جمعه 31 فروردین 1403
خانهسرمقالهنظم جهانى جديد ترامپ

نظم جهانى جديد ترامپ

دکتر محمد طبیبیان| اين مقاله مجله نيويوركر سابقه همكارى كشور هاى عربى خليج فارس با اسرائيل را از زمان اوباما تا كنون مرور و بررسى مى كند. نكات مهم:
١. مقامات آمريكا در زمان اوباما پس از خبر ملاقات هاى محرمانه مقامات اسراييلى و عرب از درجه نزديكى كشور هاى عربى خليج فارس و اسراييل شگفت زده شدند.
٢. سياست اوبامااين بود كه با ايران مذاكره كند و ايران را به عنوان يك نيروى متعادل كننده در برابر عربستا سعودى و شيوه هاى وهابى تقويت كند. اين امر مورد نگرانى عرب ها و اسراييل را فراهم كرده بود. كه تلاش براى متوقف كردن آن را پيگيرى كردند.
٣. محمود عباس در مراحل مذاكرات اسراييل و كشور هاى عربى نگران اين بود كه نتان يا هو عاقبت كشور هاى عربى را از فلسطينيان جدا كند و حمايت عرب ها را منتفى نمايد. اين بدترين كابوس محمود عباس، در زمان ترامپ به حقيقت پيوست.
٤. تيم ترامپ از ابتدا با مقامات اطلاعاتى و مالى اسراييل در تماس بوده تا برنامه تحريم هاى خرد كننده اى را بر عليه ايران تدوين و اجرايى كند.
٥. نتانياهو پيوسته تلاش كرده است به آمريكا يى ها منتقل كند كه حكومت ايران ضعيف تر از آنچيزى است كه در ظاهر به نظر مى رسد و فشار شديد اقتصادى اين رژيم را به زانو در آورده و منتفى مى كند.
٦. نتان ياهو تلاش كرده براى آمريكا و عرب ها روشن كند كه ايران دشمن اسرائيل، آمريكا، و عرب ها است و بايد با آن مقابله كرد.
٧. عملا موضوع دولت هاى دو گانه در سرزمين هاى اشغالى شامل دولتى براى فلسطينى ها، كه پايتخت آن اورشليم شرقى باشد، منتفى است. اما نتان ياهو و كوشنر، داماد ترامپ، سعى مى كنند علنى شدن اين واقعيت را به عقب بياندازند تا برنامه اتحاد و مقابله مجموعه عرب ها، اسرائيل و آمريكا با ايران به نتيجه برسد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید