چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلینصف ثروت دنیا در اختیار 1درصد مردم/ ثروتمندان کجای جهانند؟

نصف ثروت دنیا در اختیار 1درصد مردم/ ثروتمندان کجای جهانند؟

در سال ۲۰۱۷مجموع ثروت در دنیا به مرز ۲۸۰ هزار میلیارد دلار رسید  که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن با رشد ۶ درصدی همراه بود . این بالاترین نرخ رشد ثروت سالانه در دنیا از سال ۲۰۱۲  تا کنون بوده است.

به گزارش رتبه آنلاین به نقل از گزارش ثروت بانک کردیت سوییس، افزایش سهم ثروتمندان  از کل ثروت دنیا  در سال جاری نسبت به سال ۲۰۱۲ میلادی  افزایشی بوده است.

در سال گذشته یک درصد ثروتمند ترین افراد دنیا ۵۰.۱ درصد کل ثروت جهان را در اختیار داشتند درحالی‌که در سال ۲۰۰۱  میلادی  ۴۵.۵ درصد از ثروت دنیا در اختیار این افراد بود.

در واقع در سال ۲۰۱۷ میلادی  ۹۹ درصد از جمعیت دنیا به کمتر از نصف ثروت‌ دنیا دسترسی داشتند و با توجه به سرعت رشد ایجاد ثروت و سیاست‌های اجرا شده در کشورهای سرمایه دار دنیا ، انتظار می‌رود این سهم به تدریج تنزل یابد.

 

آمریکایی‌ها، رتبه اول بیشترین سهم از ثروت دنیا

نکته دیگر گزارش این است که امریکایی‌ها بیش از دیگر کشورها  از این ثروت برخوردار شدند و با توجه به ریاست‌جمهوری ترامپ در امریکا انتظار می‌رود همچنان در جذب سرمایه‌ها و ایجاد ثروت در دنیا پیشگام باقی بمانند.

مایکل اوسالیوان، پژوهشگر ارشد بانک کردیت سوییس که مسولیت تهیه این گزارش را بر عهده داشت به شبکه خبری سی ان بی سی گفت: از زمانیکه ترامپ وارد کاخ سفید شده، فرصت‌های شغلی در امریکا بیشتر شد و نرخ رشد اقتصادی افزایش یافت و اقتصاد شکوفا شد.

در این بازه زمانی امریکا توانست میلیاردها دلار نفت و سلاح به دیگر کشورها بفروشد و سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و فولاد را افزایش دهد.

همچنین ارزش بازار سهام در این کشور رشد کرد، شرکت‌ها به سودآوری رسیدند و  ارزش دلار در مسیر صعودی قرار گرفت که تمامی این اخبار نشان از ایجاد ثروت‌های تازه در امریکا دارد. انتظار می‌رود در سالهای آتی ما شاهد افزایش شمار ثروتمندان در امریکا باشیم  و سرعت رشد شمار ثروتمندان در این سال‌ها بیش از سال‌های قبل خواهد بود.

تولید نصف ثروت جدید در آمریکا 

بانک کردیت سوییس در گزارش اخیر خود نوشت: در  سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۶.۷ هزار میلیارد دلار  ثروت تازه در دنیا ایجاد شد که بیشتر از ۵۰ درصد از این ثروت در امریکا ایجاد شد. به تعبیر بهتر، در بازه زمانی مورد بررسی ثروت امریکایی ها ۸.۵ هزار میلیارد رشد کرد .

طبق پیش ‌ینی این بانک در سال‌های آتی تعداد میلیونرها در دنیا رشد می‌کند زیرا اقتصاد دنیا  از رکود خارج خواهد شد، بانک‌های مرکزی سیاست عادی سازی نرخ بهره را در کشور اجرا می‌کنند، مشاغل دوباره رونق می‌گیرند و اقتصاد به وضعیت سلامت باز می‌شود. در این شرایط سرمایه‌گذاری در دنیا رشد می‌کند و شمار ثروتمندان هم افزایش خواهد یافت.

در حال حاضر ۳۶ میلیون در دنیا بیش از یک میلیون دلار ثروت دارند و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۲ شمار میلیونرها به مرز ۴۴میلیون نفر برسد.

از ۳۶میلیون نفر ثروتمندی که بیش تر از یک میلیون دلار ثروت دارند، ۱۵.۳ میلیون نفر در امریکا زندگی می‌کنند  و تا سال ۲۰۲۲ تعداد میلیونرهای امریکایی به مرز ۱۷.۸ میلیون نفر خواهد رسید .

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید