جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهرینکاتی درباره نوشیدنی‌های قبل از خواب

نکاتی درباره نوشیدنی‌های قبل از خواب


اگرچه هنوز لازم است مطالعات بیشتری درباره نوشیدنی‌هایی که باعث بهبود کیفیت خواب می‌شوند، انجام گیرد اما متخصصان تاکید دارند که باید از مصرف برخی نوشیدنی‌ها پیش از خواب خودداری کرد.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، به گفته متخصصان مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین پیش از خواب به طور قطع برای اغلب مردم مناسب نیست. البته زمان خودداری از مصرف این نوشیدنی‌ها پیش از خواب در طول روز به میزان حساسیت افراد به کافئین بستگی دارد، به طوری که برای برخی این زمان بعدازظهرها و برای برخی درست پس از صرف شام است تا خوابی راحت را در طول شب داشته باشند.

به عبارت دیگر اگر عادت دارید برای جلوگیری از چرت بعدازظهر قهوه بنوشید برای داشتن خوابی آرام در شب بهتر است به تدریج از مقدار آن بکاهید.

یک مطالعه کوچک منتشر شده در سال ۲۰۱۳ میلادی نشان می‌دهد بهترین زمان خودداری از نوشیدن قهوه، شش ساعت پیش از خواب است.

متخصصان هم‌چنین تست ژنتیک را برای تعیین میزان حساسیت به کافئین در افراد پیشنهاد می‌کنند. کافئین علاوه بر قهوه در برخی از انواع چای، نوشابه و شکلات نیز وجود دارد.

متخصصان هم‌چنین نسبت به خطرات نوشیدن الکل در ارتباط با خواب هشدار می‌دهند. نوشیدنی‌های حاوی الکل خواب را سبک‌تر کرده و کیفیت خواب را در طول شب به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. این نوع از نوشیدنی‌ها از حرکت سریع چشم‌ها در خواب و رفتن به خواب عمیق جلوگیری کرده و اجازه بازیابی را به بدن در طول شب نمی‌دهد و در نتیجه فرد به هنگام بیدار شدن احساس خستگی و کوفتگی می‌کند.

برخی از مطالعات نیز حاکی از آن است که نوشیدن شیر به ویژه مخلوط شیر گرم و عسل پیش از خواب به بهبود کیفیت خواب در طول شب کمک می‌کند. این یکی از توصیه‌هایی است که مدت‌هاست برای داشتن خوابی راحت وجود داشته است، چرا که شیر منبع “تریپتوفان” محسوب می‌شود.

تریپتوفان یک اسید آمینه است که می‌تواند برای داشتن خوابی راحت مفید باشد چرا که به محض ورود به بدن به دو ماده شیمیایی مرتبط با خواب در مغز تبدیل می‌شود. این دو ماده شامل ملاتونین که به تنظیم خواب و چرخه بیداری طبیعی بدن کمک کرده و سروتونین که باعث آرامش و خواب‌آلودگی می‌شود، هستند.

با این حال هنوز به تحقیقات بیشتری برای بررسی تأثیر شیر و شیر گرم بر بهبود کیفیت خواب افراد نیاز است، چرا که بسیاری از متخصصان بر این باورند که “تأثیر روانی” نوشیدن شیر پیش از خواب بیش از تأثیرات دیگر است.

برخی از متخصصان نیز نوشیدن آب را بیش از هر نوع نوشیدنی دیگری پیش از خواب توصیه کرده و بر اهمیت مصرف کافی آب در طول روز تاکید می‌کنند. بر اساس اعلام بنیاد ملی خواب ایالات متحده حتی کمبود بسیار جزئی آب پیش از خواب می‌تواند باعث ایجاد اختلال در خواب شود.

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، برای حفظ میزان مناسب آب بدن، متخصصان به مردان نوشیدن روزانه حدود ۳.۷ لیتر معادل ۱۵.۵ فنجان آب و به زنان نوشیدن روزانه حدود ۲.۷ لیتر معادل ۱۱.۵ فنجان آب را توصیه می‌کنند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید