جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبرنقش ترامپ در رابطه دولت دوازدهم با هنرمندان ایران

نقش ترامپ در رابطه دولت دوازدهم با هنرمندان ایران

محمد واعظی، رییس دفتر رییس جمهور در حاشیه تماشای یکی از نمایش‌های جشنواره تئاتر فجر تاکید کرد وقتی از اموزی مثل اذیت‌های ترامپ فراغت یابیم، جایگاه هنرمندان در این دولت از دولت قبل برجسته‌تر می‌شود.

به گزارش رتبه آنلاین، محمود واعظی شامگاه پنجشنبه 5 بهمن‌ماه و در هشتمین روز جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به تماشای نمایش «آکواریوم» به کارگردانی سیامک احصایی در تالار «چارسو» نشست و پس از تماشای نمایش درباره انتظارات هنرمندان از دولت و همچنین بودجه فرهنگی وهنری سخن گفت.

او در پاسخ به این سوال  مبنی بر اینکه هنرمندان در انتخابات دولت یازدهم و دوازدهم از رییس جمهور فعلی حمایت کردند اما در ماه‌های اخیر با توجه به شرایط موجود، ابرازنارضایتی‌هایی مطرح می‌شود و الان که حدود 3 سال از دولت دوازدهم باقی مانده، آیا قرار هست حمایت ویژه‌ای از هنرمندان صورت گیرد یا خیر؟ بیان کرد: «هنرمندان در بخش‌های مختلف در سال 94 و 96 از دکتر روحانی و دولت ایشان حمایت کردند و این مساله متقابل بود. نشانه‌های آن هم دیدگاه‌هایی است که ایشان دارند و همچنین تلاش‌هایی که در دولت یازدهم صورت گرفته و قول‌هایی است که در دولت دوازدهم داده شده است.»

رییس دفتر رییس جمهور افزود: «آنچه که مربوط به دولت و شخص رییس جمهور می‌شود یک اعتماد جدی است و همچنین در کشورمان، شادابی و توسعه بدون شاداب و امیدوار محقق نمی‌شود و این امر بدون حضور هنرمندان عملی نخواهد شد.»

واعظی خاطرنشان کرد: «من نیز می‌دانم هنرمندان محدودیت‌هایی دارند که ممکن است برخی از آنها به دولت ارتباط نداشته باشد. در این زمینه ممکن است دولت و هنرمندان همه در یک صف باشند و در این راستا باید فرهنگ‌سازی کنیم و آرام آرام به سمتی پیش برویم که فضایی بهتر پیش آید. با این حال تلاش ما این است که آنچه وعده داده شده، میان دولت و هنرمندان با هم پیش برود.»

رییس دفتر رییس جمهور همچنین در پاسخ به اینکه آیا قرار نیست رییس جمهور دیداری با هنرمندان داشته باشد، در حالی که در هفته‌های گذشته مقام معظم رهبری با مستندسازان و سینماگران دیدار کرده‌اند، اظهار کرد: «در ابتدای این دولت، برای اینکه برنامه‌ریزی شود و کارها پیش برود، کمی وقت صرف کارهایی می‌شود که ممکن است خیلی به چشم نیاید، اما از سوی دیگر مسائل دیگری هم وجود دارد.»

واعظی در این باره گفت: «ما در برنامه‌ریزی‌های خود ترامپ و کارهایش را خیلی به حساب نیاورده بودیم و با این رفتارهایش اذیت هم شدیم. طبیعی است که ان‌شاءالله کمی که فراغت پیش آید، جایگاه هنرمندان در این دولت از دولت قبل برجسته‌تر شود.»

وی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا با توجه به همسویی شهرداری تهران و دولت اقدامی برای تئاتر شهر و محوطه اطراف آن انجام می‌گیرد یا خیر، گفت: «در این دولت هماهنگی نزدیک‌تری با شهرداری وجود دارد و قطعا معاونت‌های فرهنگی شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم باید ارتباط نزدیک‌تری داشته باشند تا حل اینگونه مسائل راحت‌تر شود.»

رییس دفتر رییس جمهور در پایان درباره بودجه فرهنگ و هنر که بسیار اندک است و در بخش‌هایی مثل تئاتر به طور کامل تخصیص نمی‌یابد تا مکان‌هایی مثل تئاتر شهر یا اداره تئاتر وضعیت بهتری پیدا کنند، گفت: «بحث بودجه فقط در حوزه تئاتر محدودیت ندارد بلکه بقیه دستگاه‌ها هم با محدودیت مواجه هستند و بودجه‌شان به طور کامل تخصیص نمی‌یابد. با این حال یک نکته دیگر آن است که همین مقدار بودجه‌ای که صرف هنر می‌شود باید مهندسی شود تا در جای درست مصرف شود.»

واعظی افزود: «تلاش سازمان برنامه و بودجه این است که بودجه‌ها به نحوی تخصیص یابد که بیشترین استفاده را دستگاه‌ها داشته باشند و این مساله به برنامه‌ریزی ما هم مربوط می‌شود و اینکه مثلا قیمت نفت به همان میزانی که در لایحه بودجه تعیین شده، باشد. بنابراین امیدوارم اگر محدودیتی است، با توجه به اینکه پروژه‌های بزرگ در اختیار داریم اما بودجه هنر و تئاتر چندان زیاد نیست، در این حوزه بودجه‌ها به طور کامل تخصیص یابد.»

منبع : خبرآنلاین

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید