصات مشخص فعالیت داشته‌اند، اما مساله مبهم درباره خروجی صرافی‌هاست.

کارکرد صرافی‌ها در دنیا صرفا برای تبدیل کردن پول‌های خرد است اما کارکرد صرافی‌ها در کشور ما از این حالت خارج شده است. کمتر خارجی‌ از صرافی ریال خرید می‌کند، بلکه از صرافی‌ها بیشتر برای مبادلات خارج از نرخ محلی استفاده می‌شود.
تعداد زیادی از صرافی‌ها نیز متعلق به بانک‌هاست یا به کمک بانک‌های مالک خود آمده‌اند، هدف بانک مرکزی از محدودیت تازه برای صرافی‌ها شفاف کردن فعالیت‌های ارزی در صرافی‌هاست و به نظر نمی‌رسد این کار به تعطیلی صرافی‌ها منجر شود. به نظر می‌آید تمرکز بانک مرکزی بعد از یکسان‌سازی بر صرافی‌ها برای ایجاد سازوکار بهتر و مشخص‌تر آنهاست.
در سامانه نیما هم قسمتی از فعالیت‌ها مربوط به صرافی‌هاست. صرافی یک کسب‌وکار قدیمی است. سابقه صرافی‌ها در دنیا حتی از بانک‌ها هم بیشتر است. البته باید دانست که مجوز تعداد زیادی از صرافی‌ها با کنترل‌های بانک مرکزی در دو سه سال گذشته باطل شده است. با این حال نباید فراموش کنیم که مشکلات تحریم را شبکه صرافی به دوش کشید.

به نظر می‌آید سیاست‌های بانک مرکزی برای شفاف‌سازی است و امیدوارم با اعمال این سیاست‌ها و سیاست‌های مشابه چالش ساماندهی ارز خارجی در کشور هر چه سریع‌تر حل شود.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید