جمعه 10 فروردین 1403
خانهتجارتاصناف و اتاق‌هانقد و بررسی پیشنویس لایحه جامع شفافیت بخش دوم +لینک دانلود

نقد و بررسی پیشنویس لایحه جامع شفافیت بخش دوم +لینک دانلود

بخش دوم گزارش مربوط به لایحه جامع شفافیت بخش دوم امروز توسط کمیسیون رقابت خصوصی سازی و سلامت اداری اتاق ایران منتشر شد.

به گزارش رتبه‌آنلاین، بخش دوم این کتاب با همکاری تهیه کننده مهدی فلاحیان و اعضای کمیته پژوهشی دبیرخانه( مهدی تاجیک و محمد سجاد ابراهیمی و  سمیرا روانخواه) تهیه و با ویراستاری پریسا فتوحی در دبیرخانه کمیسیون تخصصی اتاق ایران در زمستان 97 منتشر شد.

پیشنویس لایحه شفافیت را می‌توان به عنوان حرکتی شایسته و قابل تقدیر و البته ضروری در شرایط کنونی جامعه دانست که از سوی دولت محترم با تلاش بسیاری از اندیشمندان و متخصصین این حوزه به رشته تحریر درآمده است. این پیشنویس به واسطه نوپدید و ابداعی بودن در نظام حقوقی کشور که پیش از این سابقه مصرحی از آن در دست نبوده، دارای نکات مثبت متعددی است. از جمله می‌توان به ارائه تعاریف دقیق مفاهیم و عبارات کلیدی، پرداختن به موضوع مهم شفافیت اطلاعات و مصوبات نهادهاي تصمیم‌گیر همراه با اطلاع‌رسانی جزئیات این تصمیمات براي افکار عمومی، تدبیر جامعیت افراد و نهادهای مشمول و نیز نظرخواهی از ذينفع‌ها و شهروندان در مورد طرحها و لوایح و… اشاره کرد.

همچنین اشاره به مصادیق متعدد شفافیت در ابعاد سیاسی- اجتماعی، اقتصادی، مقررات گذاری و… نشان از اهتمام ویژه تدوین کنندگان به حاکمیت شفافیت در کشور دارد.

اما این لایحه نیز مانند دیگر نصوص قانونی به طور کامل از برخی چالشها و عوارض مصون نبوده که در این گزارش به برخی از آنها پرداخته شده است. از جمله این عوارض می توان ترکیب حاکمیتی شوراي شفافیت، به کار بردن برخی مفاهیم مبهم و مجمل در متن قانون، عدم نسخ برخی از قوانین مانع شفافیت سابق و استثناپذیري برخی نهادها از شمول برخی مواد قانون و… اشاره کرد که در راستاي تقویت هر چه بیشتر این لایحه پیشنهادات مقتضی ارائه شده است.

همچنین در پایان ضمن بازشناسی و رتبه‌بندی هر یک از پیشنهادات براساس میزان کارآمدسازی و اهمیت آن با توجه به مقتضیات زمانی ،اجتماعی، اقتصادی و… پیشنهادات راهبردی مؤثر و دارای اولویت مورد معرفی و تاکید قرار گرفته است که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • شفافیت نظام تدوین بود
    جه به عنوان حلقه مفقوده شفافیت اقتصادی کشور
  • تدبیر و طراحی نقش و جایگاه فعال برای اتاق بازرگانی به عنوان مهمترین و شاخص‌ترین نماینده بخش خصوصی کشور و ذینفع بزرگ این لایحه
برای مطالعه بیشتر می‌توانید به این لینک( نقد_و_بررسی_پیش_نویس_لایحه_شفافیت ) مراجعه کنید.
اخبار مرتبط

بیشترین بازدید