پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاخبار روزنگاهی به تغییر قیمت بازارهای اساسی در ۱۲ ماهه ۹۷

نگاهی به تغییر قیمت بازارهای اساسی در ۱۲ ماهه ۹۷


اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به بررسی عملکرد بازارهای اساسی در ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۷ پرداخته و قیمت‌ها در سالی که گذشت را با سال ۱۳۹۶ مقایسه کرده است.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، طبق این آمارها میانگین نرخ سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم از حدود یک میلیون و ۲۹۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۶ به سه میلیون و ۳۸۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۷ رسیده و به این ترتیب افزایشی ۱۶۱ درصدی را تجربه کرده است.

نرخ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز از میانگین یک میلیون و ۳۳۰ هزار تن در سال ۱۳۹۶ به سه میلیون و ۵۵۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۷ رسیده و افزایشی ۱۶۸ درصدی را پشت سر گذاشته است.

میانگین نرخ دلار در بازار آزاد در سال ۱۳۹۶، ۴,۰۴۵ تومان بوده که این عدد در سال ۱۳۹۷، به ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده و افزایشی ۱۶۶ درصدی داشته است. یورو نیز از ۴,۸۰۰ تومان به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده و بیش از ۱۶۱ درصد افزایش یافته است.

به طور میانگین بهای هر متر واحد مسکونی معامله شده در تهران در سال ۱۳۹۶، چهار میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده که این عدد در سالی که گذشت به بیش از هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده و به این ترتیب افزایشی ۶۷ درصدی داشته است.

در میان بازارهای سرمایه‌گذاری بازار بورس یکی از بالاترین میزان سودآوری را به خود اختصاص داده است. در سال ۱۳۹۷ از نظر شاخص ارزش سهام در قیاس با سال قبل از آن رشدی ۱۶۱ درصدی را به ثبت رسانده و از نظر شاخص سهام معامله شده نیز این رشد بیش از ۱۰۳ درصد بوده است.

شاخص بهای کالاها در سال ۱۳۹۷ افزایش حدوداً ۲۷ درصدی، شاخص بهای کالاها و خدمات در خانوارهای شهری افزایش حدوداً ۲۶ درصدی و در خانواده‌های روستایی افزایش حدوداً ۲۸ درصدی داشته است.

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی استان تهران نیز در سال ۱۳۹۷ در قیاس با مدت مشابه سال قبل از آن افزایش ۲۸.۸ درصدی را تجربه کرده است.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید