پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهگزارش روزنظام آموزشی کشور بی‌کیفیت‌ترین بخش است.

نظام آموزشی کشور بی‌کیفیت‌ترین بخش است.

رییس انجمن مدیریت کیفیت با بیان اینکه نظام آموزشی مشتری خود را نمی‌شناسد، اظهار کرد: نظام آموزشی کشور بی‌کیفیت‌ترین بخش است.

به گزارش خبرنگار رتبه آنلاین ؛فرزین انتصاریان در نشست تخصصی دوازدهمین کنفرانس بهره وری و کیفیت ، با بیان این‌که بخش آموزش بیشترین منابع کشور را در اختیار خود می‌گیرد، گفت: این بخش باید محصولی را تولید کند که به درد جامعه بخورد و مشکلی را حل کند.

وی با بیان این‌که این محصول انسان است، اظهار کرد: افراد مختلف از شش تا 30 سالگی در اختیار این نظام هستند که خروجی آن بتواند به صنعت کشور، ادارات دولتی و … کمک کند.

به گفته رییس انجمن مدیریت کیفیت، هزینه کاهش قابلیت‌ها، افزایش مشکلات در همه ارگان‌های کشور است و زمانی که در این بخش ضعف داشته باشیم تاثیر آن را در همه بخش‌های دیگر می‌توان دید.

انتصاریان با بیان این‌که نظام آموزشی مشتری خود را نمی‌شناسد، گفت: نظام آموزشی در کشورهای پیشرفته متمرکز بر بازار کار است و از همان سنین کم افراد را در اختیار بازار کار قرار می‌دهند اما در کشور ما بسیاری از افراد پس از فارغ‌التحصیلی کار بلد نیستند و همین موضوع سبب می‌شود که نظام آموزشی را بی‌کیفیت‌ترین بخش کشور بدانیم.

در ادامه فرشید شکرخدایی نایب رئیس هیات مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران در پنل تخصصی نرخ کیفیت اظهار داشت :طبق ماده 30  قانون سازمان مکلف است به منظور ارتقای وظایف نظارتی خود بر واحد های تولیدی و اجرای بند 30 سیاست های کلی برنامه ششم توسعه و در چهارچوب قوانین و مقررات مربوطه نسبت به تدوین و اجرای سند جامع و نقشه راه تحول نظام استاندارد سازی کشور و مدیریت کیفیت اقدام نماید. که بر همین اساس سازمان نسبت به تهیه سند راهبرد ملی کیفیت کشور با مشارکت همه اعضای شورای عالی استاندارد و ذی نفعان اقدامات لازم را انجام داده است که سند در حال تدوین می باشد.یکی از ابزارهای پایش سند در کشور سنجش نرخ کیفیت کالا و خدمات است.

اگر بخواهیم تعریفی از نرخ کیفیت کالا و خدمات براساس تعاریف شاخص های ملی آماری ارایه کنیم باید گفت شاخص سنجش نرخ کیفیت عبارتند ازتغییرات سطح استاندارد سازی و کیفیت یک استان،یا کشور در سال موردنظر نسبت به سال پایه باتوجه به معیارها و شاخص های تعیین شده .

فرشید شکرخدایی ادامه داد؛ ابعاد مختلف کیفیت با توجه به مشتری بازار هدف مدیریت می شوند و رقابت پذیری از طریق کیفیت پایدار است.
شکرخدایی در ادامه این نشست اظهار داشت که قیمت ، تنها یکی از عوامل رقابت پذیری است و راهبرد ملی کیفیت و اجزای آن به تفکیک محصولات و خدمات
باید تدوین شود و ابعاد جدید مانند سبز بودن ، مسئولیت پذیر بودن ، حامی جامعه بودن و نو بودن نیزبه ابعاد کیفیت اضافه شده است.

در ادامه این نشست مهندس اسماعیل امینی کارشناس دفتر ارزیابی کیفیت سازما ملی استاندارد در این پنل اظهار داشت:

اهداف تعیین نرخ کیفیت در کشور عبارتند از:

  • ایجاد خود آگاهی در اقشار مختلف جامعه اعم از مصرف کنندگان،ارائه کنندگان کالا و خدمات به منظور ارتقاء درک عمومی از کیفیت
  • کمک به زمینه سازی اطمینان از کیفیت و ترغیب استمرار تولید کالا و ارایه خدمات با کیفیت
  • کمی نمودن عوامل کیفی به منظور نشان دادن سطح کیفیت از طریق شاخصی با معنی و مفهوم واحد در کشور
  • قابلیت اعمال شاخص تعیین شده به انواع کالاها و خدمات
  • ایجاد امکان مقایسه های سطح کیفیت در سطح بنگاههای تولیدی و خدماتی،در صنایع و بخشهای خدماتی گوناگون ، بین این بخش ها و در سطح ملی
  • معنادار شدن شاخص نرخ کیفیت برای مشتریان و مصرف کنندگان در راستای راهنمایی انتظارات و تسهیل انتخاب برای آنان
  • ایجاد زمینه استقبال مخاطبان از مشارکت در طرح تعیین نرخ کیفیت با ایجاد ارزش افزوده برای آنان در راستای ارتقاء کیفیت
  • جلب توجه مسئولین به وضعیت کیفیت کشور
  • کمک به تعیین سیاست های بخش های مختلف صنعتی و خدماتی در زمینه کیفیت
  • ایجاد زمینه رقابت در صنایع و خدمات برای ارتقاء سطح کیفیت

گزینه های مطرح برای سنجش نرخ کیفیت::

  • کاربرد آمار و اطلاعات  استاندارد ها و پروانه های صادره
  • نظرسنجی از مصرف کننده و تحلیل شکاف انتظارات و ادراکات مشتری
  • استفاده از دادهه ای فرایندی و نتایج پایش کیفیت کالا و خدمات
  • ارزیابی مستقل و امتیاز دهی مدیریت های تولد کالا و خدمات
  • انتخاب نمونه هایی از کالاها و آزمون مستقل برای تعیین کیفیت

که در ادامه به تحلیل مزایا و نقاط ضعف و محدودیت های هر یک  از گزینه های  مطرح شده پرداخته شد.

دوازدهمین کنفرانس مهندسی کیفیت و بهره وری با هدف گسترش محورهای کیفیت، بهره وری، تعالی سازمانی، تعیین افق های آینده، آموزش، توسعه و تبادل دانش و تجارب در سازمان های پیشرو، فرهنگ سازی سیستم های یکپارچه مدیریت، بررسی چالش های بهره وری در صنعت، تعیین شاخص های کلیدی عملکرد، اندازه گیری بهره وری و تعامل آن با مباحث کیفی در بنگاههای اقتصادی و نهایتا ارائه آخرین دستاوردهای ملی در زمینه های مدیریت کیفیت و بهره وری توسط انجمن مهندسی بهره وری صنعت برق در تاریخ 12 اسفند در محل دانشگاه خاتم برگزار شد.

 

گزارش: امیر حیدری

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید