شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهرینگاهی به هزینه‌های سفر ایرانی‌ها

نگاهی به هزینه‌های سفر ایرانی‌ها


بررسی‌ها نشان می‌دهد در شرایطی که تعداد سفر ایرانی‌ها در بهار سال ۱۳۹۷ افزایش یافته، اما با رسیدن آمارهای نهایی فصل جاری احتمالا روند سفرها کاهشی خواهد شد.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، براساس جدیدترین بررسی‌هایی که اتاق بازرگانی تهران انجام داده، تعداد خانوارهایی که در بهار ۱۳۹۷ به سفر رفته‌اند در قیاس با مدت مشابه سال قبل از آن (۹۶) ۱.۱ درصد افزایش یافته است، عددی که به نظر می‌رسد در بهار سال جاری با کاهش روبه‌رو خواهد شد.

آمارها نشان می‌دهد که در بهار سال ۱۳۹۷ بیش از ۱۷ میلیون خانوار ایرانی حداقل یک بار به سفر رفته‌اند و به طور متوسط هزینه سفر هر یک از آنها ۷۷۵ هزار تومان بوده است.

بر این اساس متوسط هزینه سفر خانوارهای ایرانی در سال قبل ۶.۷ درصد افزایش یافته است.

به طور کلی در بهار سال ۱۳۹۷، ۱۱۳ میلیون سفر ثبت شده که در قیاس با مدت مشابه سال قبل از آن افزایش ۹.۳ درصدی را نشان می‌دهد. در این مدت حدود ۱۱۲ میلیون سفر مربوط به مقاصد داخلی و حدود ۶۶۵ هزار سفر نیز مربوط به مقاصد خارجی شده است که این عددها حاکی از افزایش ۹.۴ درصد سفرهای داخلی و کاهش ۱۲.۷ درصدی سفرهای خارجی است.

با وجود آنکه تلاطم‌های اقتصادی ایران در طول یک سال گذشته شدت یافته، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که هزینه سفر در بهار سال قبل در قیاس با مدت مشابه سال ۱۳۹۶ روند افزایشی خود را ادامه داده است، اما با این وجود به نظر می‌رسد آنچه که در طول ۱۲ ماه گذشته رخ داده تأثیر جدی خود را در کاهش تعداد سفرها در بهار سال ۱۳۹۸ نشان خواهد داد.

طبق گزارش اتاق بازرگانی تهران در این رابطه کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ دلار اصلی‌ترین عوامل تأثیرگذار بر کاهش سفرهای خارجی خواهند بود و کاهش قدرت خرید مردم نیز عاملی تأثیرگذار در کاهش سفرهای داخلی به‌شمار می‌رود.

این پیش‌بینی با توجه به آمارهایی انجام شده که از سفرهای نوروزی سال جاری ارائه شده‌اند. بر این اساس در طول این مدت تعداد پروازهای داخلی و خارجی به ترتیب ۲۰ و ۵۰ درصد کاهش یافته‌اند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید