جمعه 10 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلینیروی کار مخابراتی‌ها بهره ور شدند

نیروی کار مخابراتی‌ها بهره ور شدند

 

عملکرد سال 94 در بخش نیروی انسانی و ساختار شرکت می‌توان گفت که مخابرات در مجموع 50132 نفر پرسنل در اختیار داشت و برنامه‌های مختلفی برای ارتقای کارآیی و بهره‌وری شرکت در دست اجرا گذاشت که مهم‌ترین آن تغییرات ساختاری شرکت و شرکت‌های مخابرات استانی بود.

به گزارش رتبه‌آنلاین، رسیدن به سهم 35 درصدی بهره‌وری از رشد اقتصادی هدف‌گذاری شده در برنامه ششم توسعه نیازمند تلاش بسیار، نظم و ممارست است.

در دومین بخش ارزیابی آمارهای بهره‌وری در حوزه مخابرات استانی، «بهره‌وری هزینه نیروی کار» مورد بررسی قرار گرفت و عملکرد 30 شرکت مخابراتی به زیر ذره‌بین داوران هشتمین دوره مسابقه ملی بهره‌وری رفت.

بر پایه این گزارش، عملکرد مجموع شرکت‌های مخابراتی در سال انتهایی این شاخص‌گیری به بهترین میانگین خود رسید.

در سال 94، رشد و سودآوری پایدار، همکاری راهبردی با ذی‌نفعان کلیدی، ارائه خدمات نوآورانه و با کیفیت به مشتریان، هم‌افزایی ثابت و سیار، چابک‌سازی سازمان، تعالی عملکرد در IT و شبکه و حفظ و توسعه منابع انسانی به‌عنوان سرفصل‌ها و در مجموع 25 برنامه به مدیران عامل شرکت های استانی ابلاغ شد.

در خصوص عملکرد سال 94 در بخش نیروی انسانی و ساختار شرکت می‌توان گفت که مخابرات در مجموع 50132 نفر پرسنل در اختیار داشت و برنامه‌های مختلفی برای ارتقای کارآیی و بهره‌وری شرکت در دست اجرا گذاشت که مهم‌ترین آن تغییرات ساختاری شرکت و شرکت‌های مخابرات استانی بود.

بر همین اساس، درخصوص عملکرد بخش تلفن ثابت می‌توان به آمار این شرکت ملی مخابرات اشاره داشت که طی این سال، در بخش تلفن ثابت ، 770 میلیارد تومان و در بخش تلفن همراه ، 2500 میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید پیش‌­بینی شد و با ایجاد کمیته FMC سرمایه­‌گذاری جدید در راستای حداکثر بهره­‌وری در نظام سرویس‌­دهی به مشتریان گام برداشت شد.

بهره‌وری هزینه نیروی کار «رقابت پذیری هزینه نیروی کار»

فرمول بررسی ارزیابی شرکت‌های متقاضی در بهره‌وری هزینه نیروی کار، اینگونه است که این شاخص از تقسيم ارزش‌افزوده بر جبران خدمات شاغلين به دست مي‌آيد.

مفهوم اين شاخص آن است كه به ازاي يك واحد ريالي که بابت جبران خدمات پرداخت شده چه ميزان ارزش‌افزوده ايجاد شده است.

بر اساس این گزارش، میانگین گروه مخابرات در بخش بهره‌وری هزینه نیروی کار به مقدار ثابت سال 83 از مجموع 30 شرکت مخابراتی تنها 9 شرکت به جدول نهایی رسیده‌اند که اسامی و عملکرد آنها در جدول زیر ذکر شده است.

در سال نخست این میانگین‌گیری، تنها عملکرد 3 مخابرات استانی «تهران، گیلان و کردستان» آمده که توانستند آمار 2.7 درصدی را از خود برجای بگذارند.

در سال 90 به‌عنوان دومین سال بررسی این میانگین، تمامی 9 حوزه مخابرات کشور دارای عملکرد بودند که در نهایت میانگین 2.4 را از خود برجای گذاشتند، طی این سال مخابرات استان کردستان با آمار 3.3 درصدی و مخابرات استان تهران و خراسان جنوبی با 3.3 درصد در رده های ابتدایی این سال قرار گرفتند.

در بررسی‌های آمار سال 91، می‌توان اینگونه گفت که از سه شرکت مخابراتی برتر سال گذشته تنها مخابرات استان خراسان جنوبی توانست میزان بهره‌وری خود را به نسبت سال گذشته با اندکی کاهش حفظ کند اما تهران و کردستان با افت شاخص روبه‌رو شدند؛ البته لازم به ذکر است که میانگین گروه مخابرات در سال 91 به نسبت سال گذشته بدون تغییر ماند.

در بررسی عملکرد مخابرات استانی در سال 92 در می‌یابیم که استان خوزستان با 3.3درصد، تهران و کردستان با 3.1درصد بازهم در صدر بهترین‌های مجموع شرکت‌های مخابرات استانی در بخش بهره‌وری هزینه نیروی کار بودند اما مجموع و میانگین این آمار نسبت به سال گذشته با کاهش 0.1درصدی به 2.3 درصد رسید.

بر اساس این گزارش، بدترین سال بهره‌وری هزینه نیروی کار مخابرات کشور مربوط به سال 93 بوده چراکه میانگین گروه مخابرات به پایین‌ترین سطح خود یعنی 2.2 درصد رسید.

در سال انتهایی این شاخص که بهترین سال میانگین گروه مخابرات بوده شاخص بر عدد 3 ایستاد تا نشان‌گر بهبود وضعیت مخابرات ایران باشد؛ طی این سال شرکت‌های مخابرات خراسان جنوبی و خوزستان با 4.9 درصد، تهران با 4 درصد و کرمانشاه با 3.9 درصد در جایگاه بالایی این شاخص قرار دارند.

درصد تغییرات بهره‌وری هزینه نیروی کار نسبت به سال پایه1389(سال 89=100)

در بررسی این جدول، کاملا گویای وضعیت نامطلوب شرکت‌های مخابراتی تا قبل از سال 94 بوده چراکه هیچکدام از سال‌های موجود در جدول به میانگین سال پایه نیز نرسید و تنها سال 94، این شاخص توانست با ثبت عدد 112.8 درصدی عملکرد متوسطی را از خود بر جای بگذارد.

قسمت نخست این گزارش در این بخش قابل مشاهده است

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید