جمعه 10 فروردین 1403
خانهاخبار روزنیم نگاهی به جهش بورس

نیم نگاهی به جهش بورس

معاون بورس اوراق بهادار تهران گفت: کاهش نرخ سکه، نرخ ارز و سود بانکی سه عامل اثرگذار از جمله عوامل تقویت بازار سرمایه است که در صورت افزایش تعداد عرضه و تقاضا، ورود و خروج و حفظ نقدشوندگی این رشد پایدار خواهد بود.
به گزارش رتبه آنلاین، حسینی مقدم معاون بورس اوراق بهادار تهران گفت: رشد بورس در هفت هشت ماهه اخیر با کیفیت‌ترین رشد در چند سال اخیر بوده است. این دوره از رشد شاخص که 16 درصد و بیش از 16 درصد را تجربه کرده به رشد سودآوری شرکت‌ها برمی‌گردد و هم اینکه متغیرها خود را نشان داده‌اند که موجب رشد شاخص شده است.

 

او افزود: خیلی از شرکت ها با توجه به صادرات محور بودن قیمت محصولاتشان در دیگر بازارها تعیین می‌شود بنابراین ثمره متغیرهای سیاسی خود را به نوعی نشان داده است و نمود خود را در سودآوری شرکت‌ها نشان داده است و از ابتدای سال شاهد رشد 16 درصدی بوده‌ایم. امروز پنجاهمین سالگرد بورس است نکته مهم در مقایسه سال 96 با سال 95 به طور متوسط 35 درصد عملکرد شرکت‌ها در شش ماهه سال 96 نسبت به شش ماهه سال 95 بهتر بوده است. اما اولین پیش‌بینی‌ها نسبت به رشد سال 95 این بود که رشد 8 درصدی داشت پس موید این رشد شاخص سودآوری شرکت‌هایی بوده است که نقش پررنگ‌تری در رشد شاخص‌ها داشته‌اند.

بهروز خدارحمی کارشناس بورس گفت: از ابتدای سال بازار بورس به سمت تحلیل محور رفته است که نشان می دهد سهام و صنایعی پیشرو هستند که بنیاد خوبی هم دارند. مجموع اتفاقاتی که افتاده است این امید و نوید را می‌دهد که بازار از هوشمندی برخوردار شده و روند پایداری را شاهد باشیم.

 

او افزود: این دوره جز معدود اتفاقاتی است که بازار سهامی را انتخاب می‌کند که شایسته رشد هم هستند. صنایعی که فرصت‌های رشد بهتری داشته‌اند می‌توانند رشد پیدا کنند وضعیت بهتری دارند. صرف نظر از کوچک و بزرگ بودن، صنایعی که متغیرهای بنیادی خوبی دارند بیشتر به پیشرفت می رسند و فرصت بهبود دارند.

مقدم در ادامه درباره بازار حراج سکه گفت: بانک مرکزی تاکید دارد که نرخ بهره در این حد بماند بنابریان برخی از سرمایه‌گذاران شاید دوست ندارند در بازاری که ساکن است بمانند. او افزود: نرخ ارز یک متغیر اثرگذار در بازار سرمایه و بورس است. بخش قابل توجهی از شرکت‌ها صادرات محورند و برخی واردات محور که بالا و پایین رفتن نرخ ارز در بازار تاثیرگذار است.
خدارحمی نیز در این باره گفت: با توجه به مجموعه اصلاحات اقتصادی در چند سال گذشته که در بخش شبکه بانکی و موسسات اتفاق افتاده است این را نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران به سمت بازاری می‌روند که نشانی سوداگری ندارد. بخشی از این رشد جهش گونه می‌تواند متاثر از رشد متغیرها باشد.

مقدم در ادامه گفت: فلزات اساسی تاثیر بیشتری داشت و فرآورده‌های نفتی نیز در رشد بورس تاثیر بیشتری داشته است. در بقیه صنعت‌ها رشد بالایی به اندازه این صنایع نداشته‌ایم. ممکن است دولت به عنوان قانونگذار با شرکت‌ها ارتباط  داشته باشد اما شرکت‌ها در بورس خصوصی هستند.
 خدارحمی در ادامه درباره معاملات درون بلوکی و تاثیر آن در شاخص‌های بورس گفت: این پتانسیل وجود دارد که این رونق به دیگر بخش‌های بازار سرمایه نیز ورود پیدا کند.


ولی نادی قمی کارشناس بورس گفت: آن چیزی که اتفاق افتاده این است که قیمت نفت، مس و سهام در جهان افزایش یافته و بازار سهام ما نیز تحت تاثیر بازار های پتروشیمی و مس و این قببیل محصولات است این صنایع پیش افتاده‌اند و البته نشان‌دهنده رونقی در اقتصاد نیست اما مقدمه‌ای می‌تواند باشد در تحول اقتصاد که خوشبینی در رونق در بازار سرمایه را به دنبال دارد. خیلی از کارشناسان نیز پیش‌بینی کرده بودند که در شش ماهه دوم سال رونق در بازار سرمایه داشته باشیم.

عبدالمجید دهقان کارشناس بورس نیز افزود: دلایلی که برای رشد شاخص‌ها مطرح شد یکی قیمت‌های جهانی و دیگری نرخ ارز بوده که تاثیرگذار بوده است. کاهش نرخ سود بانکی از سوی بانک مرکزی که موجب شد سرمایه‌ها به سمت بازار سرمایه برود نیز عامل تاثیرگذار بوده است به همین جهت ما همه به دنبال پایداری و ثبات در بازار بورس و سرمایه هستیم. نهاد ناظر بازار سرمایه که بازار بورس است قوانین و مقراراتی که باید اجرایی کند را به طور کامل اجرایی کند. بنابراین درجه نقدشوندگی که مورد انتظار مردم است باید عملی شود. بازار باید در شرایط رقابتی باشد و افزایش تعداد عرضه کننده و متقاضی و ورود و خروج در رونق بازار بورس تاثیر اساسی دارد.

مقدم در ادامه گفت: یکی از مهمترین رسالت‌های تغییرات دستورالعمل نقدشوندگی است تا به جایی برسیم که شرایط برای سرمایه‌گذاری برای همگان فراهم باشد. بنابراین وضعیت رو به رشد وجود دارد و اصلاح دستورالعمل گام جدیدی در رونق بازار است.
خدارحمی نیز در پاسخ گفت: حتی اخبار خوب در تغییر و در راستای نقد شوندگی تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه داشته است و حفظ نقدشوندگی برای مشارکت کنندگان اثر خوبی خواهد داشت.

قمی نیز در ادامه درباره کاهش سود بانکی در رونق بازار به سمت تولید محور گفت: با توجه به اینکه نرخ سود بانکی در سطح بالایی بوده خیلی از کسب و کارها خوابیده است و کاهش نرخ سودهای بانکی روند خوبی بوده که امید می‌رود از این هم بیشتر کاهش پیدا کند اما اینکه دولت نیز چه برنامه ای برای بازار سرمایه دارد مهم است.

مقدم در ادامه گفت: ما به عنوان متولیان بازار سرمایه برای قانونمندتر کردن بازار داریم. لوایحی برای اصلاح قانون بازار آماده شده که رشد کیفی را نظام مند تر اجرا کنیم. برنامه هایی داریم که از صنایعی که رشد سوداوری بیشتری دارند استفاده کنیم همچنین با بازارهای بین المللی و همسایه ارتباط بیشتری داشته باشیم . شرکت ها نیز با استانداردهای بین المللی کار کنند که این موجب می شود که در سطح بین المللی شاهد رشد بهتر و رونق بیشتر در بازار سرمایه باشیم.

دهقان کارشناس بورس در ادامه گفت: بازار بر پایه بازار سرمایه است که این در ایران برعکس بوده که بر اساس پول محور بوده است. وقتی مستقیما سرمایه های خرد مردم را به بازار سرمایه ببریم دلالان حذف می شوند اما وقتی به فضای بانکداری می بریم مشکلات بیشتر خواهد شد بنابراین هرچه بازار سرمایه شفاف‌تر باشد موجب می شود که پول مستقیم به بازار سرمایه برود و رشد بیشتری داشته باشد و وزنه به سمت بازار سرمایه سنگین‌تر باشد.

مقدم در ادامه گفت: زیرساخت‌های فنی با بورس‌ها ایجاد شده و در مرحله تست است و باید به سطحی برسیم که دستورالعمل ها به مرحله اجرایی برسد و در یک ماه آینده شاهد اجرایی شدن مصوبه باشیم.
خدارحمی در ادامه گفت: در بلند مدت به نظر می‌رسد اقبال به سمت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و بورس بیشتر شود و اعتماد ها به بازار سرمایه بیشتر می شود و روند سعودی شروع شده است.

قمی در ادامه گفت: اگر شاخص بورس امروز در رونق قرار گرفته قیمت های جهانی مواد خام افزایش یافته است که اگر این قیمت ها فرو بریزد شاید انتظار سقوط بازار را داشته باشیم بنابراین باید گفت یک شبه انسان ثروتمند نمی‌شود.

دهقان نیز گفت: مردم بر اساس شایعات سهام را خرید و فروش نکنند. یکی از مسائل مهم این است که تابع سرمایه‌گذاری مردم بلند مدت باشد چون اگر با هدف کوتاه مدت وارد بازار سرمایه شوند به مشکل بخورند.
مقدم نیز گفت: انتظار این است که رشد شاخص نیازمند ورود به بازار سرمایه نباشد بلکه سرمایه گذاری بلند مدت مد نظر باشد و با مشورت وارد بازار شوند.

 خدارحمی نیز گفت: مردم در سرمایه‌گذار دقت کنند و تحلیل محور تصمیم بگیرند تا نتایج بهتری شاهد باشند.
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید