جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبرنسخه قدیمی اندرویدسریع‌تر است؟

نسخه قدیمی اندرویدسریع‌تر است؟

اندروید

گفته می‌شود یکی از نکته‌های خیلی مهم برای خرید گوشی‌های هوشمند این است که سیستم عامل این نوع گوشی‌ها را با آخرین نسخه اندروید به‌روزرسانی یا Up Grade کنید. فرقی هم ندارد که آیا آخرین مدل تلفن همین شرکت را خریده باشید یا خیر.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، شاید برای شما هم این سوال مطرح شده که چرا باید به Up Grade سیستم عامل تلفن همراه اقدام کرد؟ یا اینکه نسخه قدیمی اندروید بهتر و سریعتر است و آیا با نصب نسخه جدید، سیستم کند می‌شود؟ در جواب این سوالات باید گفت که اکثرا کاربران اشتباه فکر می‌کنند. اولا که همه چیز مثل اپلیکیشن، اندروید، IOS یا هر چیز دیگر و حتی باید مودم، تلویزیون‌های هوشمند و همه این دستگاه‌هایی را که می‌شود آپ دیت کرد، باید به روزرسانی شوند و حتی گیرنده‌هایی که قابلیت این کار را دارند؛ چه برسد به تلفن‌های هوشمند.

از سوی دیگر، هزار و یک نوع حفره امنیتی در سیستم‌های عامل است که سازنده‌ها به مرور متوجه می‌شوند و در به‌روزرسانی‌ها، همه آن مشکلات را حل می‌کنند و حال اگر به‌روزرسانی انجام نشود، آن حفره‌ها و ایرادات مثل دروازه برای هکرها و بدافزارها عمل می‌کند تا به سیستم شما حمله کنند. اما علاوه بر همه این‌ها، این سوال وجود دارد که حتما نسخه‌های جدید اندروید ویژگی خاص دارند که باید دنبال ارتقا به این نسخه‌ها بود؟ این موضوع را در گفت‌وگو با علی اصغر زارعی – مدرس دانشگاه – بررسی کردیم.

به اعتقاد این کارشناس، همان‌طور که کاربران می‌دانند، روز به روز بیش‌تر به سرویس‌های گوگل وابسته می‌شونم، تقریبا روزانه از Gmai و Google Docs ،Google Drive، خلاصه همه زندگی‌ برخی کاربران در داخل گوگل است. آن هم نه فقط در کامپیوتر، همزمان از طریق تبلت، تلفن همراه و تمام دستگاه هایمان از اکانت اصلی گوگل استفاده می‌کنیم.

او ادامه داد: نکته امنیتی دیگر این است که حتما باید سیستم تشخیص دو مرحله‌ای را فعال کرده باشید؛ مثلا یکی از دستگاه‌هایتان گم شود یا یکی بخواهد به Gamil شما دسترسی  پیدا کند؛ قبلا اندروید برایتان یک پیامک می فرستاد که مثلا رایانه فلان جای دنیا  می‌خواهد وارد اکانت شما شود و شما باید تایید می‌کردید. اکنون گوگل آرام آرام آن سیستم را تغییر می‌دهد، به جای پیامک همین تلفن هوشمندتان حالت کلید را پیدا می‌کند یعنی بدون پیامک، وقتی آن اتفاق بیفتد، اندروید روی همین صفحه تلفن از شما سوال می کند که آیا تایید می‌کنید یا خیر! یعنی تلفن‌های جدید اندروید درست مثل کلیدی است  که در را باز می کند.

زارعی افزود: درواقع، یک کلید امنیتی است برای تضمین امنیت و تایید ورود به محصولات دیگر گوگل، گوگل حتی شروع به درست کردن کلیدهای سخت افزاری کرده است که شما کاربران می‌توانید آنرا در داخل جیبتان گذاشته و از آن برای ورود به اکانت ها استفاده کنید.

به گفته او، تا زمانی که تلفن‌های هوشمندتان با پسورد مطمئن در داخل جیب‌تان است. شما  در برابر خیلی از تهدیدها محافظت می‌شوید؛ فرض کنید هر نوع فعالیت مشکوک  یا غیر عادی روی اکانت شما مشاهده شود، اندروید بلافاصله شما را خبر می‌کند و شما خیلی ساده می‌توانید آن فعالیت را بلاک یا پسوردتان را عوض کنید.

بر این اساس با توجه به اینکه امروزه حریم خصوصی از جایگاه خاصی برخوردار شده است، گوگل نیز  نسخه‌های جدید اندروید را با سیستم جدیدی از دسترسی برنامه‌ها به اطلاعات شخصی کاربران طراحی می‌کند. برای مثال، اگر برنامه‌ای از شما بخواهد دسترسی موقعیت مکانی خود را به آن بدهید، می‌توانید این اجازه را به گونه‌ای صادر کنید که تنها زمانی که در حال استفاده از این برنامه هستید، برنامه به موقعیت مکانی شما دسترسی داشته باشد. همچنین منوی صدور مجوزهای امنیتی و حریم شخصی نیز به شکل جدیدی درآمده و لذا کاربران آزادی بیشتری روی کنترل موارد این‌ چنینی خواهند داشت.

درنتیجه به عنوان مثال در زمان به اشتراک گذاشتن موقعیت مکانی در یک برنامه، آن موقعیت مکانی تنها در زمانی که برنامه فعال است، اطلاعات شما را ارسال می‌کند و زمانی که برنامه بسته می‌شود، دیگر هیچ اطلاعاتی از نرم افزار مذکور ارسال نشده و به این ترتیب جلو فعالیت بدافزارهایی که در پس‌زمینه از اطلاعات برنامه‌های مختلف استفاده می‌کنند نیز گرفته می‌شود.

همچنین گوگل از اهمیت به‌روزرسانی‌های نرم افزاری باخبر است و به دلیل آن که بسیاری از کاربران برنامه‌های خود را به‌روزرسانی نکرده و گاهی با مشکلات امنیتی مواجه می‌شوند، تصمیم گرفته که تمامی به‌روزرسانی‌ها را به صورت مخفیانه در پس‌زمینه اندروید انجام دهد؛ به این ترتیب با عرضه به‌روزرسانی جدید هر برنامه، آن نرم افزار به صورت خودکار آپدیت می‌شود.

از سوی دیگر تقریبا از همه ما حداقل یکبار هم خواسته شده که رمز وای فای خود را با دیگران به اشتراک بگذاریم تا به اینترنت متصل شوند. از آن‌جایی هم که برای جلوگیری از هک شدن وای فای، پیشنهاد سرویس دهنده استفاده از رمزهای طولانی و عجیب است، بنابراین در برخی موارد کاربر ممکن است رمز وای فای را فراموش کند. گوگل در اندروید جدید خود به داد این کاربران رسیده تا بدون نیاز به یادداشت رمز وای فای، تنها به کمک کد کیو آر، رمز خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

 

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید