پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهعکسانرژینفتکش‌ها هنوز با پرچم غیرایرانی تردد می‌کنند/ تداوم وقت‌کشی توتال

نفتکش‌ها هنوز با پرچم غیرایرانی تردد می‌کنند/ تداوم وقت‌کشی توتال

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس، با اشاره به گذشت دو سال از اجرای برجام گفت: هم اکنون هم شرایط به گونه‌ای است که نفتکش‌های ما همچنان باید با پرچم یک کشور دیگر تردد کنند.


هدایت الله خادمی، درباره آخرین وضعیت اجرای قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی از سوی شرکت توتال فرانسه با توجه به تعلل ماههای اخیر این شرکت و انتقاد کارشناسان و نمایندگان مجلس، اظهار داشت: از زمان آخرین جلسه کمیسیون با وزیر نفت برای پیگیری این مساله تاکنون که بیش از یک ماه گذشته، اطلاعات مستند و دقیقی که مشخص کند توتال در چه مرحله ای از اجرای قرارداد هست، به ما ارائه نشده است.

وی افزود: علاوه بر این، کسی از ما هم به این اطلاعات دسترسی پیدا نکرده است؛ قرار بود گزارشی در قالب یک بسته که الان در چه مرحله ای هستیم و به چه نقطه ای خواهیم رسید، به ما ارائه کنند که آن هم ارائه نشده است.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: بر اساس این بسته باید مشخص باشد که این پروژه از چه زمانی شروع شده و روزانه و ماهانه چند درصد پیشرفت دارد و در چه زمانی باید به سرانجام رسیده و راه اندازی شود؛ قرار بود این بسته را درباره قرارداد توتال به ما ارائه دهند اما متاسفانه هنوز ارائه نشده است.

خادمی گفت: اگر از مدیران وزارت نفت سوال کنیم، به طور کلی می گویند کار دارد پیش می رود! اما نشانه هایی که مشخص کند کار در حال پیشرفت است و دستگاه های حفاری مستقر شده و مشغول به کار باشند، دیده نمی شود.

انتظارات برجامی در حوزه نفت و گاز محقق نشد

وی با اشاره به گذشت دو سال از آغاز اجرای برجام درباره وضعیت فروش نفت و محصولات نفتی در این مدت به ویژه پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت: انتظاراتی که ما از برجام داشتیم و در ابتدا هم اعلام می شد، برآورده نشده و بخش عمده ای از آنها باقی مانده است.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در توضیح این مساله عنوان کرد: تصور ما از برجام این بود که تعهداتمان را انجام دهیم و در مقابل، مبادلات بانکی ما آزاد و آسان شود، تحریم ها لغو شود، اگر شرکت خارجی قصد سرمایه گذاری در ایران داشت به راحتی و بدون ترس وارد شود، اگر یک ایرانی قصد مسافرت خارجی داشت مانند مردم سایر دنیا و بدون مشکل بتواند مسافرت کند و در حوزه نفت و گاز نیز سرمایه‌گذاری‌ها به خوبی و سهولت انجام شود.

خادمی ادامه داد: در حوزه نفت و گاز آن انتظاری که داشتیم، محقق نشده و کسی برای سرمایه‌گذاری مراجعه نکرده، از آن طرف معلوم نیست پول فروش نفت را چطور دریافت می‌کنیم.

نفتکش‌های ما هنوز با پرچم غیرایرانی تردد می‌کنند!/ تحریم کشتیرانی در حرف برطرف شده است

وی افزود: در حال حاضر هم شرایط به گونه ای است که کشتی‌های نفتکش ما همچنان باید با پرچم یک کشور دیگر رفت و آمد کنند؛ مانند کشتی سانچی که با پرچم پاناما ثبت شده بود. در واقع شرایط فعالیت حوزه نفت و گاز نسبت به دوران قبل از برجام فرق چندانی نکرده است، به گونه‌ای که اکثر نفتکش های ما به دلیل تداوم مشکلات ناشی از تحریم همچنان با پرچم های غیرایرانی تردد می کنند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحریم کشتیرانی در حد حرف برطرف شده است، اظهار داشت: حتی در حال حاضر دستگاه های حفاری در ایران داریم که مالکیت آن برای ایران است، اما پرچمش برای پاناماست.

خادمی گفت: با وجود این تنگناها، از آن طرف یک آب باریکه برای ما ایجاد کرده‌اند که بتوانیم نفتمان را بفروشیم که این میزان فروش در همان زمان تحریم هم وجود داشت و حالا فقط قدری بیشتر می‌فروشیم، اما در نهایت اتفاق خاصی برای صنعت نفت و گاز کشور در دوران پس از برجام نیفتاده است.

ترامپ در حال زجرکش کردن برجام است

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه خسارات و آثار زیان بار این شرایط به مراتب بیشتر از دوران قبل از برجام است، اظهار داشت: شرایط در حال حاضر مانند این است که کسی را زجرکش کنند؛ یعنی سرمایه‌گذاران دنیا و خود ما در ایران نمی‌دانیم تکلیف چیست و باید تا ۱۲۰ روز دیگر صبر کنیم که ترامپ چه تصمیمی می‌گیرد. طبیعی است که هیچ سرمایه‌گذاری در این شرایط متزلزل در ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

خادمی با بیان اینکه خام فروشی در شرایطی که تعهدات برجامی خود را انجام داده‌ایم همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: واقعیت رفع تحریم‌ها به گونه‌ای است که ترامپ بارها برجام را نقض کرده و شرایط را برای حضور کشورهای اروپایی در ایران سخت کرده و از سوی دیگر برجام را در یک حالت متزلزل و معلق نگه داشته است، به گونه‌ای که حرف‌ها و توافقاتی که میان ایران و ۱+۵ برای مبادلات اقتصادی مطرح می‌شود، معمولا به مرحله عملیاتی نمی‌رسد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید