چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهخبرخواندنی‌هانکات ایمنی در سفر نوروزی

نکات ایمنی در سفر نوروزی


داشتن یک سفر بی‌خطر و مفرح همراه با خانواده خاطره خوشی را از تعطیلات به جای می‌گذارد . برای داشتن یک سفر ایمن توصیه‌های وجود دارد که نظر شما عزیزان را به آن جلب می‌کنیم.

ایمنی منزل در هنگام سفر

مطمئن شوید که تمام درها و پنجره ها را بسته‌اید.

مطمئن شوید که هیچ در و پنجره ای قفل خراب یا شکسته ندارد.

حتی المکان جلوی در چوبی آپارتمان ، یک حفاظ آهنی نصب کنید.

شیر گاز را حتما چک کنید و کاملا ببندید از دادن کلید منزل به افراد غیرمطمئن و ناآشنا خودداری کنید. حتی برای آب دادن گلدان هایتان.

اگر سفر شما طولانی است، به یکی از اقوام یا دوستان مورد اعتماد خود کلید خانه را بدهید تا هرچند روز یکبار، سری به خانه ی شما بزند.

قبل از ترک خانه، مطمئن شوید که تمام وسایل الکترونیکی غیر ضروری خاموش هستند. بد نیست دوشاخه آنها را از جریان برق خارج کنید.

اگر وسایل قیمتی در منزل دارید ( مثل طلا ، پول و… ) در صورت امکان در اختیار شخص قابل اطمینانی قرار دهید یا در جای مناسبی نگهداری کنید.

بد نیست چراغ آشپزخانه یا یکی از اتاق ها را که پنجره‌ای به بیرون دارند، روشن بگذارید؛ گرچه این کار حقه‌ای قدیمی است، اما هنوز هم چراغ روشن یعنی کسی در این خانه حضور دارد. می‌توانید از لامپ های کم مصرف استفاده کنید که در مصرف انرژی هم زیاده روی نکرده باشید.

ممکن است قبل از سفر، غریبه‌ها برای تعمیرات یا نظافت زیاد به خانه ی شما رفت و آمد کنند ؛ برنامه سفر خود را در مقابل آنها بر زبان نیاورید.

ایمنی و سلامت راننده و سرنشینان هنگام سفر

همیشه پیش از سفر، خوب استراحت کنید تا در زمان رانندگی دچار خستگی و خواب آلودگی نشوید.

بستن کمربند ایمنی علاوه بر تامین سلامت راننده باعث می شود تسلط بیشتری در رانندگی داشته باشید.

از سوار کردن سرنشینان بیش از حد مجاز خودرو خودداری کنید.

در رانندگی های طولانی هر چند وقت یکبار در شانه های خود حرکات نرمشی انجام دهید و سعی کنید در حالت خستگی از ماشین پیاده شده و چند حرکت ورزشی انجام دهید.

اگر در هنگام رانندگی احساس خواب آلودگی دارید حتما کنار جاده ( جایگاه پارکینگ ) یا در یک جای امن، توقف و استراحت کنید.

زمان رانندگی در شب از نور مناسب استفاده کنید.

در هنگام رانندگی در شب از نور بالا استفاده نکنید، زیرا دید راننده جلوی شما را دچار مشکل می کند. ( فقط در صورت نیاز از این نور استفاده کنید )

در هنگام سفر به دلیل نوسانات آب و هوا و غیره قابل پیش بینی بودن شرایط جوی سعی کنید در هنگام روز رانندگی کنید چرا که رانندگی در شب می تواند با خطای دید و حوادث بیشتری همراه باشد.

حفظ فاصله مناسب از وسیله نقلیه جلویی با توجه به سرعت های تعیین شده ضروری است.

هنگام رانندگی در هوای مه آلود، به چراغ عقب خودروی جلویی، اعتماد کامل نداشته باشید.

به علائم رانندگی و تابلوهای هشدار دهنده در جاده ها به ویژه در جاده های کوهستانی توجه کنید.

از رانندگی در لبه ها و شانه های راه خودداری کنید.

در یک سطح لغزنده هنگامی که سرعت دارید، از تغییر ناگهانی به دنده سنگین خودداری نمائید.

حین رانندگی جهت حفظ تمرکز، از صحبت کردن با تلفن همراه، خوردن و آشامیدن، مشاجره و شوخی خودداری نمائید.

در صورت مشاهده صحنه تصادف، از ازدحام در محل بپرهیزید.

در صورت وقوع تصادف ، راه را برای آمبولانس ها و نیروهای امدادی باز کنید. با نیروهای امدادی نهایت همکاری را انجام دهید.

از سبقت بپرهیزید. چرخاندن فرمان به مقدار زیاد، ضربه ای به عقب اتومبیل می زند که موجب سرخوردن آن شده و اتومبیل در جهت عکس حرکت، بر می گردد.

از برداشتن پای خود از روی گاز به طور ناگهانی خودداری کنید.

در جاده های یخ زده، اتومبیل را در دنده سنگین نگاه دارید.

به کودکان خود آموزش دهید که حین حرکت، از بازی کردن با دستگیره های اتومبیل، باز کردن و خارج کردن دست و سر از پنجره خودداری کنند.

شیوه های هیجان انگیز برای حفظ تناسب اندام در سفر

ایمنی خودرو

سعی کنید بیش از سفر خودروی خود را از هر نظر کنترل کنید تا دچار نقص فنی نباشد.

لاستیک، روغن، باطری، زنجیرچرخ، چراغ ها، تنظیم کننده ولتاژ، فرمان،تیغه برف پاک کن، بخاری،راهنماها، دیفرانسیل، روشنایی،جک وابزار،ترمزها وسایل ایمنی و اولیه مورد نیاز تعمیر ماشین را حتما همراه داشته باشید( چراغ قوه، مثلث خطر، لاستیک زاپاس، کپسول اطفاء حریق، جعبه لوازم ایمنی، زنجیر چرخ و جعبه ابزار ).

در صورت بخار کردن شیشه جلو، از دستگاه تهویه خودرو استفاده نموده یا شیشه سمت راننده را کمی پایین بیاورید تا بخار حاصله از بین برود.

حتما از پر بودن باک بنزین اطمینان حاصل نمائید.

میزان بادلاستیک های خودرو اهمیت بسیاری دارد، زیرا چرخی که بادش تنظیم باشد بهترین و مناسب ترین چسبندگی را با سطح جاده خواهد داشت و دوام آن نیز بیشتر خواهد بود.

هر چرخ به ازای ۱۰ درصد باد ناکافی ، ۱۰ درصد از عمر مفیدش را از دست می دهد.

عمق شیار لاستیک ها مخصوصا در برف و باران شدید ممکن است ضامن حفظ جان شما باشد. عمق این شیار باید حداقل ۳ میلی متر باشد.

بارهای داخل صندوق عقب و روی باربند را کاملا محکم نموده و از حمل بارهای سنگین و حجیم خارج از ظرفیت و حدود ابعاد اتومبیل بپرهیزید.

از قرار دادن و روشن نمودن وسایل حرارتی یا روشنایی ( نظیر گازپیک نیک ) در اتومبیل به علت احتما ایجاد گازگرفتگی و آتش سوزی بپرهیزید.

از حمل بارهای خطرناک نظیر کپسول گاز، بنزین،مواد شیمیایی قابل احتراق و… خودداری نمایید.

وسایل مورد نیاز در هنگام سفر

جعبه کمک های اولیه

وسایل گرمایی نظیر( پتو، لباس های ضخیم و .. )بسته به مقصد مورد نظر( چراغ قوه، نخ و سوزن، کبریت، طناب و … )

شناسنامه افراد، کارت ملی و دفترچه های بیمه افراد

نقشه مسیر سفر

نقشه گردشگری شهر مورد نظر

سفرهای ارزان

تغذیه در سفر

سعی کنید از غذاهای رستوران های بین راهی حتی المکان استفاده نکنید.

اگر قصد دارید وعده های غذایی را در رستوران های بین راه صرف کنید، مطمئن شوید که آن رستوران، مجوزهای لازم را دارد. قبل از سفارش، به نظافت میزها، روپوش پیشخدمت ها، قاشق و چنگال و سایر ظروف دقت کنید. بعضی از رستوران ها به شما اجازه می دهند از آشپزخانه هم بازدید کنید و از بهداشت در طبخ غذا مطمئن شوید.

قبل از صرف غذا، به خصوص غذاهای پروتئینی نظیر گوشت، مرغ و ماهی مطمئن شوید که کاملا مغز پخت شده و نیمه خام باقی نمانده است.همچنین بهتر است از سفارش دادن انواع خورش ها به دلیل احتمال مانده بودن آنها کباب کوبیده و همبرگر به دلیل استفاده برخی رستوران ها از گوشت چرخ کرده کهنه با کیفیت پایین و صرف سبزیجات به دلیل آلودگی احتمالی خودداری کنید.

مشکل بزرگ تعطیلات، خطر اضافه وزن است؛ مراقب چربی و کالری بالای غذاها باشید. اگر بیماری قلبی یا چربی خون بالا دارید، ممکن است صرف غذاهای سنگین برای شما ایجاد کند. بهتر است با صرف وعده های کم حجم با تعداد بیشتر در روز، تمام مزه های جدید مقصد خود را امتحان کنید.

به مقدار کافی آب سالم بنوشید. از شیرهای آب عمومی استفاده نکنیدو حتما بطری های کوچک آب معدنی قابل حمل به همراه داشته باشید. اگر فرزند کوچکی دارید، به اونیز آب کافی و میوه و سبزیجات ضدعفونی شده بدهید. نوشیدن مایعات سالم،علاوه بر این که در برابر مسمومیت ها از بدن محافظت می کند،مقدار آبی را که بدن در اثر فعالیت از دست داده نیز جبران می کند.

هنگام خرید مواد غذایی بسته بندی شده مثل آب معدنی، آب میوه و … به تاریخ تولید و انقضاء، پروانه ی ساخت و سالم بودن بسته بندی آن دقت کنید.

هرگز از یخ های غیر بهداشتی برای تهیه آب سرد استفاده نکنید.

حتما از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی استفاده کنید چون مصرف آب های آلوده و غیر بهداشتی باعث بروز بیماری هایی مثل حصبه، وبا، هپاتیت، اسهال و بیماری های انگلی می شود.

از پختن غذاهایی که زود فاسد می شوند، خودداری کنید و غذاهای سبک و سرد را انتخاب کنید.

غذاهای خام و پخته را بدون پوشش در کنار هم قرار ندهید.

گوشت، مرغ و ماهی را حتما از جاهای معتبر تهیه کنید.

از خرید ماست، دوغ و شیر محلی از اماکن غیرمجاز خودداری کنید.

مواد غذایی را تهیه کنید که مجوز ساخت، پروانه بهره برداری و نشانه استاندارد داشته باشد.

اگر از محصولات کنسروی استفاده می کنید، حتما قبل از مصرف آنها را ۲۰ دقیقه در آب جوش بجوشانید و تاریخ مصرف آنها را چک نمائید.

چگونه مثل یک مینیمالیست، ساده و سبک سفر کنیم؟

بهداشت محیط زیست

از ریختن زباله های خود در جاده، کنار رودخانه ها، جنگل و … خودداری کنید (حتما کیسه مخصوص زباله ها را در ماشین همراه خود داشته و هنگام توقف ماشین کیسه های زباله را در سطل آشغال بیاندازید).

از روشن کردن آتش در جنگل خودداری کنید، چون می تواند منجر به آتش سوزی شود.

سایر

بهتر است قبل از سفر، خرید بلیت و رزرو هتل خود را انجام دهید. به خصوص در شهرهای پرمسافر، ممکن است در صورت عدم انجام این کار، در مقصد با مشکل مواجه شوید.

قبل از سفر، تمام شرایط مقصد خود را بررسی کنید؛ آب و هوای مقصد، مقررات گمرک، لیست داروهای ممنوع، شرایط رانندگی در آنجا و … از آن دسته اطلاعاتی هستند که دانستن شان لازم است.

همراه داشتن داروهایی که مصرف می کنید را فراموش نکنید! در تعطیلات ممکن است داروخانه شبانه روزی به راحتی پیدا نشود. بردن داروهای مسمومیت، سرماخوردگی و مسکن هم ضرری ندارد.

پول ها و مدارک خود رادر جیبی بگذارید که فقط خودتان دسترسی داشته باشید.جیب ها ممکن است با تنه زدن ناگهانی و یا یک دعوای ساختگی، به راحتی کیف پول شما را بدزدند.

فصل تابستان است و خریدن چیزهای تازه، وسوسه کننده. مواظب دخل و خرج خود باشید و هیچ گاه جیب خود را خالی نگاه ندارید، همیشه مقداری پول را برای هزینه های احتمالی و مواقع ضروری کنار بگذارید.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید