پنج‌شنبه 30 فروردین 1403
خانهاخبار روزنگاهی به وضعیت سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات

نگاهی به وضعیت سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره قانون دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: «تاکنون بیش از ۱۰۰ دستگاه اجرایی با ثبت اطلاعات خود به عضویت سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات درآمده‌اند.»
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین اجلاس ملی گزارش پیشرفت ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی که با حضور رئیس جمهوری و مقامات کشور در سالن اجلاس سران برگزار شد، موضوع «قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» را به عنوان یک حق از حقوق شهروندی و دستاوردی بزرگ برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی و تبیین کرد.

به گزارش رتبه آنلاین،موضوع تصویب و اجرایی شدن قانون دسترسی آزاد به اطلاعات از سوی مسئولان از جمله مهمترین اقدامات دولت تدبیر و امید اعلام شده که به سرانجام رسیده و در پی استقرار دبیرخانه در وزارت ارشاد و تلاش برای راه‌اندازی سامانه و دیگر موارد پیرامونی نیز در یکسال گذشته دنبال شده است؛ چراکه دسترسی آزاد به اطلاعات می تواند نقطه عطفی در احقاق حقوق شهروندی محسوب شود.

یک هفته از اجلاس مذکور می‌گذرد و بر اساس اعلام مسئولان دولتی، دستگاه‌های متصل به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات تا امروز( دوم دیماه جاری) به ۱۲۵ دستگاه اجرایی رسیده و روند صعودی پیوستن دستگاه‌های مسئول به این سامانه ادامه دارد.

وزارت کشور با توجه به تعداد درخواست ها ( ۱۲۹ درخواست )، بیشترین تعداد پاسخگوئی (۱۲۶ پاسخ) را داشته و در صدر پاسخگوئی دستگاه های اجرایی کشور متصل به سامانه قرار دارد. از سوی دیگر جمعیت هلال احمر، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان امور سینمائی و سمعی و بصری، کمیته امداد امام خمینی (ره)، استانداری خوزستان، استانداری کردستان، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، استانداری کرمانشاه، استانداری خراسان رضوی، شرکت ملی گاز ایران، استانداری کهکیلویه و بویر احمد، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، استانداری گیلان، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، دبیرخانه رسیدگی به مساجد و سازمان امور اراضی کمترین میزان پاسخگوئی را داشته‌اند. وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، کار، تعاون و رفاه اجتماعی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیرو، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنعت،معدن وتجارت، راه و شهرسازی، دادگستری، امور خارجه، جهاد کشاورزی، بانک مرکزی، سازمان برنامه‏ و بودجه ، سازمان حفاظت محیط زیست، بنیاد شهید و امور ایثارگران،روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران،مجلس شورای اسلامی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ،کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات،سازمان انرژی اتمی،استانداری تهران نیز به ترتیب در رده های دوم تا بیست و سوم را در پاسخگویی و همکاری به خود اختصاص داده اند.

بر اساس گزارش‌های سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات که در راستای اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، در ۱۷ تیرماه ۹۶ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی و کار خود را آغاز کرد  در مجموع یک هزار و ۹۸ درخواست و ۹۴۸ پاسخ نیز توسط دستگاه‌های اجرایی به مراجعین و مخاطبان ارائه شده است. مطابق سیاست‌های عمومی دولت، همزمان و حتی پیش از ابلاغ آخرین آیین‌نامه این قانون، جهت‌گیری پورتال‌های دستگاه‌ها به سمت انتشار اطلاعات تغییر کرده است اما پذیرش درخواست «دسترسی به اطلاعات» عملاً پس از این شروع ‌شده است.

هر شخص حقیقی یا حقوقی ایرانی می‌تواند درخواست خود برای دسترسی به اطلاعات را به صورت برخط از طریق درگاه الکترونیک حقیقی با ثبت‌نام در سامانه و ایجاد حساب کاربری در پیشخوان دولت الکترونیک، پست یا مراجعه حضوری به واحد اطلاع‌رسانی مؤسسه درخواست‌شونده، تسلیم کند.(ماده یک آیین‌نامه اجرایی ماده (۸) قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات)

منبع : خبرآنلاین

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید