پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلینیش خند«خش خاوری»و پدر فراری‌اش به اقتصاد ایران!

نیش خند«خش خاوری»و پدر فراری‌اش به اقتصاد ایران!

رخدادهای اخیر در اقتصاد ایران باعث کمتر دیده شدن برخی مشکلاتی شده است که در افکار عمومی پر اهمیت است و باید به انها رسیدگی شود؛یکی از این موضوعات پرونده اختلاس 3 هزار میلیاردتومانی و محمودرضا خاوری است که با فرار او از ایران کمتر پیگیری می شود و بارها به اشکال دیگر تکرار شده است.

به گزارش رتبه آنلاین، همین دیروز بود که در خبری تازه، فرار یکی از مدیران اختلاسگر در بخش اکتشاف وزارت نفت مخابره شد که تنها 3 ساعت بعد از روایی افشای اختلاسش، توانست از ایران خارج شود. خبری تلخ که بار دیگر اختلاسی بزرگ و تاریخی را به یادها آورد. صحبت از محمود خاوری مدیرعامل اسبق بانک ملی ایران است که در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد و وزارت اقتصاد حسینی تاریخ فسادهای مالی را تغییر داد و حالا به اسودگی در کانادا زندگی می‌کند. او  از طریق پسر خود برای سرمایه‌گذاری چندمیلیونی در پروژه‌های مسکن کانادا فعالیت دارد و هم اکنون نام مستعار خلیلی را برای پوشش خود برگزیده و در بازار مسکن تورنتو  انبوه‌سازی می‌کند!
شهريور ماه سال ٩٠  خبر فساد سه هزار ميلياردي سوژه صحبت همه ايرانيان شد و پرده از فسادی برداشته شد كه توسط يك شركت و با همكاری چند بانك دولتي انجام شده بود.
در اين پرونده نام‌های زيادي مطرح شد، از مه‌آفريد اميرخسروی كه به اعدام محکوم شد تا محمد جهرمي كه به پرداخت ٨ ميليون تومان جريمه نقدي محكوم شد. اما در این میان، نام مديرعامل بانك ملي با عكس‌هایی از ويلاي شخصي و خبرهايي از فعاليت‌های اقتصادي پسرش در  کانادا بیشتر پر رنگ شد تا این پرسش پدید آید که چرا چنین فردی با تابعیت دوگانه و حضور فرزندانش در کانادا زیر نظارت نبوده است؟
هر چند که تلاش‌هایی برای برگرداندن خاوری در رسانه‌ها اعلام شد اما  استرداد او بي‌نتيجه ماند تا این پرسش پدید آید که ثروت از دست رفته ایرانیان در این ماجرا چه شد و چرا این روزها کسی از آن و پیگیری‌اش چیزی نمی‌گوید؟
خانواده خاوری در کانادا چه می کردند؟
محمودرضا خاوری سال ۱۳۹۰ و پس از افشای پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در ایران به سرعت و در پوششی خاص(ماموریت) و سئوال برانگیز توانست از کشور خارج شود تا به کانادا بگریزد. او  با استفاده از  تابعیت کشور کانادا در یکی از محلههای اعیاننشین تورنتو خانه ای خریده بود که پس از فرار از ایران وام 3 میلیون دلاری آن را تسویه و به نام دخترش سند زد!
 شواهد و قرائن نشان می‌داد که خاوری، از قبل برنامه ریزی دقیقی برای کلاهبرداری از بیت المال مردم ایران داشته است.زیرا  علاوه بر داشتن تابعیت دوم، فرزندان خود را از سالها قبل به کانادا فرستاده بود تا زمینه فعالیت‌های اقتصادی آینده خود را فراهم کند.
در این میان خشایار خاوری(عکس اول در کنار خاوری) شرکتی در حوزه ساخت و ساز را اداره می‌کرد و با اموالی که از ایران برای او ارسال می‌‌شد دست به شراکتی سود آور زد که این روزها او را به عنوان یک کار آفرین مطرح کرده است!
به گزارش رتبه آنلاین،پرندیس خاوری که همان مالک خانه مجاور سلن دیون(خواننده مشهور پاپ) است دختر محمود رضاست که مدرک دکترای نجوم دارد و کمتر در خصوص این رخدادها حضوری داشته و تنها پروژه انتقال ویلای خاوری به او ، نام او را بر سر زبانها انداخته است. اما خشایار خاوری که  همان «خش خاوری» است در وب‌سایتش خود را  مهندس معرفی کرده است.
او کارشناسی و کارشناسی‌ارشدش را در دانشگاه تورنتو خوانده و حالا در کار ساخت‌وساز و املاک و مستغلات است. خشایار خاوری در وب‌سایت شخصی‌اش درباره خودش نوشته: «کارآفرین باتجربه و تحصیل‌کرده‌ای که حوزه علاقه کاری‌اش طیف متنوعی است از سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات تا صنعت ساخت‌وساز و فناوری اطلاعات را شامل می‌شود.» از جمله فعالیت‌های تجاری دیگر «خش» می‌توان به فعالیتش در بخش املاک و مستغلات در دو پروژه مشارکتی با ارزش مالی بین ٥٠ میلیون دلار تا یک بیلیون دلار اشاره کرد. بنگاه هتلداری «خش» شامل سه رستوران لوکس، یک شرکت پذیرایی، دو پروژه جدید در خط لوله و یک شرکت مدیریت خدمات است. سه رستوران خش خاوری به نام‌های «کاوا»، «چابرول» و «اطلس» با استقبال زیاد مشتریان کانادایی مواجه شده  اما آخرین حوزه‌ای که خش در تجارت به آن وارد شده، شرکت تکنولوژی استارت‌آپی با محوریت‌ آی‌تی است. در کنار کارهای تجاری، امور خیریه و سرمایه‌گذاری در هنر نیز در همه کارهای خشایار خاوری در مرکز فعالیت‌های تجاری او قرار دارد.  اردوان خاوری دیگر فرزند مدیر عامل  فراری و  اسبق بانک ملی ایران است که اخبارش بیشتر در میهمانی‌ها و برخی خبرهای پراکنده درباره مدیریت او بر انبوهی از شرکت‌ها با اسامی ایرانی مخابره شده است. بر اساس برخی گزارش‌ها، اردوان با کمک خانواده و به‌ طور خاص پدرش حدود ١٤,٢ میلیون دلار پیشرفت مالی داشته است. اردوان خاوری بر خلاف خشایار به‌ جای کانادا بیشتر در حوزه دوبی مشغول به فعالیت بوده است؛ به‌ ویژه در روزهایی که پدرش هنوز بر مسند مدیرعاملی بانک ملی ایران مشغول به کار بود.
خاوری در دادگاه کانادا هم محکوم شد / بسته شدن حساب های رییس فراری بانک ملی ایران در کانادا + عکس
شکایت شریک  یهودی خاوری در کانادا 
Mizrahi – Khalili شرکتی بود که در زمینه عرضه و پیش‌فروش واحدهای مسکونی لوکس فعالیت داشت و سالها(حتی در زمان حضور خاوری در ایران) پوششی بوده است بر شراکت بین مزراحی یهودی با خاوری مدیر عامل بانک ملی ایران!  سام مزراحی که از بزرگ‌ترین انبوه‌سازان کاناداست طی سالیان طولانی سرمایه لازم برای ساخت چند پروژه خود را از طریق خانواده محمود رضا خاوری (با نیابت خشایار خاوری،پسر او) از ایران تامین می‌کرده است. این اتفاق در شرایطی رخ داده بود که دو تابعیتی مدیران در ایران پذیرفته نشده بوده و در ضعف نظارت‌ها، انبوهی از ثروت این کشور به کانادا انتقال داده شده بود.

آنها با هم شریک بودند تا با سرمایه‌ای که خاوری تامین می‌کند و ساخت و سازی که مزراحی انجام می‌دهد، در تورنتو واحدهای مسکونی لوکس و اعیانی بسازند و با شراکتی ۵۰ – ۵۰ آنها را بفروشند. ولی ماه عسل آنها خیلی زود به‌پایان رسید، زمانی که آنها شروع کردند علیه یکدیگر در دادگاه‌های کانادا شکایت کنند.

به گزارش رتبه آنلاین،خبرگزاری بلومبرگ در این خصوص با انتشار گزارشی از جزییات این اتفاق خبر برداشت که مزراحی مدعی است تلفنهای تهدیدآمیز از خاوری دریافت میکند و پس از آن سلسلهای از شکایتها از سوی هر دوطرف علیه یکدیگر در دادگاهها جریان یافت. خاوری ادعای ۱۰۵ میلیون دلار خسارت بابت بیمبالاتی سام مزراحی در هزینهها را طرح کرد و در مقابل هم او خاوری را متهم کرده که نزدیک دو میلیون دلار از این سرمایه را صرف خریدن جت شخصی، هزینههای تحصیلی فرزندش و دکوراسیون ویلای شخصی خود کرده استدر نهایت هم با حکم قاضی، گواهی مزراحی پذیرفته و درخواست شاکیان (یعنی خاوری‌ها) رد می‌شود. ضمن اینکه متشاکی (یعنی میزراهی) در هزینه‌هایی که انجام داده، محق بوده است.

طنز جوایز خاوری‌ها

کسب و کارهای مشکوک خانواده خاوری در کانادا، آنجا به طنز کشیده می‌شود که مشخص نیست چه رقمی را از ایران خارج کرده اند. اما اگر بدانید، خشایار خاوری، پسر محمودرضا خاوری، متهم اختلاس سه هزار میلیاردی به‌عنوان سرمایه‌گذار نمونه در کشور کانادا انتخاب شده است و او این عنوان را با افتخار یاد می‌کند، به بخشی از ماجرا اشراف پیدا خواهید کرد. فرزند خاوری به حق فرزند خلف پدری است که روزی در ایران چفیه بر گردن می‌آویخت و خود را بسیجی می دانست و با محاسنش شرایط داخلی را رعایت می‌کرد و حالا در کازینو و قمارخانه عکس‌هایش منتشر می‌شود! محمودرضا خاوری بارها در ایران مورد تقدیر قرار گفته و از دست مسئولان زیادی نشان و مدال دریافت کرده است و حتی از سوی حسینی وزیر اقتصاد محمود احمدی نژاد قردی با تقوا معرفی شده بود! او در انتخابات سال 84 حامی هاشمی رفسنجانی بود و در دوره ریاست جمهوری خاتمی رشد کرده بود اما در عین حال در دوران محمود احمدی نژاد به بزرگترین سمت تاریخی خود رسید. اینگونه است که حالا، خش خاوری  به کارافرینی و مدالهایی افتخار می‌کند که با ثروتی مشکوک و با فراری بزرگ ایجاد شده است.

به گزارش رتبه آنلاین،همانطور که ذکرش رفت، فرزندان خاوری از سالها قبل و در زمان حضور پدرشان در ایران، در کانادا مشغول به فعالیت با پول‌هایی بودند که مشخص نیست چگونه به خارج از ایران رفته است و چرا کسی در این خصوص توضیحی نمی‌دهد.

چرا که به گزارش پایگاه خبری «گلاب‌ اند میل»، خانواده خاوری در سال‌های گذشته به نام‌های مختلف و اشخاص حقوقی حداقل ١٢,١ میلیون دلار در این شهر املاک خریداری کرده‌اند و در عین حال  آنها  مسئول بازپرداخت تقریبا ١١ میلیون دلار وامی هستند که از ١٠ مؤسسه و بانک مختلف گرفته‌اند و نرخ بهره تعدادی از آنها بین ١٠ تا ٢١ درصد است.

 

مسئول نظارت بر بانک ملی کیست؟

طنز تلخ دیگر تاریخ این است که رئیس یکی از مهم‌ترین بانک‌های کشور، دوتابعیتی بوده و تا آن روزگار این مسئله حساسیت هیچ مقام مسئولی را برنیانگیخته بود. او سال ٨٥ تابعیت کانادایی‌اش را به دست آورد و سال ٨٦ آنجا برای خودش خانه‌ای خریداری کرد. البته خبرهای دیگری نشان از آن دارد که خاندان خاوری (فرزندان پسری او) از سال ٨١ در تورنتوی کانادا صاحب ملک و مال بودند.  محمودرضا خاوری در دوران حذف مدیران بانکی در دوره احمدی‌نژاد از معدود مدیرانی بود که به جای «حذف»، «ارتقا» یافت؛ از مدیرعاملی بانک سپه به مدیرعاملی بانک ملی ایران رفت و بر میز مدیریت تکیه زد. طنز دیگر این که از او کتابی با موضوع قانون بانکداری در ایران منتشر شده و کماکان در کتاب‌فروشی‌ها قابل دسترس است!(منبع:شرق)

اما این تمام ماجرا نیست و بانک ملی جمهوری اسلامی ایران که باید حافظ منافع ملی کشور باشد، زیر نظارت لازم نیست و یک مدیر ناشایست در این سمت توانسته کاری کند که کل ایران در شگفتی بمانند که چطور ممکن است یک مدیر بتواند این حجم از ثروت در خارج از ایران را داشته باشد و کسی نداند! و در نهایت هم به سادگی فرار کند!

 

سکوت درباره پرونده خاوری

به گزارش رتبه آنلاین،در شرایطی که این حجم بی سابقه از تخلف در ایران رخ داده بود، بعد از حدود 6سال از خروج محمود رضا خاوری، او در حکمی غیابی به حبس محکوم شد و در نهایت هم مشخص نشد چه کسانی در این فساد عظیم کمک کرده اند؛چرا که در سیزدهمین جلسه محاکمه متهمان پرونده فساد سه‌ هزار میلیاردتومانی، قاضی پرونده اعلام کرده بود که یکی از معاونان وقت وزارت اطلاعات در دولت احمدی‌نژاد از خروج محمودرضا خاوری مطلع بوده است.  قاضی سراج (قاضی پرونده) در این خصوص اعلام کرده بود که خاوری ٢٠ شهریور ١٣٩٠ در مقام رئیس بانک ملی ایران، در قالب یک مأموریت کاری برای شرکت در جلسه «پی‌ال‌سی بانک لویدز» تقاضای سفر به انگلستان را مطرح کرده و ۲۹ شهریور همان سال با حکم شماره ۵۷۸۶۶۹ با مأموریت او به خارج از کشور موافقت شده است! در این خصوص مدتهاست اطلاع تازه ای در دسترس نیست و کسی توضیح نمی دهد که این فرار بزرگ با همکاری چه کسانی رخ داده است؟ در این باره رایزنی‌هایی با مسئولان دولت کانادا شده است تا بازگشت خاوری انجام شود، اما این امر غیر ممکن  باعث شده تا سئوالهای مردم بیش از قبل شود .چرا که اگر با این پرونده با شدت بیشتری برخورد می‌شد، ایا بابک زنجانی و امثالهم باز هم پدید می امدند یا خیر؟حال مائیم و نیش خندهای خش خاوری و  پدر فراری‌اش که این روزها خود را کارآفرین می‌داند و با این گفتارشان، نیشخندی به اقتصاد ایران می‌زنند!

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید