پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبرخواندنی‌هانور آبی تلفن همراه، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد

نور آبی تلفن همراه، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد

یک گروه محققان بین‌المللی در نتیجه یک مطالعه متوجه شدند که نور آبی منتشره از تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و چراغ‌های ال.ایی.دی خیابان‌ها باعث ابتلا به سرطان می‌شوند.
 به گزارش رتبه آنلاین از روزنامه دیلی میل، این مطالعه که به هدایت محققان موسسه بهداشت جهانی در بارسلون انجام شد، نشان داد، خطر ابتلا به سرطان پروستات و سرطان سینه در افرادی که شب‌ها در معرض سطوح بالای نور آبی قرار می‌گیرند به ترتیب دو برابر و یک و نیم برابر افزایش می یابد.

هم اکنون گفته می شود که نور آبی که دستگاه‌های الکترونیکی منتشر می‌شود، ساعت بیولوژیکی بدن انسان را مختل می‌سازد.

اما یافته‌های این مطالعه جدید در زمینه نور آبی که از نور چراغ های ال.ایی.دی خیابان‌ها نیز به داخل خانه‌ها می‌تابد، نشان می‌دهد که این نور با تحت تاثیر قرار دادن هورمون‌های بدن انسان می‌تواند به ابتلا به سرطان منجر شود.

این تحقیق که بر روی بیش از چهار هزار نفر در 11 منطقه انجام شد، همچنین نشان داد، خطر ابتلا به سرطان در افرادی که داخل و خارج از خانه در معرض نور آبی قرار داشتند، افزایش داشت.

نور آبی که یکی از کوتاه‌ترین طول موج ها را دارد، ترشح هورمون ملاتونین را که نقش مهمی در تنظیم ساعت بیولوژیکی بدن دارد، کاهش می‌دهد.

این نور می‌تواند ترشح سایر هورمون‌ها را نیز مختلف کند و سرطان‌های پروستات و سینه هر دو به هورمون مرتبط هستند.

نقش ملاتونین در سرطان سینه و پروستات هنوز شناخته نشده است، اما این هورمون می‌تواند از بروز التهاب – واکنش سیستم ایمنی به عفونت که با ابتلا به سرطان مرتبط است- پیشگیری کند.

منبع: انتخاب

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید